۰

آیا قرآن دشمنان خود را به آوردن یک آیه مثل یکی از آیات خود به مبارزه (تحدی ) فرا خوانده است؟

معجزه جاوید پیامبر گرامی اسلام قرآن است، که دارای جنبه های زیادی از اعجاز است و برای همیشه باقی است و با همه دوستان و دشمنان خود تحدی و آنان را به مبارزه دعوت کرده است و از آنان خواسته است اگر در الاهی بودن قرآن شک و تردیدی دارند کتابی مثل آن یا ده سوره یا حداقل یک سوره مثل یکی از سوره های قرآن بیاورند.
کد خبر: ۲۰۲۹۹۹
۰۸:۲۵ - ۲۲ آبان ۱۳۹۸

شیعه نیوز:

پرسش
در قرآن آمده که اگر می توانید حتی یک آیه مثل آیات قرآن بیاورید (البته تعبیر یک آیه در قرآن نیامده است ولی در یک کتابی خواندم که مثله در آیه مذکور شامل یک آیه هم می شود) حال سوال اینست که یکی از آیات قرآن (حروف مقطعه) می باشد و هر شخصی می تواند مانند اینگونه آیات بیاورد خلاصه اینکه یا حروف مقطعه به عنوان یک آیه جداگانه به حساب نمی آیند ( که می گوئیم پس چرا در شماره های آیات قرآن به عنوان یک آیه به حساب آمده اند) و یا اینکه یک آیه به حساب می آیند ( که می گوئیم آوردن مثل این آیات هیچ کاری ندارد.)!
پاسخ اجمالی

معجزه جاوید پیامبر گرامی اسلام قرآن است، که دارای جنبه های زیادی از اعجاز است و برای همیشه باقی است و با همه دوستان و دشمنان خود تحدی و آنان را به مبارزه دعوت کرده است و از آنان خواسته است اگر در الاهی بودن قرآن شک و تردیدی دارند کتابی مثل آن یا ده سوره یا حداقل یک سوره مثل یکی از سوره های قرآن بیاورند.[1]

تحدی قرآن سه مرحله یا سه مرتبه داشته است:

1-آوردن قرآنی مثل این قرآن، چنان که می فر ماید: بگو: «اگر انسان ها و پریان (جن و انس) اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند یکدیگر را (در این کار) کمک کنند." [2]

2- آوردن ده سوره مثل سوره های این قرآن، خدای متعال می فرماید: " آنها مى‏گویند: او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگى است)! بگو: اگر راست مى‏گویید، شما هم ده سوره ساختگى همانند این قرآن بیاورید و تمام کسانى را که مى‏توانید- غیر از خدا- (براى این کار) دعوت کنید! [3]

3- آوردن یک سوره مثل سوره های این قرآن، خدای متعال می فر ماید : "و اگر در باره آن چه بر بنده خود [پیامبر] نازل کرده‏ایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید و گواهان خود را- غیر خدا- براى این کار، فرا خوانید اگر راست مى‏گویید!"[4].

علامه طباطبایی (ره) در این باره می فرماید: آیات مشتمله بر این تحدی ها از نظر عموم و خصوص مختلفند، بعضى‏ها در باره یک سوره تحدى کرده‏اند، نظیر آیه سوره بقره، و بعضى بر ده سوره، و بعضى بر عموم قرآن و بعضى بر خصوص بلاغت آن، و بعضى بر همه جهات آن.[5]

بنا بر این قرآن مجید هیچ گاه با یک آیه با دشمنان خود تحدی نکرده و نفرموده است که یک آیه مثل یکی از آیات قران بیاورید تا بحث کنیم که آیا این آیه شامل حروف مقطعه هم می شود یا نه؟

[1] جهت اطلاع بیشتر از معجزه بودن قرآن به سؤ الات 70 (سایت: 311) مراجعه کنید.

[2] اسراء، 88 ،قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ یَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا یَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ کانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهیراً .

[3] هود،13 ،أَمْ یَقُولُونَ افْترََئهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْترََیَاتٍ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ.

[4] بقره،23، وَ إِن کُنتُمْ فىِ رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ شُهَدَاءَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ.

[5] ترجمه المیزان، ج‏1، ص 94.

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: