۰

آیا در قرآن به موردی اشاره شده که افرادی به دلیل محرومیت از برخی مزایای مادی، در برابر پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) موضع گرفته باشند؟!

ابتدا باید گفت که دلیل اسلام آوردن منافقان، مصالح دنیوى و مادی بود، که اگر به آنان از صدقات و بیت المال چیزى داده می‌‏شد خشنود ‌شده و گرنه زبان به شکایت ‏گشوده و گوشه و کنایه می‌زدند، و یا در عمل خشم خود را آشکار می‌کردند.
کد خبر: ۱۹۸۱۷۰
۰۷:۱۷ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
آیا مواردی سراغ دارید که اصحاب در برابر پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) در مورد مسائل مالی مقاومت کرده باشند، و نظر آن‌حضرت را با اکراه قبول کرده، یا اصلاً نپذیرفته باشند؟
پاسخ اجمالی
ابتدا باید گفت که دلیل اسلام آوردن منافقان، مصالح دنیوى و مادی بود، که اگر به آنان از صدقات و بیت المال چیزى داده می‌‏شد خشنود ‌شده و گرنه زبان به شکایت ‏گشوده و گوشه و کنایه می‌زدند، و یا در عمل خشم خود را آشکار می‌کردند. در حالی‌که اگر گرویدن‌شان به پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) از سر صدق بود، خود را تسلیم خدا و رسولش می‌کردند، و می‌پذیرفتند که صدقات و اموال بیت المال چنان نیست که به میل و اراده کسى در اختیار هر کس قرار گیرد، بلکه این اموال متعلق به افراد ناتوان جامعه بوده؛ مانند فقرا، مساکین، و یا مصالح عامه و... است، و خداوند علیم به نیازهاى واقعى مردم آگاه است.[1]
قرآن کریم در آیه 58 سوره توبه می‌فرماید: «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ»؛ بعضى از ایشان تو را در تقسیم صدقات به بی‌عدالتی متهم می‌کنند، اگر به آنها داده شود، خشنود می‌شوند و اگر داده نشود، خشم می‌گیرند.
در ذیل این آیه در تفاسیر نقل شده است؛ پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) مشغول تقسیم اموالى - از غنائم، یا صدقات- بود که فردی از طائفه «بنى تمیم» به نام «ذو الخویصره» - که در واقع بنیان‌گذار خوارج است- فرا رسید و صدا زد: اى رسول خدا، به عدالت رفتار کن! پیامبر فرمود: واى بر تو اگر من عدالت نکنم، چه کسى عدالت خواهد کرد؟! «عمر» صدا زد اى رسول خدا به من اجازه بده تا گردنش را بزنم! پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: او را به حال خود واگذار! او یارانى دارد که نماز و روزه خود را در برابر نماز و روزه آنها کوچک می‌شمرید، ولى با این‌حال آنها از دین فرار می‌کنند همان‌گونه که تیر از کمان می‌گریزد. در این هنگام آیه فوق نازل شد و به این‌گونه افراد هشدار داد.
کلبى می‌گوید: آیه درباره «الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» یا همان منافقان نازل شد که از آن جمله مردى بود ملقب به ابو الخواصر، که به پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) گفت: رعایت مساوات نکردى و آیه در تقبیح وى نازل شد.[2]
ابن زید می‌گوید؛ منافقان گفتند محمد این غنائم را جز به هر کس که دوست دارد، به دیگرى نمی‌پردازد و بر طبق دلخواه خود رفتار می‌کند که این آیه نازل شد.[3]
در تفسیر قمى آمده است: هنگامی که زکات‌ها وارد مدینه شد، ثروت‌مندان آمدند و گمان کردند که رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) میان آنها قسمت خواهد کرد؛ چون در میان فقرا تقسیم شد، شروع به خرده‌‏گیرى کردند.[4]
گفتنی است؛ بعضى منافقان ثروت‌مند، همواره مایل بودند که بخشی از زکات و غنیمت به آنها هم پرداخته شود؛ و هرگاه چیزی به آنان تعلق نمی‌گرفت، می‌گفتند: این چه تقسیمى است؟! البته خرده‌‏گیرى آنها فقط از آن جهت بود که به آنها داده نمی‌‏شد.
از امام صادق( علیه السلام ) نقل شده است: بیشتر از دو سوم مردم مصداق این آیه هستند؛[5] یعنى بیشتر مردم چنین هستند، اگر از جانب اسلام، منفعتی مادی به آنان برسد، از این دین راضی بوده و اما اگر چنین منفعتی در اختیارشان قرار نگیرد، فریادشان بلند می‌‏شود.
به هرحال منافقانی که برای منافع مادی خود به اسلام گرویدند، تاب تحمل عدالت را نداشته و در مسائل مالی در برابر پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) موضع گرفته‌اند.
با توجه به شأن نزول آیه که بیان شد، این منافقان بودند که از رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) در مورد تقسیم صدقات عیب‌ جویى می‌کردند. و از ذیل آیه (وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ) برمی‌آید که آنها هنگامى از پیامبر در امر صدقات عیب‌‏جویى می‌‏کردند که پیامبر یا به دلیل آن‌که آنها استحقاق دریافت آن‌را نداشتتند و یا به جهتى دیگر، چیزى از صدقات به آنها نمی‌‏داد.[6]
[1]. ر. ک: مدرسی، سید محمدتقی، تفسیر هدایت، گروه مترجمان، ج ‏4، ص 173، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، چاپ اول، 1377ش.
[2]. واحدی نیشابوری، اسباب النزول، ترجمه، ذکاوتی قراگزلو، علیرضا، ص 131، تهران، نشر نی، چاپ اول، 1383ش.
[3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی‏، محمد جواد، ج ‏5، ص 63، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش.
[4]. قمى، على بن ابراهیم، تفسیر القمی، تحقیق، موسوى جزایرى، سید طیب، ج ‏1، ص 293، قم، دار الکتاب، چاپ چهارم، 1367ش.
[5]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 412، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. «عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ غَالِبٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یَا إِسْحَاقُ کَمْ تَرَى أَهْلَ هَذِهِ الْآیَةِ- فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ قَالَ ثُمَّ قَالَ هُمْ أَکْثَرُ مِنْ ثُلُثَیِ النَّاسِ».
[6]. طباطبائی، سید محمد حسین‏، المیزان فی تفسیر القرآن، ج ‏9، ص 310، قم، دفتر انتشارات اسلامی‏، چاپ پنجم‏، 1417ق.
آیات مرتبط

سوره التوبة (58) : وَمِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْهَا رَضُوا وَإِنْ لَمْ يُعْطَوْا مِنْهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ
سوره التوبة (59) : وَلَوْ أَنَّهُمْ رَضُوا مَا آتَاهُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَرَسُولُهُ إِنَّا إِلَى اللَّهِ رَاغِبُونَ
سوره محمد (37) : إِنْ يَسْأَلْكُمُوهَا فَيُحْفِكُمْ تَبْخَلُوا وَيُخْرِجْ أَضْغَانَكُمْ

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: