۰

سناتور آمریکایی خواستار آزادی فوری مبلغ دینی سعودی شد

«پاتریک لیهی» سناتور دموکرات روز چهارشنبه(به وقت محلی) طی بیانیه ای از مقام های سعودی خواست تا «سلمان العوده» مبلغ دینی این کشور را آزاد کنند.
کد خبر: ۱۹۹۹۷۳
۱۰:۳۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، «پاتریک لیهی» سناتور دموکرات روز چهارشنبه(به وقت محلی) طی بیانیه ای از مقام های سعودی خواست تا «سلمان العوده» مبلغ دینی این کشور را آزاد کنند.

به گزارش الجزیره، این سناتور آمریکایی در بیانیه خود نوشته است: پرونده سلمان العوده و سایر زندانیان سعودی باردیگر نفاق و سیاست های بی رحمانه دولتی را نشان می دهد که ظاهرا اصلاح گر است.

وی افزود: اجازه رانندگی به زنان و یا مسافرت بدون کسب اجازه از قیم و عضو ذکور خانواده، سخت بتواند در قرن ۲۱ یک اقدام اصلاح گرانه باشد به ویژه اینکه اگر همزمان با آن فعالان حقوق زنان و یک مبلغ شجاع مثل سلمان العوده را زندانی کند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اصلاح گران واقعی فعالان حقوق بشری سعودی هستند و جنایت و تهدید واقعی علیه امنیت عمومی که باید در سطح جهانی محکوم شود بازداشت و آزار آن ها توسط خاندان سلطنتی سعودی است.

لیهی با اشاره به پرونده العوده و گزارش دیده بان حقوق بشر در خصوص پرونده این مبلغ دینی افزود: وی به خاطر بیان آرا و نظراتش دستگیر و زندانی شده است.

سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی و فقط چند ماه بعد از انتصاب بن سلمان به سمت ولیعهد عربستان ده‌ها تن از تجار، روحانیون، شاهزادگان، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و علمای این کشور دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

سلمان العوده مبلغ سرشناس سعودی و معاون دبیرکل اتحادیه بین المللی علمای جهان اسلام بود که دستگیر شد.

اتحادیه بین المللی علمای جهان اسلام طی سال های گذشته از سوی عربستان به عنوان یک نهاد تروریستی معرفی شده است. دبیرکلی این نهاد را «یوسف القرضاوی» بر عهده دارد که بعد از سقوط دولت «محمد مرسی» رییس جمهوری مصر در دوحه قطر ساکن شده است.

دادستان سعودی ۳۷ اتهام به العوده تفهیم کرده که مهمترین آن فساد فی الارض و ارتباط با گروه «اخوان المسلمین» در داخل و خارج کشور به شمار می رود. بخش عمده ای از اتهامات وی امنیتی اعلام شده است.

در حالی که این بازداشت‌ها انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، رژیم سعودی همچنان به سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان ادامه می‌دهد.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: