۰

وجود دیدگاه اسلامی در پژوهشگران ضروری است

معاون اول دستگاه قضا با ضروری دانستن وجود دیدگاه اسلامی در پژوهشگران از پژوهشگاه قوه قضائیه خواست مبنای برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند که با تغییر مدیریت‌ها، به مبانی و ساختار اصلی موجود خدشه‌ای وارد نشود.
کد خبر: ۲۰۰۳۴۴
۱۶:۱۰ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»،، سید حجت‌اله علم‌الهدی رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه صبح امروز با حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای ضمن ابراز خرسندی از فعالیت یک گروه جوان در پژوهشگاه قوه قضائیه، اظهار کرد: نیروی جوان، پر انرژی است و تعلقات دنیوی حداقلی دارد، به همین علت می‌تواند از نعمت جوانی خود به نحو احسن استفاده کند.

وی فعالیت‌های پژوهشی را از مسائل حیاتی، زیربنایی و کلیدی کشور دانست که نتایج آنها باعث خواهد شد کشور در روشنایی و با بینایی حرکت کند.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی درست و با تعمق نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت، افزود: ندانم‌کاری و جهل در انجام فعالیت‌ها، ما را دچار خسران بزرگی می‌کند و دقیقاً به همین دلیل نقش و جایگاه پژوهشگاه مهم و حیاتی است.

محسنی اژه‌ای با انتقاد از بی‌توجهی به برخی مفاهیم اسلامی در برخی قوانین ادامه داد: لازم است به مفاهیم مورد توجه اسلام‌خواهان بیشتر توجه کنیم. ما نباید از محکمات اسلام کوتاه بیاییم لذا در نظر گرفتن دیدگاه فکری و اعتقادی افراد در امر پژوهش بسیار مهم است.

معاون اول دستگاه قضایی با ضروری دانستن وجود دیدگاه اسلامی در پژوهشگران از ریاست پژوهشگاه قوه قضائیه خواست مبنای برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کند که با تغییر مدیریت‌ها، به مبانی و ساختار اصلی موجود خدشه‌ای وارد نشود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با تاکید بر لزوم اولویت‌بندی در پژوهش‌ها، گفت: فعالیت‌های پژوهشی نیازمند اولویت‌بندی هستند و باید شاهد محصولات کاربردی و معقولی از این فعالیت‌ها در پژوهشگاه باشیم.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه نیازی نیست تمام طرح و برنامه‌ها همزمان پیش رود بلکه باید با انتخاب اولویت‌ها جلو رفت، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر امروز نیازمند آن هستیم تا در دستگاه قضایی به تمامی ابعاد یک موضوع توجه شود و تنها به بعد حقوقی موضوع نپردازیم.

علم‌الهدی نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه پژوهشگاه قوه قضائیه می‌تواند حلقه واسط نخبگان و دستگاه قضا باشد، اظهار کرد: امروز بسیاری از دانشگاهیان و نخبگان علاقه‌مند هستند از طریق همکاری با پژوهشگاه قوه قضائیه به دستگاه قضا کمک کرده و در رویکرد جدیدو تحولی قوه قضائیه ایفای نقش کنند.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه با اعلام آمادگی نسبت به انجام فعالیت‌های پژوهشی برای بخش‌ها و معاونت‌های مختلف دستگاه قضا ادامه داد: در این زمینه می‌توان با تشکیل کمیته مشترک و تعریف موضوعات پژوهشی ذیل این کمیته اقدامات مفیدی انجام داد.

وی با پیشنهاد ادغام مراکز پژوهشی موجود در قوه قضائیه در قالب شورای پژوهشی بر لزوم گردآوری نتایج پژوهشی توسط پژوهشگاه تاکید کرد و گفت: پژوهشگاه این توانایی را دارد که پل ارتباطی بین نخبگان و قوه قضائیه باشد تا هم نخبگان از ظرفیت قوه قضائیه بهره ببرند و هم دستگاه قضایی از ظرفیت نخبگان منتفع شود.

علم الهدی با اعلام خبر عملیاتی‌شدن برنامه‌ریزی‌های علمی و آموزشی پژوهشگاه طی ماه‌های آینده، ادامه داد: پژوهشگاه در اولین قدم به دنبال جذب نیروی انسانی متخصص و متعهد است.

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه یکی از اولویت‌های اصلی این پژوهشگاه را تربیت مدیران آینده قوه قضائیه دانست و گفت: برای این منظور ما به دنبال جذب نخبگان و هیئت علمی در بدنه دستگاه قضایی کشور هستیم.

حامد نیکو نهاد معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضائیه نیز در این دیدار اظهار کرد: پژوهشگاه به دنبال آن است که کارهای تخصصی در معاونت‌های قوه قضائیه با تمرکز بیشتر انجام شود. امروز تمام معاونت‌ها و بخش‌های مختلف قوه قضائیه معتقد هستند اگر فعالیت‌های حقوقی-قضایی پیوست پژوهشی به همراه داشته‌باشند می‌توانند موثرتر واقع شوند.

وی با تاکید بر نقش کلیدی پژوهشگاه در وصل کردن نخبگان و دانشجویان به بدنه قوه قضائیه ادامه داد: تا به امروز از ظرفیت دانشگاهیان در قوه قضائیه کمتر استفاده‌ شده‌است و پژوهشگاه می‌تواند از این ظرفیت برای حل مسائل و مشکلات این قوه استفاده کند.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: