۰

حقایقی پنهان از فاجعه ۱۱ سپتامبر

با وجود گذشت تقریبا دو دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر، دولت آمریکا همچنان به دلیل منافع اقتصادی چتر محافظتی خود را در اطراف ریاض نگه داشته است.
کد خبر: ۱۹۶۲۶۱
۱۴:۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، با وجود حدود ۲ دهه از حادثه ۱۱ سپتامبر و هدف قرار گرفتن برج‌های دوقلوی سازمان تجارت جهانی، دولت آمریکا که این حادثه را دستاویز جاه طلبی‌ها و سودا‌های فرامنطقه‌ای خود قرار داده بود، همچنان بنا به دلایلی از افشای اطلاعات و اسناد مربوط به این حادثه جلوگیری می‌کند.

درخواست دولت آمریکا برای تاخیر در انتشار اسناد حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ پس از گذشت تقریبا ۲ دهه از این حادثه، اگرچه متاثر از مجموعه‌ای از عوامل متعدد مرتبط با اقدامات متعاقب آمریکا مانند مذاکرات در جریان واشنگتن با طالبان، فشار‌های داخلی ناشی از طولانی شدن جنگ افغانستان که عنوان طولانی‌ترین جنگ خارجی آمریکا را از آن خود کرده و نیز هزینه‌های جانی و مالی آمریکا در سال‌های اخیر است، اما هدف دیگری را نیز دنبال می‌کند؛ پنهان نگه داشتن نقش عربستان در این حادثه.

خانواده‌های قربانیان حادثه مذکور که در سال‌های اخیر همواره برای احقاق حق خواستار دسترسی به این اطلاعات بودند، تلاش دارند از این اطلاعات در دادخواست علیه عربستان سعودی استفاده کنند.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که از زمان حضور در اتاق بیضی شکل کاخ سفید از سیاست تحقیر و امتیازگیری عربستان برای کسب منافع مادی به خوبی بهره برده است، اخیرا خواستار زمان بیشتری برای تصمیم گیری در مورد حفاظت از اسناد دخالت رسمی عربستان در حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شد.

این درخواست در پی آن مطرح شد که وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد در حال بررسی این موضوع است که آیا نامی را که شاکیان پرونده حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی به دنبال آن هستند، افشا کند یا خیر؛ نامی در رابطه با کمک‌های ارائه شده توسط چند مرد در کالیفرنیای جنوبی به ۲ هواپیماربا که از اسناد «اف‌بی‌آی» در سال ۲۰۱۲ حذف شد. طرح این احتمال که نام حذف شده، یکی از مقامات سعودی باشد، در کنار حقایق دیگر افشا شده از جمله سعودی بودن ۱۵ نفر از ۱۹ هواپیماربای این حادثه، ارتباط برخی از دیپلمات‌های سعودی و دیگر افراد مرتبط با «ریاض» با هواپیماربایان و نیز قرار داشتن «اسامه بن لادن» سرکرده «القاعده» در میان اعضای برجسته خاندان سلطنتی، سبب شده تا تردید‌ها رنگ باخته و مشارکت رسمی عربستان در این حادثه بیش از پیش محرز شود.

مستندات مربوط به مداخله افراد مرتبط با عربستان در حوادث ۱۱ سپتامبر به ویژه در سال ۲۰۱۶ مورد توجه قرار گرفت. ۲ سناتور آمریکایی در سال ۲۰۱۶ تصریح کردند بخش‌های عمده‌ای از گزارش کنگره شامل شواهد مهمی درباره مداخله عربستان در اجرای این حملات حذف شده است.

انتشار علنی ۲۸ صفحه حذف شده گزارش کنگره در مورد مداخله عربستان در سه سال اخیر از مطالبات عمده در سطوح عمومی و نخبگانی بوده است.

اما امتناع دولت‌های مختلف آمریکا از افشاگری در این مورد همانطور که گفته شده علاوه بر فرار واشنگتن از پاسخگویی در خصوص تلفات جانی و مالی و موضوعات حقوق بشری در مورد جنگ افغانستان، به دلیل حمایت از عربستان نیز بوده است. این حمایت در دولت ترامپ به بالاترین حد خود رسید. اگر دولت «جورج بوش» با انتقادات گسترده در مورد آغاز جنگ علیه افغانستان و «باراک اوباما» با انتقادات گسترده به دلیل ادامه این جنگ بی حاصل روبرو بود، ترامپ دلیل مهم تری برای این طفره رفتن دارد؛ قرارداد چند میلیارد دلاری تسلیحاتی.

تاکید ترامپ بر ادامه روابط با عربستان با وجود ارتکاب ریاض به جنایاتی مانند جنگ یمن و قتل هولناک جنجالی «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی و وتوی طرح ممنوعیت اسلحه به عربستان به دلیل ارتکاب جنایات جنگی در این راستا قابل بررسی هستند.

به نظر می‌رسد خواسته مردم آمریکا برای شفاف سازی حادثه ۱۱ سپتامبر قربانی معاملات پرسود تسلیحاتی شده که در نهایت به سمت آمریکایی‌ها شلیک می‌کنند.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: