۰

توصیه‌هایی برای حفظ امنیت زائران در سفر اربعین حسینی

ورود غیرمجاز به خاک عراق، مجازات سنگین و حبس طولانی مدت (دو تا ده سال) را دربردارد، بنابراین لازم است گذرنامه‌ای که درهنگام ورود به عراق مُهر شده، در طول سفر همراه زائر باشد.
کد خبر: ۱۹۹۹۶۲
۱۰:۰۴ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شمارش معکوس برای راهپیمایی بزرگ اربعین آغاز شده و بسیاری از عاشقان و دلدادگان اباعبدالله‌الحسین در تدارک برای پیوستن به این جمع پر شور هستند. یکی از موضوعات مهم برای بسیاری از زائران به ویژه آنهایی که برای نخستین بار به این سفر مشرف می‌شوند، اطلاع از نکات مربوط به امنیت در سفر است که در این خبر آن را تشریح خواهیم کرد.

گذرنامه

زائران باید در طول سفر در حفظ و نگهداری از گذرنامه کوشش کنند تا در هنگام خروج از عراق مشکلی رخ ندهد.

* گذرنامه و همه مدارک و وسایل مورد نیاز هر زائر حتماً همراه خودش باشد، زیرا ممکن است از همسفران خود جدا شود.

* گاهی به علت ازدحام در مرزها، مهر خروج یا ورود توسط متصدیان مرزی سهواً در گذرنامه زائر درج نمی‌شود، بنابراین لازم است زائران از ممهورشدن گذرنامه خود به مهر خروج از ایران و مهر ورود به کشور عراق اطمینان حاصل کنند تا هنگام بازگشت با مشکل روبه‌رو نگردند.

* ممکن است در سفر به دلایلی گذرنامه زائر مفقود شود، بر این اساس، توصیه می‌شود زائران تصویر گذرنامه و سایر مدارک شناسایی و چند قطعه عکس را به همراه داشته باشند.

اقامت در عراق

* ورود غیرمجاز به خاک عراق، مجازات سنگین و حبس طولانی مدت (دو تا ده سال) را دربردارد، بنابراین لازم است گذرنامه‌ای که درهنگام ورود به عراق مُهر شده، در طول سفر همراه زائر باشد.

* زائران اربعین حسینی در سال جاری از زمان خروج از کشور، می‌توانند یک ماه در عراق بمانند و پس از آن مدت، اقامت آنها، غیرقانونی محسوب می‌شود که در صورت عدم تمدید مدت اقامت، احتمال بازداشت و دریافت جریمه نقدی وجود دارد.

احترام به قوانین

* به مأموران عراقی اعم از نیروهای نظامی، انتظامی، حشد الشعبی (بسیج مردمی) و لواء الخدمة احترام گذاشته شود و به تذکرات امنیتی و حفاظتی آنان توجه و از هرگونه برخورد کلامی غیرمعمول و رفتار خلاف ادب با مأموران اجتناب شود.

* با توجه به وضعیت ویژه (کنترل‌های ضدتروریستی) کمال همکاری با نیروی نظامی انجام گیرد و هنگام بازرسی‌های امنیتی، با حوصله و خونسردی کامل با آنان همکاری شود.

* فیلم‌برداری از اماکن، ادوات نظامی و اماکن مقدسه در کشور عراق ممنوع است، زائران جدّاً از این امر خودداری کنند.

* از همراه بردن داروهای ممنوعه و نیز مواد مخدر حتی به مقدار خیلی کم و برای مصرف شخصی یا به عنوان دارو، اجتناب شود که این امر علاوه بر ممنوع‌بودن، از سوی دولت عراق یکی از جرم‌های سنگین محسوب می‌شود و شایسته زائر حضرت اباعبدالله(ع) و کشور عزیز و ملت غیور ایران اسلامی هم نیست.

* از به همراه داشتن یا خرید هرگونه وسایل غیر مجاز و نظامی مانند شوکر، باطوم، دستبند پلیس، جلیقه‌های مخصوص حمل سلاح و خشاب و غلاف اسلحه، سلاح سرد وغیره خودداری شود.

حفظ وحدت

* از طرح مسائل جنگ ایران و عراق یا شهدا و بزرگان دفاع مقدس در گفت‌وگو با میزبانان عراقی اجتناب شود، زیرا ممکن است موجب کدورت و کینه شود.

* باتوجه به وضعیت سیاسی و امنیتی کشور عراق، زائران از هرگونه بحث و جدل سیاسی و طرح مسائل سیاسی تفرقه‌انگیز خودداری کنند و از رفت و آمد با افراد مشکوک و به خصوص جریان‌های معاند نظام جمهوری اسلامی ایران اکیداً خودداری شود.

* در ایام اربعین و زیارت عتبات عالیات، از انجام هرگونه عمل خارج از عرف و رویه‌های عمومی مذهب شیعه که موجب وهن مذهب و مکتب است، خودداری شود.

حفظ آرامش

* احتمال معطلی در مرز برای گذراندن تشریفات گمرکی و بررسی گذرنامه وجود دارد، لذا حفظ آرامش وعدم درگیری مورد انتظار است.

* از توجه به شایعات و پخش آنها که از مهم‌ترین روش‌های دشمنان برای تخریب روحیه وحدت و ایجاد تفرقه در بین امت اسلامی است پرهیز شود. ضمن حفظ آرامش، اخبار و اطلاعات لازم، فقط از راه‌های مورد اطمینان دریافت شود.

* هنگام بروز مشکل از هرگونه درگیری و مشاجره با سایر زائران، خادمان حرم‌ها و اماکن مقدس، مغازه داران و دیگر افراد خودداری و برای رسیدگی به مشکل و حل آن به مسئولان ذیربط مراجعه شود.

مسیر تردد

* لازم است زائران برای رفتن به شهرهای زیارتی و هنگام حرکت به سمت پایانه‌ها، فقط از راه‌های اصلی که در نظر گرفته شده گذر کنند و از راه‌های فرعی و ناشناخته عبور نکنند.

* زائران از مسیرهای مشخص و پرتردد عبور کنند و در طول مسیر از رفت و آمد به تنهایی در شب یا در مکان‌های خلوت یا مشکوک خودداری و از انتشار اخبار غیرموثق پرهیز کنند.

مراقبت از خود

* لازم است زائر از نزدیک‌شدن به صحنه‌هایی نظیر تصادفات، درگیری، تجمع، تظاهرات خیابانی، انفجار، آتش‌سوزی و غیره خودداری کند و در صورت مشاهده این حوادث به سرعت از محل دور شود.

* از حضور بی‌مورد در تجمعات و فضاهای بسته و بدون تهویه پرهیز شود.

* همراه‌داشتن آدرس دقیق بستگان و شماره تماس آنان در ایران و نهادهای ایرانی در کشور عراق، برای مواقع اضطراری لازم است.

* از موکب‌های مستقر در مسیر تردد زائران که بیشتر از سایر اماکن، امنیت دارد، برای استراحت استفاده شود.

* برخی از افراد به زائران وعده‌هایی همچون حرکت از مسیرهای میان‌بُر برای رسیدن سریع‌تر به مقصد می‌دهند که ممکن است قصد فریب آنها را داشته باشند؛ لازم است از همراهی با این افراد خودداری شود.

حفظ اطلاعات

* حتماً قبل از سفر نسبت به تخلیه حافظه تلفن، فلش مموری یا دوربین عکاسی و فیلم‌برداری از موارد غیر ضروری و شماره تلفن‌های مراکز مهم، اقدام شود.

* در مکالمات تلفنی از بیان مطالب محرمانه و غیرضروری خودداری شود.

* از معرفی و اظهار مشاغل خود و همسفران به افراد ناشناس و بیگانه پرهیز شود.

حفظ اموال

* از قرار دادن مدارک و پول در جیب عقب شلوار پرهیز شود و بهتر است در جیب داخل که دارای دکمه و زیپ است، قرار گیرد. در صورت امکان از کیف‌های کمری یا گردن‌آویز استفاده شود.

* زائر باید در مکان‌های شلوغ، مراقب گذاشتن اشیا و وسایل مشکوک در ساک و کوله‌پشتی خود باشد و از پذیرفتن هرگونه امانت مشکوک از افراد ناشناس پرهیز کند؛ در صورت مشاهده هر مورد مشکوک، مراتب را در اسرع وقت به مأموران امنیتی اطلاع دهد.

* از جابه‌جایی بار افراد ناشناس در طول سفر به خصوص در کشور عراق خودداری کند.

* زائران، ارز مورد نیاز خود را از قبل تهیه کنند و از مراجعه به افراد و صرافی‌های مشکوک خودداری کنند.

* با عنایت به وجود برخی افراد کلاهبردار در اطراف حرم‌ها و اماکن زیارتی و بازار که به زبان فارسی نیز تسلط دارند، توصیه می‌شود زائران از پذیرش بسته‌های مختلف یا سایر پیشنهادهای آنان خودداری کنند و کاملاً هوشیار باشند.

* از تحویل تلفن همراه خود به افراد ناشناس، به ویژه هنگام خرید یا تعویض سیم‌کارت پرهیز شود.

* برای استراحت در موکب‌ها و منازل، از ورود انفرادی به منازل شخصی، خودداری شود و در هنگام استراحت از وسایل و لوازم همراه، مراقبت کافی به عمل آید. هنگام ترک محل استراحت نیز بررسی کافی صورت گیرد تا از جا ماندن وسائل جلوگیری شود.

وسایل همراه

* در صورت امکان، از به‌همراه‌داشتن وسایلی از قبیل لپ‌تاپ، تبلت و هرگونه اشیای قیمتی، پرهیز شود، در غیر این صورت، به خاطر حفظ و نگهداری، هنگام بازرسی‌ها و تحویل به امانات وغیره دردسر زیادی برای زائر ایجاد می‌شود.

تماس با ایران

* دسترسی به اینترنت در عراق و ایام اربعین با دشواری روبه‌روست، بهتر است زائران برنامه‌ریزی را با در نظر داشتن این مسئله انجام دهند و افرادی که ممکن است نگران وی باشد را نسبت به احتمال سخت‌بودن برقراری ارتباط و تماس تلفنی توجیه کند تا مسائلی مانند در دسترس نبودن تلفن برایشان غیرمنتظره و موجب نگرانی نباشد.

* توجه شود به سبب وضعیت امنیتی عراق، گاهی ممکن است اخبار نگران‌کننده از جمعیت شنیده شود، در این موارد سعی شود برای رفع نگرانی خانواده با ایران تماس گرفته شود.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: