۰

ترک اعتیاد سخت اما ممکن است

معاون پیشگیری و اعتیاد بهزیستی کشور ضمن هشدار درباره عواقب تبلیغات مربوط به ترک اعتیاد آسان و تضمینی، گفت: نباید به مردم دروغ گفت. برای درمان اعتیاد هیچ درمان صددرصد و تضمینی وجود ندارد و اگر کسی چنین ادعایی کرد حتماً شیاد است.
کد خبر: ۲۰۲۵۹۴
۱۳:۲۱ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون پیشگیری و اعتیاد بهزیستی کشور ضمن هشدار درباره عواقب تبلیغات مربوط به ترک اعتیاد آسان و تضمینی، گفت: نباید به مردم دروغ گفت. برای درمان اعتیاد هیچ درمان صددرصد و تضمینی وجود ندارد و اگر کسی چنین ادعایی کرد حتماً شیاد است.

فرید براتی‌سده، معاون پیشگیری و اعتیاد بهزیستی کشور،  ضمن هشدار درباره تأثیر مخرب تبلیغات ترک اعتیاد آسان و تضمینی بر گرایش افراد سالم به مصرف مواد، تصریح کرد: اعتیاد اختلالی پیچیده و چندبعدی محسوب می‌شود که درمان آن نیز به همین‌ ترتیب پیچیده و چندبعدی است؛ البته اعتیاد درمان‌پذیر اما درمان آن سخت است.

وی یکی از مشکلات مربوط به درمان اعتیاد در کشور را تبلیغات درمان ۱۰۰ درصد تضمینی و آسان بیان کرد و گفت: این تبلیغات تحت تأثیر شبکه‌های ماهواره‌ای رونق گرفته و حتی عطاری‌ها هم چنین مطالبی را مطرح می‌کنند، اما هیچ یک از متخصصان درمانگر اعتیاد، پزشکان، روانپزشکان، روانشناسان و مددکارانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و حتی مدیران کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد که متخصص هستند و در زمینه ترک اعتیاد تجربه دارند، هرگز چنین ادعاهایی را مطرح نمی‌کنند.

هیچ متخصصی درمان آسان و تضمینی ترک اعتیاد را مطرح نمی‌کند

معاون پیشگیری و اعتیاد بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه ادعاهایی مانند ترک اعتیاد تضمینی و آسان را می‌توان راهی برای تشخیص افراد متخصص از افراد غیرمتخصص دانست و ادامه داد: هیچ درمانگر توانمند و متخصصی ادعا نمی‌کند که می‌تواند روش درمان اعتیاد آسان و تضمینی ارائه دهد و اگر کسی چنین کاری کرد، بدانید که فریبکار است و چنین ادعایی می‌تواند شاخصی برای شناخت صداقت و تخصص افراد درمانگر باشد.

براتی‌سده از تأثیر منفی چنین ادعاها و تبلیغاتی بر گرایش افراد سالم به مصرف مواد سخن گفت و ضمن هشدار نسبت به تأثیرات خطرناک چنین تبلیغاتی، ابراز کرد: همیشه به دست‌اندرکاران مسئله اعتیاد این مسئله را تذکر می‌دهیم که مردم باید حقایق مربوط به اعتیاد را بدانند و ما نباید برای دادن امید به مردم ادعا کنیم که ترک اعتیاد آسان است؛ اعتیاد درمان‌پذیر است اما درمان آن سخت و پیچیده است و ممکن است مدت‌ها به طول انجامد.

وی در پاسخ به این سؤال که بهزیستی به عنوان یکی از نهادهای مسئول پیشگیری از اعتیاد آیا نباید از مروجان چنین تبلیغاتی شکایت کند؟ گفت: وزارت بهداشت باید چنین اقدامی را انجام دهد. وظیفه بهزیستی بیشتر آگاهی دادن و اطلاع‌رسانی به مردم است. این قبیل ادعاها همیشه بوده و هست و برخورد با چنین تبلیغاتی هم به نتیجه نخواهد رسید چرا که در نهایت پس از شکایت چند مرکز بسته می‌شود و فردا چند مرکز دیگر افتتاح و چنین ادعاهایی دوباره مطرح می‌شود.

معاون پیشگیری و اعتیاد بهزیستی کشور اضافه کرد: در دوره‌های زمانی مختلف روش‌هایی برای ترک اعتیاد مطرح می‌شود اما کمی بعد بی‌نتیجه بودن آنها مشخص می‌شود، برای مثال قبلاً مطرح می‌شد که تعویض خون افراد معتاد به درمان آنها کمک می‌کند، مراکزی هم برای چنین کاری افتتاح شد اما بعدها مشخص شد که بی‌تأثیر است و مراکز بسته شد اما در نهایت مردم بودند که انتخاب کردند و دیدند که چنین چیزی صحیح نیست.

با شماره ۰۹۶۲۸ تماس بگیرید

وی بر لزوم ارائه اطلاعات صحیح به مردم تأکید کرد و گفت: وقتی اطلاعات درست به مردم ارائه می‌شود بسیار بهتر از برخوردهای قضائی تأثیرگذار است، هر چند برخوردهای قضایی هم در صورت مراجعه مردم به مراکز قضایی باید پیگیری شود. اگر مردم با چنین تبلیغاتی مواجه شدند بهترین اقدام این است که با متخصصان مشورت کنند و یا با شماره ۰۹۶۲۸ که شماره خط ملی اعتیاد است تماس بگیرند و مشورت‌های لازم را دریافت کنند.

براتی‌سده با اشاره به اینکه وقتی یک نوجوان و یا جوان افرادی را می‌بیند که معتاد بودند و حالا ترک کرده و مشکلی ندارند و از سوی دیگر با تبلیغات ترک اعتیاد آسان و تضمینی مواجه می‌شوند، به مصرف مواد گرایش پیدا می‌کند، تصریح کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد مطرح می‌شود که معتادان پاک شده نباید در برنامه‌‌های مربوط به ترک اعتیاد شرکت کرده و صحبت کنند چرا که وقتی یک نوجوان یا جوان یک معتاد ترک کرده را می‌بیند این تصور در او ایجاد می‌شود که می‌توان مصرف کرد و بعد هم به راحتی ترک کرد.

وی در پایان گفت: برای درمان اعتیاد هیچ درمان صددرصد و تضمینی وجود ندارد، برای اینکه اصلاً نمی‌توان تضمین داد که کسی معتاد نشود و یا اگر معتاد شد ترک کند و بازگشتی به اعتیاد نداشته باشد. اما افراد معتاد می‌توانند به کمک متخصصان و خانواده خود ترک کنند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: