۰

نقشه راه معترضان میدان التحریر بغداد چیست؟

معترضان میدان التحریر بغداد با صدور نشریه‌ای نقشه راه خود برای آینده سیاسی پیش روی عراق پیشنهاد دادند.
کد خبر: ۲۰۲۱۲۸
۱۵:۵۱ - ۱۴ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، برخی رسانه‌های عراقی گفتند، معترضان در میدان التحریر بغداد، روز دوشنبه نشریه‌ای چهار صفحه‌ای منتشر کردند که شامل یک سرمقاله، نقشه راه و چند مقاله است.

وبگاه خبری بغداد الیوم گزارش کرد، در نقشه راه معترضان عراقی مجموعه خواسته‌های آنها در ده بند آمده است:

۱- استعفای فوری دولت - ۲- تشکیل دولت انتقالی موقت فقط برای سه ماه

۳- دولت انتقالی موقت از شخصیت‌هایی تشکیل شود که چهار شرط داشته باشند: الف) مستقل باشند و سابقه کار سیاسی یا حضور در هیچ حزب سیاسی را نداشته باشند. ب) سابقه کار در هیچ کدام از دولت‌ها یا پارلمان‌های سابق عراق چه دولت‌های محلی و چه شورای استانی نداشته باشند. ج) برای انتخابات آتی کاندید نشوند و در نظارت یا تبلیغ برای هیچ نامزد انتخابات حضور نداشته باشند. د) به شفافیت، اعتبار، شجاعت و ملی‌گرایی در آنها مشهود باشد.

۴- اصلاح قانون انتخابات تا انتخابات بر اساس حوزه‌های متعدد در داخل هر استان انجام شود و سیستم نامزدی شخصی کاندیداها تصویب شود و کسی که بالاترین رای را به دست می‌آورد پیروز می‌شود.

۵- کمیته مستقل و جدید انتخابات با همان شروط اعضای دولت انتقالی تشکیل شود.

۶- اجرای قانون احزاب به منظور شناسایی منابع تامین مالی آن و ممانعت از وجود سلاح در دست احزاب است.

۷- برگزاری انتخابات جدید تحت نظارت سازمان ملل و مطابق با قانون جدید به گونه‌ای که موعد آن قبل از پایان دوره دولت انتقالی باشد.

۸- پارلمان جدید در مقطعی که از سه ماه تجاوز نکند کار اصلاح قانون اساسی را انجام دهد و از جمله اصلاحات، لغو شوراهای استانی و شوراهای شهر و تعیین نوع حکومت مطابق با اراده ملت باشد.

۹- دولت‌های انتقالی و دائمی عراق باید به اجرای عدالت درباره طرف‌ها و افرادی که مسبب قتل معترضان بودند متعهد شوند و حکم عادلانه دستگاه قضایی علیه آنها صادر شود و به خانواده‌های قربانیان و شهدا غرامت پرداخت شود و درباره درمان مجروحین و جبران خسارت جانی آنها تعهد داده شود.

۱۰- شورای عالی قضایی تعهد دهد که فورا بازجویی از مسئولان کنونی و سابق و سایر کارکنان دولت را با عنوان «هر آنچه داری از کجا آورده‌ای» آغاز کند و اموال به سرقت رفته از بیت المال توسط مسئولین فارغ از اینکه چه کسانی پشت آنها هستند، مسترد شود.

در پایان آمده است: این نقشه راه با ارائه پیشنهاد در رابطه با گام‌هایی اساسی، کشور را نجات و آن را از فساد طبقه سیاسی که بر ما حکومت می‌کند خلاصی می‌دهد و اگر از سوی فرزندان ملت عراق مورد پذیرش قرار گیرد در میدان‌های تحصن تا رسیدن به پیروزی از آن دفاع خواهیم کرد.

اعتراضات در عراق از اول ماه اکتبر آغاز شد و به دلیل ایام اربعین حسینی برای چند روز متوقف شد و سرانجام از بیست و پنجم اکتبر از سر گرفته شد. این تظاهرات و اعتراضات خیابانی دست کم دویست و شصت کشته بر جا گذاشته است. برخی از معترضان توسط عوامل مسلح نفوذی کشته شده‌اند و برخی از این افراد نیز بازداشت شده‌اند.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: