۰

بررسی عوامل اصلی خشونت علیه زنان در افغانستان

مسائلی نظیر ناآگاهی از قوانین و دستورات الهی، رسم و رواج‌های نادرست و جنجال‌های بیجای خانوادگی، ترویج فرهنگ غیر اسلامی و فقر اقتصادی همواره از تمامی اقشار جامعه مخصوصا زنان و دختران قربانی گرفته‌اند.
کد خبر: ۲۰۴۲۹۴
۱۵:۳۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، از دو هفته بدین‌سو خشونت‌های فامیلی در دو ولایت شمال و شمال شرقی جان 4 زن را گرفت. قاتلین این زنان اعضای خانواده‌شان هستند. این قربانیان بیشتر توسط تیشه، لت و کوب و سوختاندن با آب جوش به قتل رسیده‌اند.

مسائلی نظیر ناآگاهی از قوانین و دستورات الهی، رسم و رواج‌های نادرست و جنجال‌های بیجای خانوادگی، ترویج فرهنگ غیر اسلامی و فقر اقتصادی همواره از تمامی اقشار جامعه مخصوصا زنان و دختران قربانی گرفته‌اند.

در چهار رویداد جداگانه در ولایات تخار و سرپل، طی دو هفته گذشته چهار زن کشته شدند که آخرین مورد آن چهارشنبه شب هفته جاری در ولسوالی گوسفندی ولایت سرپل به وقوع پیوست.

در این رویداد، پسر جوان 20 ساله عمۀ 30 ساله‌اش را به ضرب لت و کوب به قتل رساند. علت این قتل خشونت‌های فامیلی عنوان شده است.

در یک قضیه دیگر در تخار، سه روز قبل پسر جوان دیگری مادرش را با ضرب تیشه کشته و دست خواهرش را نیز قطع کرده بود.

در همین حال دو زن دیگر در ولسوالی‌های بلخاب سرپل و چاه آب تخار طی دو هفته گذشته توسط اعضای خانواده شوهرشان کشته شدند، یکی از این زنان در سرپل توسط انباق (زن شوهر) و زن دیگر در تخار توسط شوهر و پدر شوهرش به قتل رسیده‌اند.

این در حالی که غرب همواره مدعی دفاع از حقوق زنان در افغانستان می‌باشد، اما در دوران حضور غربی‌ها در کشور آمار خشونت علیه زنان افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

اسلام یگانه دینی است که زن را از زنده به گور کردن نجات داده و به او جایگاه و حقوقی والا قائل گردیده و هر نوع خشونت علیه زنان را ممنوع کرده است، اما در افغانستان ناآگاهی مردم از قوانین این دین آسمانی سبب شده تا زنان مورد خشونت قرار گرفته و همواره حقوق‌شان پایمال گردد.

در همین حال مولوی محمود دانشجو یکی از علمای دینی در شمال کشور به آوا گفت که اسلام با خشونت به تمام اقشار جامعه مخصوصا زنان مخالف است و مردان از لحاظ دینی هیچ برتری نسبت به زنان ندارند و تنها معیار برتری در اسلام تقوا است.

به گفته او در اسلام خشونت علیه زنان حرام می‌باشد و مرتکبین آن مستحق جزا هستند. اگر زن کدام مشکلی داشته باشد باید از مسیر قانونی حل گردد، نه اینکه در محاکم خانگی مورد خشونت قرار گیرند.

این عالم دینی، عدم آگاهی مردم از قوانین اسلامی و تطبیق نشدن آن را عامل اصلی خشونت علیه زنان در افغانستان می‌داند و از مردم می‌خواهد تا دستورات الهی را آموخته و به آن عمل کنند.

از سویی هم جاری بودن شماری از رسم و رواج‌های نادرست که نه ریشه دینی و اعتقادی و نه ریشۀ ملی دارند، از دیگر اسباب خشونت علیه زنان به شمار می‌روند که از آن جمله به "قلیین" یا "گله" می‌توان اشاره کرد.

از سویی هم علی‌اکبر احمدی، آگاه مسائل اجتماعی نیز گفت: گسترش فرهنگ بیگانه و نیز رسم و رواج‌های ناپسند همواره باعث افزایش خشونت‌ها علیه زنان در کشور شده است.

به گفتۀ او نسبت به وضعیت بد اقتصادی که مردم افغانستان دارند و نیز فرهنگ ناپسند و بالاتر از توان مردم که در کشور ترویج شده نشان می‌دهد که دختران و زنان زمانی که نتوانند به آنها برسند، با خانواده‌ها درگیر شده و مورد خشونت قرار می‌گیرند.

احمدی افزود که فقر اقتصادی و پائین بودن سواد خانواده‌ها نیز از جمله مواردی است که باعث افزایش خشونت‌ها علیه زنان در کشور شده است.

به گفته او نسبت به اقداماتی که حکومت افغانستان و نهادهای کمک‌کننده انجام داده‌اند، بازهم دیده می‌شود که روز به روز خشونت علیه زنان افزایش می‌یابد و هنوز هم زنان مانند سال‌های گذشته به گونۀ فجیعانه به قتل می‌رسند یا محاکمه صحرایی می‌شوند و همواره زنان افغانستان خشونت‌های مختلفی را تجربه می‌کنند.

این در حالی است که کمیسون حقوق بشر از آمار خشونت علیه زنان در سال جاری چیزی نمی‌گوید و می‌افزاید که جزییات در این مورد را هفته آینده از طریق رسانه‌ها اعلان خواهد کرد.

 

منبع: آوا

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: