۰

به زمان قسم ؛ علی ولی عالم است !

سوگند به عصر که انسان در خسارت و زیان است ، مگر آنان که به خدا ایمان آورده و نیکوکار شدند و به درستی و راستی و پایداری در دین یکدیگر را سفارش کردند .
کد خبر: ۲۰۴۰۸۹
۱۱:۰۳ - ۳۰ آبان ۱۳۹۸

شیعه نیوز:

بسمٍ اللهٍ الرّحمنِ الرّحیمِ . وَ الْعَصْرٍ اِنَّ الاِنْسانَ لَفی خسْرٍ . اِلّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلوا الصّٰالِحٰاتِ وَ تَواصَوْا بالْحَقّ وَ تَواصَوْا بالصَّبر .

سوگند به عصر که انسان در خسارت و زیان است ، مگر آنان که به خدا ایمان آورده و نیکوکار شدند و به درستی و راستی و پایداری در دین یکدیگر را سفارش کردند .

( سوره عصر )

سیوطی از ابن عباس [ 1 ] چنین نقل می کند که :

" وَ الْعَصْرٍ اِنَّ الاِنْسانَ لَفی خسْرٍ ابو جهل پسر هشام و اِلّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلوا الصّٰالِحٰاتِ علی علیه السلام و سلمان اند که هر کدام سر دسته گروه خود هستند . علی علیه السلام سر حلقه ولایت و سلمان هم سر دسته مومنان خالص .

وَ تَواصَوْا بالْحَقّ وَ تَواصَوْا بالصَّبر و یکدیگر را به حق و شکیبایی سفارش نمودند . از ابن عباس آمده است ( از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ) که :

اِنَّهٰا نَزَلَتْ فی عَلیّ بن ابی طالب علیه السلام . [ 2 ]

روایتی مشابه در ترجمه الغدیر آمده است که :

ابن عدي از ابن عباس با بررسي سلسله روات اين حديث را نقل کرده است :

" چون آيه اِلّا الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلوا الصّٰالِحٰاتِ نازل شد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام فرمود :

" تو و شيعيانت در روز قيامت خشنود و پسنديده وارد خواهيد شد . " " [ 3 ]

1 . جلال الدين سيوطي در الدر المنثور جلد ششم ص 396

2 . سفوری در نزهة المجالس جلد 2 ص 173 حدیثی قریب به این مضمون آورده است .

3 . شبلنجي در نور الابصار ص 78 و 112 از ابن عباس با همين کلمات و الفاظ روايت را نقل کرده است .

روایاتی دیگر نیز با همین مضمون یا مضامینی دیگر در سایر کتب شیعی و سنی یافت می شوند که از جمله این کتب ؛ شواهد التنزیل می باشد .

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: