۰

آلمان همکاری‌های نظامی با عربستان را از سر می‌گیرد

وزارت کشور آلمان اعلام کرد که این کشور می‌خواهد همکاری‌های پلیسی با عربستان که بعد از قتل "جمال خاشقچی"، روزنامه نگار منتقد آل سعود به حال تعلیق درآمده بود را از سر گیرد.
کد خبر: ۱۹۶۰۰۰
۱۰:۵۱ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، حدود یازده ماه بعد از قتل "جمال خاشقچی" روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه دولت آلمان می خواهد مجددا همکاری های پلیسی با آل سعود را از سر گیرد.

این خبر را یک سخنگوی وزارت کشور آلمان روز شنبه در گفتگویی با خبرگزاری این کشور منتشر کرده و گزارش هفته نامه اشپیگل هم آن را تایید کرد.

البته سخنگوی این وزارتخانه دلایل پیشبرد عملیات آموزش نیروهای پلیس عربستان که بعد از قتل خاشقچی در اکتبر سال گذشته به حال تعلیق درآمده بود را ذکر نکرد. پلیس فدرال آلمان البته همچنان در دوران تعلیق یک دفتر این پروژه در ریاض با سه کارمند را حفظ کرده بود. اینکه این عملیات آموزشی دقیقا دوباره کی آغاز می شود هنوز مشخص نیست.

با این حال یک بیانیه وزارت کشور آلمان به برخی موارد امنیتی برای این منظور اشاره کرده که در آن آمده است: این پروژه بخشی از یک همکاری امنیتی دوجانبه است، چرا که مرزهای امن یک پیش شرط مهم برای مقابله موثر با تروریسم در تمام منطقه است. این استدلال قبلا هم ذکر شده بود.

ماموریت آموزشی و مشاوره‌ای برای مرزبانان عربستانی که از سال 2009 آغاز شده و در مجموع سال گذشته 70 نیروی آلمانی در آن مشارکت داشتند در اکتبر سال 2018 بعد از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در ترکیه به حال تعلیق درآمد.

ریاض بعد از چند هفته انکار بالاخره تحت فشارهای بین المللی اعلام کرد که این منتقد آل سعود توسط جاسوسان عربستانی کشته شده است.

عربستان سعودی تنها به دلیل پرونده قتل خاشقچی در معرض انتقادهای بین المللی قرار ندارد بلکه به دلیل شرایط حقوق بشر و جنگ فاجعه باری که در یمن به راه انداخته است هم مورد انتقاد قرار دارد. عربستان سعودی از سال 2015 ائتلاف جنگی علیه یمن را رهبری می کند که به گفته بسیاری کارشناسان در سایه این جنگ بزرگترین فاجعه انسانی در این کشور فقیر عربی به وقوع پیوسته است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: