۰

بازگشت اینترنت و آرامش نسبی در بغداد

تظاهرات در میدان التحریر در مرکز بغداد و استان‌های دیگر وارد هفدهمین روز خود شد، تظاهرکنندگان همچنان خواهان ایجاد فرصت‌های شغلی، مبارزه با فاسدان و تحویل آنها به دادگاه، اصلاح قانون اساسی و بعضا تغییر دولت کنونی هستند. در میان شایعاتی مبنی بر کشته شدن ۱۰ تظاهرکننده در جریان اعتراضات بغداد، وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای کشته شدن تظاهرکنندگان در میدان الخلانی بغداد را تکذیب کرد.
کد خبر: ۲۰۲۵۷۸
۱۲:۳۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، یک منبع امنیتی عراق به شبکه سومریه نیوز گفت، تعداد تظاهرکنندگان همچنان در میدان التحریر، رستوران ترکی و پل الجمهوریه بغداد مثل قبل است اما وضعیت امنیتی خوبی در این مناطق مشاهده می‌شود.

وی اشاره کرد، برخی تظاهرکنندگان در نزدیک تونل التحریر به سمت میدان الخلانی حضور دارند اما هیچ درگیری با نیروهای امنیتی گزارش نشده است.

خبرنگار شبکه العربیه نیز گزارش داد که در میان آرامش نسبی حاکم شده، تعداد تظاهرکنندگان در میدان التحریر کاهش یافته و نیروهای امنیتی مانع از تلاش معترضان برای بازگشت به میدان الخلانی و پل السنک در بغداد می‌شوند.

فرماندهی عملیات بغداد نیز ضمن اعلام کنترل کامل نیروهای امنیتی بر سه پل بغداد گفته بود، تظاهرکنندگان را از میدان التحریر و پل الجمهوریه دور ساخته است.

این فرماندهی در عین حال هرگونه اعمال خشونت برای متفرق کردن تظاهرکنندگان را تکذیب کرد.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز گفت، اخبار درباره نیت نیروهای امنیتی برای سرکوب و متفرق کردن تظاهرکنندگان صحت ندارند و نیروهای امنیتی مامور تامین امنیت تظاهرات مسالمت‌آمیز و حمایت از آن هستند.

در این راستا وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای تکذیب کرد که در جریان متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان الخلانی تظاهرکننده‌ای کشته شده باشد.

این وزارتخانه تاکید کرد، نیروهای امنیتی از گلوله‌ جنگی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان استفاده نکردند.

تلویزیون عراق نیز تصاویری را منتشر کرد و گفت، افراد خرابکار تلاش داشتند نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان را در منطقه السنک هدف قرار دهند.

نیروهای پلیس عراق روز شنبه تظاهرکنندگان را از محل‌های تجمعات در پل‌های بغداد دور ساختند و آنها را وادار کردند به محل اصلی تجمع‌شان در مرکز بغداد بروند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع پزشکی و عراقی مدعی شده بود، در جریان استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور و گلوله واقعی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در میدان الخلانی در مرکز بغداد ۱۰ تظاهرکننده کشته و بیش از ۱۰۰ تن زخمی شدند.

به رغم این اتهام زنی‌ها نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را وادار به عقب‌نشینی از میدان الخلانی کردند که از دو هفته پیش در آنجا تجمع کرده بودند و می‌خواستند به سمت میدان التحریر بروند.

الجزیره نیز گزارش داد، تعدادی تظاهرکننده در اثر استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور برای متفرق کردن تحصن کنندگان در میدان السنک در نزدیکی پلی منتهی به مقر سفارت ایران و منطقه الخضراء (سبز) در مرکز بغداد مصدوم شدند.

خبرنگار المیادین نیز از شنیده شدن صدای سه انفجار در زمان‌های متفاوت در بغداد و آتش سوزی در بخشی از ساختمانی در میدان الخلانی خبر داد.

به گزارش این خبرنگار، نیروهای عراقی تلاش کردند تجمعات تظاهرکنندگان در میدان التحریر را محاصره کنند و مانع از پیشروی آنها به سمت بانک مرکزی شوند.

از طرفی شبکه سومریه نیوز گزارش داد، بعد از قطع چند روزه خدمات اینترنتی، صبح امروز (یکشنبه) اینترنت برخی مناطق کشور وصل شد. کابران امروز شاهد وصل شدن اینترنت در برخی مناطق بعد از قطعی غیرمنتظره آن بودند.

از سوی دیگر، خالد جارالله وزیر خارجه کویت فاش کرد، کشورش اعضای دیپلماتیک خود را از کنسولگری این کشور در بصره به دلیل وضعیت متشنج این استان خارج کرده است.

جارالله گفت، سفارت کویت در عراق همچنان به فعالیت خود در منطقه الخضراء ادامه می‌دهد.

در این راستا شبکه العربیه مدعی شد کویت به دلیل وضعیت ناامن بصره کنسولگری خود را در این استان بسته است.

منابع به شبکه العربیه گفتند، پلیس استان بصره سطح هشدار در صفوف خود را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

سخنگوی رئیس پلیس استان تاکید کرد، افراد مسلح ناشناس به سوی تظاهرکنندگان تیراندازی کردند و تحقیقات در این باره در جریان است.

همچنین اخباری منتشر شده مبنی بر این که تظاهرکنندگان عراقی در استان نجف برخی از ادارات دولتی در این استان را بستند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: