۰

افزایش چشمگیر مشتاقان خدمت به زائران

در آستانه آئین عظیم اربعین حسینی افزایش چشمگیر عاشقان حضور در حرم ثارالله و همچنین مشتاقان خدمت به زائران آن حضرت رخ نمایانده وبستر نمایش زیباترین جلوه وحدت و معنویت را مهیا ساخته است.
کد خبر: ۱۹۸۶۱۷
۱۳:۱۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، تنها چند روز مانده به اربعین حسینی؛ روزی که عاشقان ثارالله پیر و جوان فرقی ندارد، مسیرعشق را با پای پیاده با گذر از عمودهای مختلف طی می کنند تا برای عرض ارادت، خود را به حرم ابا عبدالله الحسین (ع) برسانند.

حضور میلیونی زائرین از کشورهای مختلف در پیاده روی عظیم اربعین به خدمت رسانی بسیار در ابعاد مختلف نیاز دارد و امسال با توجه به پیش بینی افزایش حدود دو برابری زائران اربعین، اهمیت این خدمت رسانی مطلوب دو چندان می شود.

اربعین برای عده ای از عاشقان ثارالله فرصت خدمت رسانی به زائران را فراهم می سازد به طوری که از چند ماه مانده به اربعین خود را آماده پذیرایی از میهمانان اباعبدالله می کنند و خاک پای زائران را سرمه چشم خود می دارند.

فعالیت موکب های کشورمان در ارایه خدمات به زائران اربعین، نمونه واقعی از وحدت و نوع دوستی نسبت به دلدادگان آن حضرت را نشان می دهد. در کشور ما برنامه ریزی برای استقرار هرچه بهتر موکب ها توسط ستاد اربعین استان ها انجام می شود. با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین آمادگی ستاد اربعین استان مرکزی برای خدمت رسانی هرچه بیشتر به زائرین دیار عشق دو چندان شده است تا بتوان این آئین عظیم معنوی چند میلیونی را به بهترین شکل برگزار و مدیریت کرد.

۱۷ موکب مستقر در استان مرکزی به زائران اربعین خدمت رسانی می کنند

در این خصوص دبیر ستاد اربعین استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هر سال مشتاقان سفر اربعین بیشتر و امسال با توجه به حذف ویزا بر تعداد زائران افزوده می شود.

محسن امیدی ادامه داد: تمامی دستگاه های استان به نحوی در خدمات رسانی اربعین شرکت می کنند و ۱۴ کمیته امنیتی و انتظامی، اطلاع‌رسانی و مستندسازی، بهداشت و درمان، امداد و نجات، اطلاعاتی، حمل و نقل و سوخت، مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه، خدمات شهری، فرهنگی و آموزشی، اعزام، بانوان، جوانان و اتباع و امور خارجه برای ارائه خدمات‌رسانی هر چه بهتر برای زائران اربعین حسینی در زیرمجموعه ستاد اربعین استان مرکزی تشکیل شد. ۱۲ کمیته فرعی نیز در شهرستان ها به ریاست فرمانداران تشکیل شده است.

دبیر ستاد اربعین استان مرکزی اظهار کرد: امسال ۱۷ موکب در استان از زرندیه، ساوه، اراک و شازند به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین دو موکب در نقطه صفر مرزی مهران، ۱۳ موکب در نجف اشرف، ۱۳ موکب در مسیر نجف به کربلا، ۱۰ موکب در شهر کربلا، یک موکب در سامرا، یک موکب در کاظمین از ۱۰ روز مانده به اربعین مستقر می شوند و فعالیت آنها تا دو روز بعد از اربعین ادامه دارد.

امیدی اظهار کرد: امسال موکب های استان مستقر در نجف اشرف با ظرفیت اسکان روزانه ۱۹ هزار نفر با توزیع ۳۹ هزار وعده صبحانه، ۳۵ هزار وعده ناهار، ۳۷ هزار وعده شام، ۵۸ هزار و ۵۰۰ میان وعده به زائران اربعین خدمات رسانی می کنند و دو دستگاه نانوایی پخت ۷۰ هزار نان را نیز انجام می دهند.

دبیر ستاد اربعین استان گفت: در اربعین سال جاری موکب های مستقر استان در مسیر نجف به کربلا با اسکان ۹ هزار و ۳۰۰ نفر و توزیع ۱۲ هزار وعده صبحانه، ۱۸ هزار وعده ناهار، ۱۳ هزار و ۳۰۰ وعده شام و ۶۲ هزار و ۵۰۰ میان وعده و ۲۸ هزار و ۶۰۰ قرص نان بین زایران خدمات ارایه می کنند.

وی افزود: موکب های مستقر در شهر کربلا ۱۴ هزار و ۷۵۰ وعده صبحانه، ۱۱ هزار و ۹۵۰ وعده ناهار، ۱۲ هزار و ۷۵۰ وعده شام، ۲۶ هزارو ۲۵۰ میان وعده و ۲۷ هزار قرص نان را بین زائرین توزیع می کنند و روزانه سه هزار زائر زن و مرد را اسکان خواهند داد.

دبیر ستاد اربعین استان مرکزی گفت: موکب کاظمین توسط اوقاف اداره می شود و از ظرفیت اسکان سه هزار نفر با توزیع سه هزار وعده شام، صبحانه و یک هزار وعده ناهار به زائران برخوردار است و اغلب این موکب ها توسط مردم اداره می شوند.

۱۰ مسجد و مصلای اراک آماده اسکان زائران اربعین

امیدی گفت: نزدیک به ۱۰ مسجد در شهر اراک برای اسکان زائران اعلام آمادگی کردند و از ظرفیت مصلای بیت المقدس نیز استفاده خواهد شد و میقات الرضا برای اسکان اتباع خارجی پیش بینی شده است.

وی اظهار کرد: مرز خروجی ما مهران انتخاب شده و به عنوان استان معین استان ایلام در بحث اربعین هستیم و از ۱۵ روز مانده به اربعین یک گروه خدمات شهری با تمامی تجهیزات مورد نیاز از قبیل ۵ دستگاه آمبولانس و فراهم سازی سه دستگاه آمبولانس از سوی سپاه برای بهداری، ماشین‌آلات خدماتی حمل پسماند، تانکر آب و ۵۰ پاکبان در شهر مهران به زائران حسینی و ۳۰ پاکبان در شهر نجف خدمات‌رسانی می‌کنند.

دبیر ستاد اربعین استان مرکزی عنوان کرد: پارکینگ اربعین ساخته شده توسط استان مستقر در شهر مهران از ظرفیت ۸۰ هزار خودرو برخوردار است. کل پایانه های حمل و نقل استان آماده ارایه خدمات به مسافران اربعین هستند و سعی شده افزایش کرایه نداشته باشیم.

امیدی خطاب به زائرین گفت: زائران حتما گذرنامه داشته باشند و ثبت سامانه سماح را انجام دهند و مواد غذایی لازم و ارز مورد نیاز را در سفر اربعین به همراه داشته باشند و اخلاق مداری را رعایت کرده و اطلاعات و اخبار مربوط به سفر را از رادیو اربعین پیگیری کنند.

افزایش ۲۵ درصدی موکب های اربعین مرکزی در سال جاری

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی نیز در این رابطه اظهار داشت: تعداد موکب های خدمات رسانی زائران اربعین استان نسبت به سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی داشته است.

خلیل نجفی نظام آبادی ادامه داد: امسال تعداد مواکب استان در اربعین به ۶۱ مورد رسیده است در حالی که سال گذشته تعداد موکب ها ۴۸ مورد بوده است.

وی بیان کرد: امسال ۲۱ موکب در مبادی ورودی استان تا خروجی مرز مهران، ۱۴ موکب در نجف اشرف، ۱۳ موکب در مسیر نجف به کربلا، کربلا ۱۱ موکب، سامرا یک موکب و کاظمین یک موکب برای ارایه خدمات به زائرین اربعین استقرار پیدا می کنند.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان مرکزی بیان کرد: مجموع خدمات پذیرایی به زائرین اربعین در سال گذشته چهار میلیون و ۵۰۰ هزار مورد بوده است و امسال بالغ بر ۵ میلیون و ۵۲۰ هزار و ۴۹۰ خدمت ارائه خواهد شد.

نجفی گفت: دو میلیون وعده در طی ۱۰ روز توزیع خواهد شد، یعنی دویست هزار وعده صبحانه، ناهار و شام توسط موکب ها بین زائرین توزیع می شود.

ثبت نام ۲۰ هزار نفر از استان مرکزی برای حضور در آئین اربعین

در ادامه مدیر حج و زیارت استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تاکنون حدود ۲۰ هزار نفر از مردم استان مرکزی به منظور شرکت در پیاده روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده اند.

وحید اسکندری بیان کرد: زائرین در سامانه سماح در مجموع ۲۵ هزار تومان بابت ثبت نام و بحث بیمه پرداخت می کنند.

مدیر حج و زیارت استان مرکزی عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به ۶۰ هزار ویزا توسط دفتر کنسولگری عراق در استان مرکزی صادر شد، اما امسال ویزا حذف شده است.

اسکندری خاطر نشان کرد: زائران هرچه سریع تر نسبت به ثبت نام در سامانه سماح اقدام کنند و آن را به روزهای پایانی موکول نکنند.

مدیر حج و زیارت استان مرکزی ادامه داد: از اول لغایت ۱۴ مهرماه، سه کاروان هوایی و ۱۷ کاروان زمینی از استان مرکزی به عتبات عالیات اعزام می‌شود.

استقرار ۶۱ روحانی و مبلغ دینی در موکب های اربعین استان مرکزی

در ادامه مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در جریان آئین اربعین، طرح نایب الشهید، یک طرح ملی و برای هر استان یک ظرفیت است و این مهم در دستور کار کمیته فرهنگی اربعین استان مرکزی قرار دارد.

حجت الاسلام صفر قربان پور ادامه داد: مهم ترین فعالیت کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان مرکزی در اربعین امسال، توجیه، تبیین و معرفت افزایی است. در اربعین امسال ۶۱ مبلغ دینی و روحانی در موکب های استان مرکزی برای امور تبیینی و معرفت افزایی حضور پیدا می کنند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی جایگاه فرهنگی روحانیون را در اربعین امسال مهم برشمرد و افزود: نیروهای مداح، قاری و مبلغین از نقش ویژه و خاص برخوردار هستند که بایستی به خوب ایفا نقش کنند.

حجت الاسلام قربان پور در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: زائران اربعین باید از هر گونه اختلاف سلیقه خودداری ورزند و باید اهمیت جایگاه وحدت ملی و بین المللی اربعین را ملاک قرار دهند و همچنین در کشور عراق، قواعد و قانون ها رعایت شود تا دچار مشکل نشویم.

با توجه به مسائل ارایه شده و اقدامات انجام شده برای هرچه باشکوه تر شدن راهپیمایی اربعین باید این نکته را به خاطر داشت که در زمانه ای که کشورهای بیگانه از پوشش رسانه ای این واقعه بزرگ امتناع می کنند، باید برای حفظ همبستگی هرچه بیشتر و حفظ وحدت در این آئین تلاش کرد. فرمایشات مقام معظم رهبری درسی در رابطه با اربعین‌ به‌ ما می دهد و آن این‌ است‌ که‌ باید یاد حقیقت‌ و خاطره‌ شهادت‌ را در مقابل‌ طوفان‌ تبلیغات‌ دشمن‌ زنده‌ نگه داشت‌.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: