۰

اختلاف بر سر ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس ابتدایی آلمان

به تازگی یک کارشناس قانون اساسی آلمان در پاسخ به درخواست سازمان مدافع حقوق زنان "تر د فم" اعلام کرده که ممنوعیت روسری در مدارس ابتدایی، قانونی است!
کد خبر: ۱۹۶۴۰۷
۱۲:۴۷ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مدت‌هاست که وکلا و حقوق‌دانان در آلمان بر سر ممنوعیت پوشیدن روسری در مهدکودک‌ها و مدارس ابتدایی با یکدیگر بحث می‌کنند. این در حالی است که به تازگی یک کارشناس قانون اساسی آلمان در پاسخ به درخواست سازمان مدافع حقوق زنان "تر د فم" اعلام کرده که ممنوعیت روسری در مدارس ابتدایی، قانونی است!

«مارتین نتزهایم» در ۲۴ صفحه، استدلالات خود درباره ممنوعیت روسری برای دختران کمتر از ۱۴ سال را بیان کرده است. به اعتقاد او ممنوعیت روسری هیچ تداخلی با حق آزادی مذهبی و حق والدین برای مراقبت از فرزندانشان ندارد. این وکیل همچنین اضافه کرده است که براساس ماده ۷ قانون اساسی آلمان، سیستم آموزش و پرورش مدارس تحت نظر دولت است. این حقوق‌دان در یادداشت خود یادآور شده است: «ممنوعیت پوشیدن روسری( که نوعی وابستگی مذهبی است) تا رسیدن بچه‌ها به سن قانونی، از نظر حقوقی موجه است.» این نظریه در حالی مطرح شده است که اختلافات زیادی برای پذیرش آن در میان حقوق‌دانان و سیاستمداران آلمانی وجود دارد.

در سال ۲۰۱۷، بخشی از نمایندگان بوندستاگ به این نتیجه رسیدند که ممنوعیت پوشیدن روسری برای دختران زیر ۱۴ سال، براساس قانون اساسی آلمان امکان‌پذیر نیست. چرا که پوشیدن روسری مانع انجام تکالیف کلاس درس و مشارکت در فعالیت‌های گروهی نمی‌شود. البته احزاب مختلف نسبت به ممنوعیت روسری برای دختران زیر ۱۴ سال، واکنش‌های متفاوتی دارند. به طور مثال، چندی پیش دولت ائتلافی نوردراین-وستفالن به بهانه رفاه حال کودکان، خواستار ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس ابتدایی شد. آنها بر خلاف نمایندگان بوندستاگ معتقد بودند که پوشیدن روسری محدودیت‌هایی را برای مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های مدرسه ایجاد می‌کند. در حال‌حاضر، برخی از نمایندگان بوندستاگ نیز معتقدند که قانون منع پوشیدن روسری برای دختران زیر سن ۱۴ سال باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد و دختران زیر سن قانونی باید تحت محافظت قرار گیرند تا مجبور به پوشیدن روسری نشوند.

این‌ بحث‌ها در حالی صورت می‌گیرد که پارلمان اتریش مدتی است که پوشیدن روسری برای دختران زیر سن قانونی را مممنوع کرده است. با این وجود، در آلمان تفسیر حقوق‌دانان از قانون اساسی متفاوت است و علاوه بر این هنوز بسیاری از نمایندگان مجلس و دولت به این نتیجه نرسیده‌اند که چنین ممنوعیتی ضرورت دارد. در این میان، انجمن مقابله با تبعیض در آلمان اعلام کرده است که با ممنوعیت روسری در مدارس ابتدایی مخالف است.برنارد فرانکه، مدیر این انجمن در این باره گفت: «نیازی به چنین ممنوعیتی نیست. از سوی دیگر، اگر بخواهیم به گزارش نتزهایم استناد کنیم، باید استفاده از تمام نمادهای مذهبی در مدارس را ممنوع کنیم، در غیر این صورت تبعیض اتفاق خواهد افتاد. به اعتقاد من به جای ممنوعیت پوشیدن كیپا و روسری در مدارس، باید تنوع دینی را آموزش دهیم و اطمینان حاصل كنیم كه كودكان با اعتقادات متفاوت مذهبی یا عقیدتی می‌توانند در کنار یکدیگر قرار گیرند.» انجمن‌های اسلامی بارها مخالفت خود را با چنین طرحی اعلام کرده‌اند. از نگاه آنان پوشیدن روسری وظیفه دینی دختران مسلمان است.

علاوه بر این، هنوز آمار مشخصی از دخترانی که در مدارس آلمان روسری می‌پوشند، در دسترس نیست و هیچ‌کس نمی‌داند که چرا چنین بحثی در جامعه آلمان داغ شده است. با این وجود مدت‌هاست که سازمان "تر د فم" با جمع‌آوری امضا از افراد صاحب‌نام، برای ممنوعیت حجاب دختران نابالغ در آلمان تلاش می‌کند. این سازمان، حجاب دختران خردسال را تبعیض جنسیتی می‌داند. این گروه معتقدند، کودکان تصمیمی را اجرا می‌کنند که والدین‌شان به آنها دیکته می‌کنند. با این حال، براساس اعلام انجمن آموزش و پرورش آلمان، تاکنون هیچ موردی مبنی بر اینکه پوشیدن روسری باعث برهم خوردن صلح و آرامش در مدارس شده، دیده نشده است. اودو بکمان، رئیس این انجمن معتقد است که چنین تصمیماتی می‌تواند عواقب بدی برای جامعه آلمان داشته باشد:«اگر دانش‌آموزی خواستار پوشیدن روسری باشد، آیا این وظیفه معلم است که وی را از کلاس خارج کند؟ و اگر والدین و دانش‌آموز تسلیم خواسته مدرسه نشوند، آیا این بدان معنی است که دانش‌آموز به طور دائم از آموزش محروم خواهد شد؟ تقاضای ممنوعیت روسری باید با تمام عواقب آن سنجیده شود.»

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: