۰

هیئت خادمان سادات از نوادگان امام حسین(ع)

هیئت خادمان سادات از نوادگان امام حسین علیه السلام که در آستان های مطهر حسینی و عباسی فعالیت می‌کنند در قالب دسته عزاداری حسینی به عزاداری و احیای شب و روز عاشورا می پردازند.
کد خبر: ۱۹۶۲۱۲
۱۱:۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، همچون سالهای گذشته و طبق رسم و سنت دیرینه، هیئت خادمان سادات از نوادگان امام حسین علیه السلام که در آستان های مطهر حسینی و عباسی فعالیت می‌کنند در قالب دسته عزاداری حسینی به عزاداری و احیای شب و روز عاشورا می پردازند.

طبق رسمی که نسل به نسل ها به ارث برده شده است، عزاداران با لباس سنتی و عمامه های سبز به عزاداری می پردازند. در کنار آنها نیز خادمانی که از سادات نیستند و عمامه های زردی دارند، به راه می‌افتند.

در ابتدای هیأت آنها نیز کسانی که پرچم به دست دارند حرکت می‌کنند و عبارتهای در بیان حزن و اندوه و عزاداری بر جد خود امام حسین علیه السلام در این مصیبت سر می‌دهند.

شایان ذکر است که هیئت خادمان سادات از هیئت های تاریخی و قدیمی در کربلا است که پس از تشکیل کشور عراق در سال ۱۹۲۱ تاسیس شد و سال به سال بر جمع اعضای آن افزوده می شد.

نظام بعث عراق اجازه فعالیت این هیأت عزاداری و سایر شعائر حسینی را نمی داد و تا زمان سقوط نظام بعث در سال ۲۰۰۳ انجام این مراسم ممنوع بود و سپس این مراسم همچون سابق برگزار گشت.

این هیأت در شب دهم محرم هر سال شکل میگیرد و در آن فرزندان خانواده های خادمان ساداتی که در حرم های مطهر حسینی و عباسی به خدمت‌رسانی می‌پردازند و نوادگان آنها که در حال حاضر این خدمات مبارک را در آستان حسینی و آستان عباسی انجام میدهند، حضور می یابند.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: