۰

مقاومت، با پیروی از اهل بیت

بدون شک پایبندی به آموزه‌های دینی همانگونه که باعث سربلندی انسانها در آن جهان می‌شود؛ موجب سربلندی و پیشرفت در این جهان نیز خواهد شد.
کد خبر: ۱۹۷۳۹۹
۱۰:۵۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸

شیعه نیوز:

مقاومت، با پیروی از اهل بیت

بدون شک پایبندی به آموزه‌های دینی همانگونه که باعث سربلندی انسانها در آن جهان می‌شود؛ موجب سربلندی و پیشرفت در این جهان نیز خواهد شد. کشور اسلامی ایران، الحمدلله در سایه توجه به آموزه‌های شیعی از اقتدار و پیشرفتی مطلوب برخوردار است. به مناسبت شهادت حضرت زهرا (علیهاسلام) حدیثی از آن حضرت را در مورد اثرات مثبت پیروی از اهلبیت، مورد بررسی قرار می‌دهیم. حضرت می‌فرماید: «إِطاعَتَنا نِظامًا لِلْمِلَّهِ وَ إِمامَتَنا أَمانًا لِلْفُرْقَهِ وَ الْجِهادَ عِزًّا لِلاْسْلامِ[۱] خداوند اطاعت ما را براى نظم یافتن ملّت، و امامت ما را براى در امان ماندن از تفرقه، و جهاد را براى عزّت اسلام، قرار داد.»

در این مقاله، تأثیرات پیروی از اهلبیت، در جهت گیری جامعه اسلامی ایران در موضوع برخورد با دشمنان اسلام را مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

شیعه یعنی پیروی همه جانبه

امام حسن عسکری(علیه السلام) می‌فرماید: «قَالَ رَجُلٌ لِامْرَأَتِهِ: اذْهَبِی إِلَى فَاطِمَهَ (علیهاسلام) بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) فَسَلِیهَا عَنِّی، أَنَا مِنْ شِیعَتِکُمْ، أَوَ لَسْتُ مِنْ شِیعَتِکُمْ فَسَأَلَتْهَا، فَقَالَتْ: قُولِی لَهُ: إِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی‏ عَمَّا زَجَرْنَاکَ‏ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا، وَ إِلَّا فَلَا[۲] مردی به همسرش گفت به نزد فاطمه دختر رسول خدا برو و از او درباره‌ی من سؤال کن که آیا شوهر من از شیعیان شما است یا نه؟ آن زن به نزد حضرت رفت و از حضرت پرسید: شوهرم گفته از شما بپرسم که آیا نام او در زمره‌‍‍‌ی شیعیان شما هست یا نه؟ حضرت زهرا به آن زن فرمود: به شوهرت بگو: اگر به دستورات ما عمل می کنی و از آنچه نهی کرده ایم ، اجتناب می نمایی ، از شیعیان ما هستی و گرنه نیستی.»

در این حدیث، بانوی دو عالم، یک شاخصه به دست شیعیان می‌دهد که همه خود را با آن بشناسند و آن پیروی از اهلبیت است و این پیروی باید در همه شئون زندگی افراد و جامعه اسلامی، خود را نشان دهد.

هنگامی که سخن از پیروی از اهلبیت به میان می‌آید؛ در وهله نخست ذهن انسان به سمت نماز و روزه و عبادت می‌رود. نکته اینجاست که نماز و عبادت مسلمین، باید تأثیر مثبت خود را درعزت جامعه اسلامی(چه در انسجام داخلی جامعه و چه دربحث انسجام برای مبارزه با دشمنان خارجی) نشان دهد. «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ تَراهُمْ رُکَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً[فتح/۲۹] محمد(صلى اللَّه علیه و آله و سلم) فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوی دل و سخت و با یکدیگر بسیار مشفق و مهربانند، آنان را در حال رکوع و سجود نماز بنگرى که فضل و رحمت خدا و خشنودى او را مى‏ طلبند.»

در این آیه به خوبی رابطه بین نماز و جهاد ترسیم شده است؛ نماز و معنویتی که انسجام مطلوب را به جامعه اسلامی برای مقابله با دشمنان خارجی می‌دهد.

مبارزه و مقابله با دشمنان اسلام و ایران و برخورد غیر منفعلانه با دشمنان هزار چهره، عزت و شوکت را برای جامعه اسلامی به ارمغان می‌آورد؛ عزتی که حضرت زهرا(علیها سلام) به آن اشاره دارد و ما در مقدمه مقاله به آن اشاره کردیم.

نکته مهم: البته ایران اسلامی طبعاً مشکلاتی هم دارد؛ ولی این نباید بهانه‌ای برای زیر سؤال بردن عزت جامعه باشد. برخی از کشورهای اسلامی چه بسا در ظاهر از کشور ما در موضوع صنعت و تکنولوژی برتر باشند؛ ولی در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی حرفی برای گفتن نداشته و با سکوت خود، مهر تأییدی بر جنایات آنها می‌زنند. سکوت برخی کشورهای اسلامی در مقابل دشمنان اسلام، در تضاد با آموزه‌های اسلام و قرآن است.

ایران اسلامی پرچمدار مقاومت اسلامی

بانوی دو عالم حضرت زهرا(سلام الله علیها) می‌فرماید: «مَنْ‏ أَصْعَدَ إِلَى‏ اللَّهِ‏ خَالِصَ‏ عِبَادَتِهِ‏، أَهْبَطَ اللَّهُ [إِلَیْهِ‏] أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ[۳] هر کس عبادات و کارهاى خود را خالصانه براى خدا انجام دهد، خداوند بهترین مصلحت ها و برکات خود را براى او نازل می‌کند.»

این سخن بانوی دو عالم، هم در حق افراد، صدق می‌کند و هم در حق جامعه ایمانی. خداوند در وصف جامعه ایمانی می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض‏[اعراف/۹۶] و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار مى‏‌شدند همانا ما درهاى برکاتى از آسمان و زمین را بر روى آنها مى‏‌گشودیم.»

بنابر مفاد این آیه، خدا برکات خود را بر جامعه ایمانی نازل می‌کند.

ملت ایران در جنگ تحمیلی هشت ساله، شاهد یاری خدا و نازل شدن برکات او در حق خود شد و علیرغم سختیها و موانع بسیار، پیروز میدان شد، و اینک بحمدالله الگویی برای ملتهای مظلوم و آزادی خواه و مقاوم بر ضد رژیم صهیونیستی شده است.

ایران اسلامی در سایه عمل به آموزه‌های قرآن کریم(سختگیری بر کفار) و تبعیت ازفرمایشات اهلبیت(هیهات من الذله) و حرکت در مسیر رهنمودهای حکیمانه رهبر انقلاب اسلامی، توانسته است پرچمدار مقاومت منطقه بر ضد رژیم صهیونیستی شود.

یکی از نکاتی که باعث پرچمداری ایران اسلامی برای مقاومت منطقه شده است، اعتقاد به جهاد و به تعبیر دیگر؛ مقابله و مبارزه با دشمنان اسلام است که در حدیث حضرت زهرا(سلام الله علیها) از آن تعبیر به عزت، شده است.[۴]

امروزه عزت لبنان و مردم مظلوم غزه، مدیون همین طرز تفکر است که از ایران اسلامی، درس گرفته‌اند.

سخن آخر

بحمدالله ایران اسلامی با پیروی از فرمایشات اهلبیت که برگرفته از قرآن کریم است، پرچمدار مبارزه با دشمنان اسلام و مسلمین شده است؛ دشمنانی که بر طبق مبانی قرآن، باید از برخورد منفعلانه با آنها پرهیز شود.

پی‌نوشتها

[۱]. السقیفه و فدک‏، جوهرى بصرى، احمد بن عبد العزیز، ناشر: مکتبه نینوى الحدیثه، سال چاپ: بی تا، ص۱۳۹٫

[۲]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری (علیه السلام‏) ،حسن بن على، امام یازدهم (علیه السلام)‏، ناشر: مدرسه الإمام المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف‏، سال چاپ: ۱۴۰۹ ق، ص۳۸٫‏

[۳]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری علیه السلام، ص۳۲۷٫

[۴]. السقیفه و فدک، همان.

منبع: رهروان ولایت.

نویسنده: سیدی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: