۰

چگونه به اطراف دید داشته باشیم؟!

هیچ وقت عقلت در چشمانت نباشد! یعنی هرچه دیدی نگو که این درست است، کمی تأمل کن شاید احتمال های دیگر قوی تر باشد، یا اگر احتمال دیگری هست نمی توان به یافته تو اعتماد کرد.
کد خبر: ۲۰۴۲۲۴
۱۱:۳۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۸

شیعه نیوز: هیچ وقت عقلت در چشمانت نباشد! یعنی هرچه دیدی نگو که این درست است، کمی تأمل کن شاید احتمال های دیگر قوی تر باشد، یا اگر احتمال دیگری هست نمی توان به یافته تو اعتماد کرد.

این جمله برای خیلی موارد کاربرد دارد، عمده قضاوت ها و نتیجه گیری های ما بر همین مبنا است و این بسیار خطرناک است. می تواند باعث تهمت، بهم خوردن روابط حسنه و... شود. اینکه از چیزی مطمئن باشیم و در مورد آن حرف بزنیم خود جای تأمل دارد چه برسد به این که من نمیدانم و حرفی می زنم. شاید به ظاهر توجه به این نکته اینقدرها هم سخت نباشد ولی روایتی از امیرالمؤمنین حضرت علی -علیه السلام- را می آورم که به دقیق بودن و حساس بودن این نکته پی ببرید.

حضرت علی -علیه السلام- به مالک اشتر می فرمایند که:

ای مالک اگر شب هنگام دیدی که بنده ای گناه کرد مبادا صبح فردای آن روز او را به چشم همان گناه نگاه کنی، شاید که سحرگاه توبه کرده باشد!

میبینید که چقدر این مسئله حساس و مهم است که حتی ماندن فکر گناه کسی در ذهن ما هم جایز نیست چه براسد که من حرفی را از روی شک درباره کس دیگری بزنم.

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: