۰

۱۰ دلیل؛ چرا باید برای کودکان کتاب بخوانیم؟

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توانید فرزندانتان را به آن ترغیب کنید، کتاب خواندن است. هم سرگرم‌کننده است و هم محرکی برای تفکر و موفقیت‌های زندگی آن‌هاست. کتاب خواندن برای بچه‌ها فقط سرگرمی نیست. آن‌ها همچنین با کتاب خواندن در مورد افراد دیگر، مکان‌ها، ایده‌ها و امکانات بی‌حد و مرز یاد می‌گیرند.
کد خبر: ۲۰۲۳۷۹
۱۰:۲۶ - ۱۸ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شاید اگر قدیم‌تر‌ها می‌شنیدیم که اگر بچه‌ها با کتاب مأنوس شوند، احتمال موفقیت و باهوش‌تر شدنشان بیشتر است، تعجب می‌کردیم. کتاب، بیش از آنکه سرگرمی باشد، شخصیت یک بچه را از منزوی بودن به اجتماعی بودن و از زبان محدود به کلمات متنوع سوق می‌دهد. این مطلب را بخوانید تا در مورد اینکه چرا باید بچه‌ها را کتاب‌خوان بار بیاورید و برای شروع این کار باید چه کنید، بیشتر بدانید.

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توانید فرزندانتان را به آن ترغیب کنید، کتاب خواندن است. هم سرگرم‌کننده است و هم محرکی برای تفکر و موفقیت‌های زندگی آن‌هاست. کتاب خواندن برای بچه‌ها فقط سرگرمی نیست. آن‌ها همچنین با کتاب خواندن در مورد افراد دیگر، مکان‌ها، ایده‌ها و امکانات بی‌حد و مرز یاد می‌گیرند.

چرا کتاب خواندن برای کودکان مهم است؟

۱. واژگان و مهارت‌های زبان را توسعه می‌دهد

هرچه بچه‌ها بزرگتر می‌شوند، ما روزانه با آن‌ها صحبت می‌کنیم، اما واژگان و مباحثی که در معرض آن قرار می‌گیرند محدود و اغلب تکراری است. خواندن کتاب باعث بهبود واژگان فرزند شما می‌شود و آن‌ها را در معرض انواع مختلف ساختار جمله، سبک‌های نوشتن و روش‌های بیان قرار می‌دهد.

۲. بچه‌ها را تشنه دانستن می‌کند

هنگام خواندن کتاب، بچه‌های شما با طیف گسترده‌ای از موضوعات، فرهنگ‌ها و ایده‌ها آشنا می‌شوند. آن‌ها خواهند فهمید که دانش باید کشف شود. خیلی اوقات آنقدر از محتوای کتاب لذت می‌برند که حتی متوجه نمی‌شوند که درباره یک موضوع خاص، چقدر دانش کسب کرده‌اند.

۳. همدلی را افزایش می‌دهد

خواندن کتاب به بچه‌ها کمک می‌کند تا در مورد افرادی که ارتباط بسیار کمی با آن‌ها دارند، قدردان باشند و با آن‌ها همدلی کنند. آن‌ها به واسطه تجربه کمی که دارند در ارتباط با کتاب تجربه‌های جدید و ارتباطات را می‌آموزند.

۴. بهترین شکل سرگرمی

اکنون که فناوری به یک سرگرمی برای بزرگسالان و کودکان تبدیل شده است، نمایش‌های تلویزیونی و برنامه‌های کودکان منابع خوبی برای یادگیری هستند، اما کتاب‌ها مثل همیشه انتخاب بهتری هستند. به جای ساعت‌ها نشستن جلوی تلویزیون کودکانتان را تشویق کنید که کتاب را به عنوان سرگرمی در نظر بگیرد.

۵. پیوند‌های قوی بین والدین و فرزندان

کتاب خواندن فرصت خوبی برای تعامل با فرزندان ماست، برای اینکه در مورد افکارشان در مورد موضوعات کتاب حرف بزنیم و صمیمیت بینمان برقرار شود.

۶. مغز کودکان را پرورش می‌دهد

اگر برای فرزندتان کتاب بخوانید، تفکر انتقادی او را تا حد زیادی پرورش دادید. وقتی بچه‌ها کتاب می‌خوانند، بین کلمات و تفکر بصری آن‌ها ارتباط برقرار می‌شود. برای خوانندگان مبتدی، تصاویر ابزاری مفیدی برای کمک به آن‌ها در درک روایت و درک بهتر هستند.

۷. تمرکز را بهبود می‌دهد

کتاب خوندن به تمرکز نیاز دارد، حتی برای کودکانی که در نشستن هم مشکل دارند و نمی‌توانند آرام و متمرکز باشند. با کتاب خواندن حواس‌پرتی‌ها دور می‌شوند و توان بچه‌ها برای تمرکز بیشتر می‌شود.

۸. آینده موفق‌تری رقم می‌زند

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که خواندن کتاب برای کودکان در سنین پایین، در موفقیت آنان در مدرسه اثر می‌گذارد. همچنین این موفقیت در محیط کار هم ادامه پیدا می‌کند. کتاب خواندن یک تجربه یادگیری طولانی مدت است که باعث رشد می‌شود.

۹. خلاقیت و تخیل را ارتقا می‌بخشد

فرزندان ما هنگام خواندن یک داستان، با استفاده از خلاقیت و تخیلشان، تصویری از چگونگی درک داستان در ذهن خود ایجاد می‌کنند. هر شخص تصویری متفاوت را در ذهن خود می‌بیند و ممکن است هر بار که همان کتاب را می‌خواند، تصویر ذهنی او هم تغییر کند. غوطه‌وری در کتاب به بچه‌های شما اجازه می‌دهد تجربیات و سناریو‌های جدیدی را تصور کنند که هرگز تصور آن‌ها ممکن نبوده است.

۱۰. خودشناسی آن‌ها را افزایش می‌دهد

کسانی که کتاب کم‌تری می‌خوانند، اعتماد به نفس کم‌تری به نسبت کتاب‌خوان‌ها دارند. جالب است بدانید خیلی از این احساسات در انزوای بعضی دانش‌آموزان در مدارس می‌تواند اثر بگذارد و کتاب خواندن آن‌ها را به حس بهتری از خودشان و در نهایت ارتباطات بهتر برساند.

از کجا شروع کنیم؟

اکنون که از بسیاری از مزایایی که خواندن کتاب می‌تواند برای فرزندان شما فراهم کند آگاه هستید، قدم بعدی چیست؟ این را بدانیم برای شروع دیر نشده است:

خواندن را به یک انتخاب تبدیل کنید: بگذارید خود بچه انتخاب کند که کتاب بخواند. شما مشوق او باشید و او را مجبور به خواندن نکنید. اگر تمایل ندارند، اول بفهمید چرا تمایل ندارند. مثلاً ممکن است کتاب از سطح لغات آن‌ها بالاتر باشد. به تدریج دنبال کتاب‌های سخت‌تر بروید تا مشتاقی بچه‌ها ادامه داشته باشد. کتاب‌های صوتی را امتحان کنید.

انواع مطالب را برای کتاب خواندن پیشنهاد دهید: اگر بچه‌های شما از کتاب خواندن احساس شادی نمی‌کنند، ممکن است ژانر مورد علاقه خودشان را پیدا نکرده باشند. در همه زمینه‌ها برای شان کتاب بخوانید: رمز و راز، تاریخ، زندگی‌نامه، خیالی، علمی، تخیلی و...

فیلم کتاب را ببینید: یکی دیگر از روش‌های جالب برای علاقه‌مندی به کتاب، تماشای فیلم آن است. دیدن شخصیت‌های محبوب روی صفحه نمایشی، راه آسانی برای تقویت لذت خواندن است.

دو صد گفته، چون نیم کردار نیست: شما اصلی‌ترین شخصی هستید که بچه‌هایتان به دنبال آن هستند. کودکان و نوجوانان عاشق کپی کردن از والدین خود و انجام کار‌هایی هستند که والدین خود را روزانه انجام می‌دهند. فقط به بچه‌های خود نگویید که کتاب بخوانند. با کتاب خواندن خودتان به آن‌ها نشان دهید.

برای زمان کتاب خواندن برنامه‌ریزی کنید: برای کودکی که برنامه شلوغی داشته باشد اینکه بنشیند و کتاب بخواند شاید سخت باشد. با ایجاد وقت اختصاصی که فقط برای خواندن است تصمیم را کمی ساده‌تر کنید. کتاب خواندن می‌تواند قبل از خواب، بعد از مشق شب و یا هر زمانی که برای شما کار می‌کند، بهترین انتخاب باشد. این زمان می‌تواند برای خواندن صدای بلند با کودک یا خواندن مستقل استفاده شود.

کتاب‌ها را زنده کنید: پیدا کردن پیوند‌های واقعی با کتاب‌هایی که بچه‌های شما در حال خواندنش هستند، باعث افزایش لذت کتاب خواندن خواهد شد. اگر کتابی در مورد مزرعه خوانده است، می‌توانید او را به مزرعه ببرید و بگذارید تجربه واقعی از محیط مزرعه داشته باشد.

دسترسی به کتاب را افزایش دهید: یک کتابخانه خوب در منطقه خود پیدا کنید تا فرزندان خود را به آنجا ببرید و به آن‌ها اجازه دهید جادوی کتاب‌های نامحدود را تجربه کنند. بچه‌های خود را در کتابخانه ثبت نام کنید و آن‌ها را ترغیب کنید که از ماجراجویی در کتاب خواندن لذت ببرند.

 

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: