۰

بیانیه شورای استانداری نجف اشرف

شورای استانداری نجف اشرف امروز سه شنبه بیانیه‌ای صادر کرد که طی آن از طرف‌های مشخصی خواست به وظایفی که برعهده آنهاست، برای اجرای ۲۰ خواسته تظاهرکنندگان این استان که «برحق و مشروع» است، عمل کنند.
کد خبر: ۲۰۰۷۷۷
۱۰:۰۴ - ۰۱ آبان ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، بر اساس بیانیه شورای استانداری نجف اشرف، از جمله خواسته‌های تظاهرکنندگان، انحلال پارلمان و شوراهای استانی و برگزاری انتخابات زودهنگام بوده است.

مرکز اطلاع رسانی شورای استانداری نجف اشرف در بیانیه خود آورده است در راستای تبعیت از رهنمودهای آیت الله علی الحسینی السیستانی مرجع عالی دینی از طرف‌هایی که مرجعیت مشخص کرده می‌خواهیم به وظایفی که بر عهده آنهاست برای اجرای خواسته‌های تظاهرکنندگان عمل کنند، چرا که این خواسته‌ها برحق و مشرع است که شامل خواسته‌های زیر است :

1- تظاهرات مسالمت آمیزی حقی است که قانون اساسی و قوانین کشور آن را تضمین کرده و ما در کنار تظاهرکنندگان و خواسته‌های مسالمت آمیز آنها می‌مانیم و تجاوز به اموال عمومی و خصوصی را هم محکوم می‌کنیم.

2- انحلال مجلس نمایندگان و شوراهای استان‌ها و تبدیل دولت به دولت پیشبرد امور و برگزاری انتخابات زودهنگام بر اساس قانون انتخاباتی عادلانه که نماینده تمام ملت باشد و مناطق هم از طریق حوزه‌های انتخاباتی باشد.

3- انحلال کمیساریای عالی انتخابات و اینکه جای آن را هیئت مستقل قضایی بگیرد.

4- تعدیل قانون اساسی که متناسب و همسو با نیازهای مرحله کنونی باشد و اینکه با فرا رسیدن زمان برگزاری انتخابات، همه پرسی هم درباره آن برگزار شود.

نظامیان آمریکایی خارج شده از سوریه هرگز در عراق باقی نخواهند ماند

فرماندهی عملیات مشترک عراق امروز سه شنبه تاکید کرد نظامیان آمریکایی که اخیرا از سوریه عقب نشینی کرده و وارد عراق شدند هرگز در این کشور باقی نخواهند ماند.

فرمانده عملیات مشترک عراق در بیانیه خود تصریح کرد تمام نظامیان آمریکایی که از سوریه عقب نشینی کرده‌اند موافقت با ورود به اقلیم کردستان عراق را دریافت کردند تا پس از آن به خارج از عراق منتقل شوند.

در این بیانیه تصریح شده است موافقتی با باقیماندن این نظامیان در خاک عراق حاصل نشده است.

خبر دیگر از عراق اینکه استاندار استان واسط کابینه عراق را مسئول کامل هرگونه پیامدی دانست که ممکن است در این استان رخ دهد.

بر اساس گزارش السومریه، محمد جمیل المیاحی استاندار واسط گفت شورای وزیران مسئولیت کامل هرگونه پیامدهایی را که ممکن است در استان رخ دهد، برعهده دارد. وی افزود دولت مرکزی تنها دولت وزیران است و نتوانسته است مشکلات استان‌ها را حل کند.

دستور ریاست پارلمان عراق به نمایندگان

خبر دیگر اینکه ریاست پارلمان عراق روز سه شنبه از نمایندگان خواست برای پیگیری خواسته‌های معترضان به استان‌های مربوطه خود بروند.

دفتر اطلاع رسانی محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد ریاست مجلس امروز از اعضای مجلس خواسته است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه(فردا و پس فردا)‌در استان‌های خود به همراه کمیته‌های تشکیل شده از سوی شورای وزیران حضور یابند و با تظاهرکنندگان دیدار کرده و نقش نظارتی خود را در برآوردن و پیگیری خواسته‌های مردم استان‌های مختلف ایفا کنند.

خبر دیگر از عراق اینکه کابینه این کشور امروز به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر تشکیل جلسه داد که در نتیجه آن تصمیمیاتی گرفته شد.

از سوی دیگر شبکه الفرات گزارش داد که یک منبع نزدیک مقتدی صدر از تمام طرفداران جریان صدر خواسته است برای شب پنجشنبه آتی آماده باشند.

صالح محمد العراقی از نزدیکان مقتدی صدر در صفحه شخصی خود در فیسبوک از تمام اعضا و نیروهای تشکیلاتی از جمله هیئت سیاسی و فراکسیون سائرون و سرایاالسلام خواسته است در آماده‌باش باشند و برای هر مسئله فوق العاده و اضطراری از شامگاه پنجشنبه 26 ماه صفر تا اطلاع ثانوی به سبب شرایط عراق و خطراتی که وجود دارد، آمادگی داشته باشند.

درخواست العبادی از دولت برای استعفا

الفرات همچنین از درخواست حیدرالعبادی نخست وزیر سابق و رئیس ائتلاف النصر از دولت برای استعفا و عذرخواهی از مردم خبر داد.

نقشه راه ائتلاف ایاد علاوی

ائتلاف ایاد علاوی نخست وزیر اسبق عراق هم از آنچه نقشه راه خوانده، رونمایی کرد. این ائتلاف اعلام کرد که نقشه راهش متشکل از 14 بند برای خروج از بند تدارک دیده شده است.

دیدار مالکی با حلبوسی

خبر دیگر اینکه نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق عراق با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان دیدار کرد که طی آن آخرین تحولات امنیتی و سیاسی این کشور بررسی شد.

بر اساس بیانیه دفتر اطلاع رسانی حلبوسی، این نشست به بررسی اهمیت انجام اصلاحات واقعی و عملی که نیازهای شهروندان را در نظر بگیرد و نیز هماهنگی با دولت برای اجرای خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان و فراهم کردن خدمات و فرصت‌های شغلی برای جوانان و ادامه حرکت در مسیر اصلاح نهادهای دولتی و مبارزه با فساد با اقدامات عملی ملموسی که شهروندان شاهد نتایج آن باشند، پرداخته شد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف در این دیدار بر پیگیری اجرای بسته اقدامات صادره از سوی مجلس نمایندگان و کابینه در ارتباط با خواسته‌های تظاهرکنندگان بر اساس زمان بندی مشخص و همچین همبستگی تمام گروه‌های سیاسی برای اجرای آن تاکید کردند.

دیدار عمار حکیم و حلبوسی

خبر دیگر اینکه محمد الحلبوسی رئیس پارلمان و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی عراق در دیدار با یکدیگر آخرین اوضاع سیاسی و پرونده تظاهرات و خواسته‌های تظاهرکنندگان را بررسی کردند.

بر اساس بیانیه دفتر رئیس جریان حکمت ملی، حکیم در این دیدار بر حمایت مجدد خود از تظاهرات مسالمت آمیز و اجرای خواسته‌های خدماتی ویژه کار و خدمات اساسی تاکید کرد.

بر اساس گزارش شبکه الفرات، این بیانیه آورده است که سید عمار حکیم، مجلس نمایندگان عراق را مسئول تصویب قوانین مهمی دانسته که روند اصلاح و دولت برای اجرای خواسته‌ها به آن نیاز دارند چرا که اصلاح یک خواسته مردمی و سیاسی است.

بر اساس این بیانیه،دو طرف بر اهمیت گفت‌وگو میان گروه‌های سیاسی و بررسی همه پرونده‌ها که مهمترین آن تعدیل قانون اساسی و قانون انتخابات است، تاکید کردند.

خبر دیگر اینکه شبکه الفرات گزارش داد نظامیان آمریکایی که از خاک سوریه وارد عراق شده بودند، وارد کویت شده‌اند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: