۰

دلایل گرایش جوانان به ازدواج سفید چیست؟

یک وکیل دادگستری گفت: دلیل اصلی ظهور پدیده ازدواج سفید، نبود مسئولیت‌پذیری حداقل در یک طرف از رابطه است. این روزها هشدارهایی در خصوص رواج مخفیانه ازدواج سفید در کشورمان می‌شنویم؛ اتفاقی که نه از نظر سنت و نه از نظر شرع برای خانواده‌های اصیل ایرانی، پذیرفتنی نیست.
کد خبر: ۲۰۰۶۵۲
۰۹:۲۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سیدهادی موسوی با بیان این‌که هم‌خانگی بدون ازدواج یا ازدواج سفید پدیده‌ای است که دختر و پسر به عنوان هم‌خانه با یکدیگر زندگی می‌کنند، بی‌آنکه میان آن‌ها پیوند رسمی ازدواج و رابطه زن و شوهری باشد، اظهار کرد: این روزها هشدارهایی در خصوص رواج مخفیانه ازدواج سفید در کشورمان می‌شنویم؛ اتفاقی که نه از نظر سنت و نه از نظر شرع برای خانواده‌های اصیل ایرانی، پذیرفتنی نیست.

وی اظهار کرد: در دنیای غرب، با توجه به تغییر سبک زندگی و در کنار آن، افزایش فشارهای اقتصادی، به طور کلی میل به ازدواج شرعی و رسمی کاهش یافته و روابط، بیشتر بر پایه ارضای غرایز و آزمایش‌گونه شکل می‌گیرد.

این وکیل دادگستری با اشاره به علل گرایش به ازدواج سفید، ادامه دهد: دلیل اصلی ظهور پدیده ازدواج سفید، نبود مسئولیت‌پذیری حداقل در یک طرف از رابطه است و در چنین روابطی، افراد مسئولیت عملکرد خود را بر عهده نمی‌گیرند. چنین عاملی می‌تواند در تداوم زندگی مشترک تاثیر بسیار زیادی داشته باشد، این در حالی است که اکنون فضای ازدواج مناسب نیست و افراد به علت مشکلاتی مانند مسائل اقتصادی، تمایل به ازدواج و رفتن زیر یک سقف را ندارند.

موسوی با اشاره به پیامدهای حقوقی ازدواج سفید، یادآور شد: ازدواج سفید زنا به حساب می‌آید و فرزند ناشی از آن فاقد مشروعیت قانونی است، چون نسبت فرزندی او با پدر قابل اثبات نیست.

وی با اشاره به سرنوشت بد فرزندان حاصل از ازدواج سفید، بیان کرد: در چنین مواردی اغلب زن به خاطر پرهیز از بی‌آبرویی به دنبال اثبات رابطه ابویت فرزند و والد نمی‌رود و حتی اگر ادعا کند که صیغه بوده است، در صورت انکار مرد، ادعای زن، به خاطر ثبت نبودن، قابل اثبات نیست.

موسوی تاکید کرد: در این میان فرزندان بی‌پدر و بی‌خانواده‌ای باقی می‌مانند که نه آن‌ها از والدین ارث می‌برند و نه والدین از آن‌ها. گرچه سایر حقوق این کودکان چون بقیه کودکان است، اما معمولاً کسی حضانت آنان را بر عهده نمی‌گیرد؛ مگر اینکه یک پروسه پیچیده قانونی طی شود و در این موارد سپردن حضانت به مادر محتمل‌تر است و زن چه از نظر روانی و چه از نظر حقوقی شکست خورده و بلاتکلیف باقی می‌ماند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اثرات اجتماعی ازدواج سفید، بیان کرد: چنین افرادی برداشت درستی از خانواده و کارکردهای آن ندارند، خیلی دیر به بلوغ فکری لازم برای تعهد و مسئولیت‌پذیری ازدواج می‌رسند و از آن می‌گریزند، زیرا یک الگوی موفق در مورد ازدواج و خانواده تجربه نکرده‌اند.

وی تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است زنان در چنین رابطه‌هایی بیش از انواع دیگر ازدواج دچار خشونت خانگی می‌شوند و چنین روابطی زودتر از ازدواج‌های رسمی و شرعی از هم می‌پاشد.

موسوی با بیان این‌که در ازدواج سفید آنچه بسیار به چشم می‌آید احساس عدم امنیت روانی برای هر دو طرف و خصوصاً برای دختران و زنان است، افزود: از آنجا که ساختار خلقت و شخصیت زنان بسیار هیجانی، لطیف و بر اساس ظرایف و پیچیدگی‌های خاص آن‌ها طراحی شده، این‌گونه روابط تأثیر مخرب و فاجعه‌آمیزی بر ذهن و روان آن‌ها بر جای می‌گذارد و از سوی دیگر در چنین ارتباطاتی برای فرزندان و بارداری‌های احتمالی هیچ پیش‌بینی صورت نگرفته و همین امر، خود میزان فرزندان و کودکان نامشروع، بدون شناسنامه و آمار سقط جنین غیرقانونی و مرگ و میر ناشی از آن می‌افزاید.

این وکیل دادگستری با اشاره به مجازات ازدواج سفید، گفت: در ازدواج سفید، چه ادعای نکاح اعم از دائم یا موقت وجود داشته باشد چه بدون هرگونه علقه زوجیت، طرفین این پدیده مجرمانه به زندگی باهم بپردازند، عمل، حادثه غیرقانونی و جرم بوده و برای هر مصداق از آن مجازات خاصی تعیین شده است. چه نکاح بدون ثبت باشد، چه رابطه نامشروع اعم از زنا یا مادون آن.

وی افزود: قانون مجازات اسلامی نیز با استناد به شرع مبین اسلام، هرگونه رابطه غیرشرعی فی مابین زن و مرد، اعم از زنا و مادون زنا را ممنوع و برای آن مجازات تعیین کرده است. این مجازات‌ها در کشورهای غربی موضوعیتی نداشته و این پدیده نیز جرم نیست، اما در ایران نه تنها این پدیده، پدیده‌ای مجرمانه است، بلکه برای آن مجازات از انواع حد و تعزیر در نظر گرفته شده است، لذا دختران و پسران ایرانی الگوبرداری کاملا غلطی از این سبک زندگی غربی داشته و دارند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: