۰
نیویورک‌تایمز:

اربعین یک نمایش قدرت و ویترین اتحاد میان شیعیان در منطقه است

روزنامه برجسته آمریکایی در مطلبی با اشاره به حماسه بی بدیل مسلمانان در پیاده روی مسیر منتهی به کربلا در روز اربعین، به نقش قدرت ایران و عراق در تامین امنیت این حماسه اذعان کرد.
کد خبر: ۲۰۰۷۸۰
۱۰:۰۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه برجسته آمریکایی در مطلبی با اشاره به حماسه بی بدیل مسلمانان در پیاده روی مسیر منتهی به کربلا در روز اربعین، به نقش قدرت ایران و عراق در تامین امنیت این حماسه اذعان کرد.

در این مطلب آمده است: مراسم سالانه بزرگداشت یکی از شخصیت های برجسته اسلام شیعی یکی از مهم‌ترین مراسم مذهبی در جهان اسلامی به شمار می آید که طی آن میلیون ها زائر به سوی شهر مقدس کربلا در عراق راهی می شوند.

نویسنده با اشاره به برخی ناآرامی های داخلی در عراق،‌نوشت: ایران به عنوان بزرگ ترین کشور اسلامی و شیعی در جهان و یک پایگاه قدرت منطقه ای درخاورمیانه این مراسم مذهبی -که روز شنبه به پایان رسید- را فرصتی برای نمایش نقش خود در عراق و ارسال پیام دستاوردهای منطقه ای خود می داند.

این روزنامه به نقل از سردبیر روزنامه مشرق ادامه داد:‌ «اربعین یک نمایش قدرت برای ایران و ویترین اتحاد میان شیعیان در منطقه است». ایران در کنار عراقی ها با نصب چادر، گرمابه و بیمارستان ها(صحرایی) در مسیر این پیاده روی به ارائه خدمات به حدود ۱۵ میلیون جمعیتی که طبق برآوردها در مراسم شرکت کرده اند،‌ کمک کرده است. حدود یک چهارم این جمعیت ۱۵ میلیونی ایرانی بوده اند.

در بخش دیگری از این مطلب تاکید شد هنگامی که دولت اسلامی(داعش) در سال ۲۰۱۴ یک سوم از خاک عراق را به اشغال خود درآورد،‌ ایران به کمک عراق شتافت. تعطیلات مراسم اربعین چهل‌مین روز درگذشت نوه پیامبر اسلام است که برای دین خود مبارزه کرده و کشته شده است. طبق این سنت،‌پیاده روی شیعیان تا کربلا،‌ تائیدی دوباره بر سفر بازگشت خانواده امام حسین(علیه السلام) به کربلاست. برخی از شهرهای دورتر مانند بصره با فاصله حدودا ۳۰۰ کیلومتری تا کربلا از هفته ها پیش از اربعین شروع به پیاده روی می کنند.

این مراسم سالها در حکومت صدام در عراق ممنوع بود و مدتهاست که پس از سرنگونی وی، القاعده و جانشین آن داعش، حملاتی را به راهپیمایان کربلا انجام داده و موجب کشته شدن تعدادی نیز شده اند. با این حال تاکنون ، این زیارت سالانه با افزایش تعداد زائرین، به حدود ۱۵ میلیون فرد رسیده و این مراسم را به یکی از بزرگترین همایش های عبادی سالانه در جهان اسلام تبدیل کرده است.

تلاش های هر دو کشور مثمرثمر واقع شد و حاصل هماهنگی های امنیتی مرکز عملیاتی مشترک عراق و ایران، بهره مندی زائران همه کشورها از امنیت بود. عراقی ها به این مراسم می بالند و امسال باید توانایی خود را برای ساماندهی و محافظت از امنیت آن را جشن بگیرند. ایران نیز که هم ایستگاه های بین‌راهی متعددی را در این مسیر قرار داده و هم طی ۵ سال گذشته، هزینه های فراوانی را صرف نوسازی شهرهای مقدس نجف و کربلا کرده، توانست اعتبار خود را بدست آورد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: