۰

چرت روزانه عامل کاهش بیماری‌های قلبی-عروقی

یک مطالعه جدید نشان داده است که چرت زدن روزانه یک یا دو بار در هفته می‌تواند خطر حملات قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد.
کد خبر: ۱۹۶۳۳۰
۰۹:۴۵ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، متخصصان بیمارستان آموزشی لوزان سوئیس ارتباط بین دفعات و مدت زمان چرت زدن و خطر عوارض کشنده و غیر کشنده بیماری‌های قلبی-عروقی را بررسی کردند.

متخصصان با بررسی ۳۴۶۲ نفر در سنین ۳۵ تا ۷۵ سال برای بیش از پنج سال دریافتند افرادی که به چرت زدن گاه به گاه، یک یا دو بار در هفته به مدت پنج دقیقه تا یک ساعت عادت دارند نسبت به افرادی که به هیچ وجه چرت نمی‌زنند، ۴۸ درصد کمتر دچار سکته قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی می‌شوند.

این مطالعه نشان داده که چنین ارتباطی برای "دفعات و مدت زمان بیشترِ چرت زدن" وجود ندارد.

اگر چه مطالعات بسیاری در مورد تأثیر چرت زدن بر سلامت قلب انجام شده است، اما بیشتر این مطالعات دفعات و مدت زمان چرت زدن را در نظر نگرفته‌اند.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند الگو‌های مختلف خواب با طیف وسیعی از بیماری‌ها و مشکلات پزشکی مزمن مرتبط است. با این حال متخصصان می‌گویند تعیین دقیق علت بیماری‌های مزمن کار دشواری است، به خصوص که برخی از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی-عروقی می‌توانند برای دهه‌ها پیش از عارضه‌ای مهم مانند حمله قلبی بدون نشانه باشند.

به طور کلی به نظر می‌رسد افرادی که یک یا دو بار در هفته چرت روزانه دارند نسبت به افرادی که به هیچ وجه چرت نمی‌زنند، سبک زندگی سالم‌تری داشته و کمتر به انواع بیماری‌های مزمن مبتلا می‌شوند.

به گفته متخصصان در حالی که چرت زدن‌های گاه به گاه عمدی حاکی از سبک زندگی سالم است، چرت زدن‌های منظم و متعدد نشان دهنده سبک زندگی ناسالم و در نتیجه ابتلای بیشتر به بیماری‌ها است.

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، با این حال متخصصان توصیه می‌کنند افراد برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی و هم‌چنین جلوگیری از نامنظم شدن خواب شبانه بهتر است به جای چرت روزانه از توصیه‌های معمول زندگی در مورد رژیم غذایی خوب و سطح فعالیت مناسب پیروی کنند.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: