۰

نقش 43 درصدی مردم در شناسایی فساد

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری نسبت به تدوین شیوه‌نامه‌های ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد تعلل داشته است، گفت: براساس آمارهای بین‌المللی، مردم نقش 43 درصدی در شناسایی فساد دارند.
کد خبر: ۲۰۳۵۱۵
۱۳:۰۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور جلسه امروز شورا اظهار داشت: یکی از مهمترین انگیزه‌های مردم در جریان انقلاب اسلامی، فساد حاکم بر جامعه بود، فسادی که برخورد با آن پس از گذشت چهل سال از انقلاب همچنان مطالبه مردم است و مردم پرسش اصلی‌شان از مسئولان آن است که در مبارزه با فساد چه کرده‌اید؟

وی افزود: مردم تهران نیز مطالبه‌شان از ما اعضای شورای شهر کاهش فساد شهرداری تهران بوده و هست، براساس نتایج حاصل از یک نظرسنجی، مهمترین چالش‌های شهر و شهرداری در دوره مدیریت شهری دوازده ساله منتهی به شهریور 98 ترافیک و حمل و نقل عمومی،‌آلودگی هوا، فساد اداری و بی‌قاعدگی ساخت و ساز بود.

وی ادامه داد: به کارگیری مدیران لایق و مبارزه با فساد اداری بعد از ترافیک و آلودگی هوا مطالبه جدی مردم از شورای پنجم بود. شورای سیاستگزاری در این شورا با درک موضوع، مهمترین چالش‌های مربوط به اقتصاد و معیشت شهری را شناسایی و وعده شفافیت، مبارزه با فساد، ارتقای سلامت اداری و شهرداری شیشه‌ای را به مردم داد.

وی گفت: در خاطره ذهنی ایرانیان، بلدیه، نظمیه و عدلیه تصویری آغشته به فساد دارند و بر همین اساس، مردم به شهرداری‌ها به عنوان یکی از سازمان‌های آلوده به فساد می‌نگرند، البته این فساد ناشی از شرایط شهرداری و تماس مستقیم آن با مردم، عدول از قانون به بهانه‌ها و سلیقه‌های مختلف است.

وی عنوان کرد: وقتی یک شهروند می‌بیند شهرداری به بهانه کسب درآمد به یک برج با وجود تخلفات گسترده اجازه ساخت و ساز توأم با تخلفات فراوان می‌دهند ولی در برابر یک ملک در برابر بافت فرسوده امکان استفاده از مازاد طبقه یا ... نیست، دچار تناقض می‌شود.

وی بیان داشت: برای مقابله با فساد اگر بخواهیم به اقدامات دستگاه‌های نظارتی، امنیتی، قضایی یا گزارشات حسابرسی بسنده کنیم، مطمئنا هیچ دستاوردی جز فسادهای انجام شده نخواهیم داشت، حال آنکه مطالبه مردم تنها برخورد با فسادهای انجام شده نیست و مردم می‌خواهند مجریان و آمران فساد نتوانند مفاسدشان را تکرار کند. برای دستیابی به این موضوع چاره‌ای جز کمک گرفتن از مردم نداریم.

وی گفت: براساس آمارهای بین‌المللی، اصلی‌ترین ابزار کشف و کاهش فساد، مردم و گزارشگری آنها است و در سال 2012 از بین 12 روش استاندارد کشف فساد 43 درصد از موارد براساس گزارش‌دهی مردم کشف شده است. همچنین 73 درصد از عواملی که کشف فساد بوده‌اند، کارمندان یا ارباب رجوع سازمان‌ها هستند.

وی افزود: گزارش‌های مردمی در سال 2005 میلادی منجر به بازپس‌گیری رقمی معادل 10 میلیارد دلار توسط دولت آمریکا شد، در حالی که اقدامات سازمان‌های نظارتی تنها توانسته بود 5 میلیارد دلار را به خزانه برگرداند.

وی خاطرنشان کرد: در شورای پنجم قدم‌های جدی برای مبارزه با فساد برداشته شده است که انتخاب حسابرسان شورا با فراخوان عمومی و ارزیابی کیفی مؤسسات از جمله این مسائل بوده است. همچنین تصویب تکلیف قانونی برای شهرداری تهران در ماده 7 برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران که براساس آن شهرداری موظف است به منظور بازسازی سرمایه اجتماعی رویکرد شفافیت و پاسخگویی داشته باشد، از دیگر اقدامات محسوب می‌شود.

وی گفت: هوشمندسازی فرایندهای اولویت دار محمل فساد، استقرار نظام مدیریت، شناسایی و کشف تخلف و تقلب مبتنی بر فناوری‌های تحمیل داده و سنجش و انتشار عمومی سالانه شاخص‌های فساد و شفافیت از دیگر برنامه‌ها بوده است.

فراهانی گفت: شهرداری موظف است در شش ماهه اول برنامه نسبت به تدوین شیوه‌نامه‌های لازم جهت ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد اقدام کند و آن را به تصویب شورای شهر برساند که البته متأسفانه شهرداری در اجرای آن تعلل و تأخیر داشته است.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: