۰

بونو مبلغی تو‌انا و پرچمدار دفاع از تشیع در جهان

رئیس سابق سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور درباره زندگی کریستین بونو (یحیی علوی) گفت: بونو در هر کشوری که بود، پرچم دفاع از تشیع را بر شانه داشت و سعی می‌کرد که دل‌ها را با استدلال علمی متوجه ویژگی‌های این مذهب و دین اسلام کند.
کد خبر: ۱۹۵۹۰۵
۱۴:۵۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، حجت‌الاسلام محمدرضا نورالهیان،‌ رئیس سابق سازمان حوزه‌ها و مدارس علمیه خارج از کشور، درباره ارتباطش با زنده‌یاد کریستین بونو (یحیی علوی) اظهار کرد: با بونو حدود سه دهه ارتباط داشتم و این موضوع از زمانی آغاز شد که وی به ایران آمد و برای آموختن مباحث دینی به محضر آیت‌الله جلال‌الدین آشتیانی در مشهد رسید.

وی گفت: مرحوم محمد نصیریان که از دوستان بود، منزلی در نزدیکی منزل ما در مشهد و محله نوغان داشت که در اختیار بونو قرار داد و وی همراه با خانواده‌اش در آنجا ساکن شد.

به گفته نورالهیان، بونو تحول روحی را در ۴۰ سال پیش تجربه کرده و با عارف بزرگی به نام احمد وامپتاباه در ساحل عاج روبرو شده بود که تعامل با این شخصیت تأثیر بسیاری بر بونو گذاشت و سبب شد که وی شیعه شود. وامپتاباه را می‌توان مرشد روحی پرفسور بونو دانست. وامپتاباه همچنین نماینده قدرتمند آفریقا در سازمان یونسکو نیز بود.

وی در ادامه این مطلب با بیان اینکه احمد وامپتاباه فرانسوی‌زبان بود و ضمن دیدارهایی که با بونو داشت باعث شد وی عاشق آئین اسلام شود، افزود: وامپتاباه باعث تحول بونو شد و وی نام یحیی را بعد از این تحول برای خود انتخاب کرد و به سمت و سوی تشیع و شیعه اثنی‌عشری گرایش یافت.

نورالهیان در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: پس از این تحول،‌ بونو تصمیم گرفت که به تفسیر عقلانی روی بیاورد و در این مسیر نیاز به یک مرشد عقلانی داشت که پرفسور هانری کربن هدایتگر وی در این مسیر شد و بونو را به سوی آیت‌الله سیدجلال‌الدین آشتیانی راهنمایی کرد. وی تا آخرین لحظات تکیه‌گاه محکمی برای بونو بود.

حجت‌الاسلام نورالهیان افزود: بونو بعد از چند سال زندگی در مشهد به قم آمد و زندگی خود را در آنجا آغاز کرد. در تهران با فاطمه طباطبایی، همسر زنده‌یاد حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی، آشنا شد که هم‌اکنون مدیریت گروه عرفان اسلامی پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را برعهده دارد. بونو در این ارتباط توانست با مجامع مختلف و افرادی که در عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کنند همکاری داشته باشد.

نورالهیان از مرحوم جواد حدیدی که ۳۰ سال در عرصه فرهنگی تلاش کرده بود یاد کرد و ادامه داد: وی شخصیتی فرهنگی و بافضیلت بود که در سال‌های پایانی عمرش به تفسیر قرآن اشتغال داشت و بونو نیز وی را در انجام فعالیت‌هایش همراهی می‌کرد.

وی با بیان اینکه مترجمان قرآن کریم باید اطلاعات کامل و دقیق و تبحر ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند، اظهار کرد: بونو به همراه حدیدی و با پیشنهاد مؤسسه ترجمان وحی اقدام به ترجمه قرآن به زبان فرانسوی کرد که این کار نیازمند تبحر و دقت فراوانی بود.

نورالهیان به سفرهایی که به فرانسه داشت و به آشنایی با بونو و دیگر شخصیت‌ها در این کشور از جمله شریف محمدعلی که شیعه است اشاره کرد و گفت: بونو در هر کشوری که بود، پرچم دفاع از تشیع را بر شانه داشت و سعی می‌کرد که دل‌ها را با استدلال علمی متوجه ویژگی‌های این مذهب و دین اسلام کند. بونو در سفر آخرش به ساحل عاج نیز به منظور تبلیغ ماه محرم رفته بود که دچار سانحه شد و درگذشت.

وی از ارتباط شریف با بونو نیز یاد کرد و ادامه داد: شریف محمدعلی از رهبران طریقت است و در شش کشور از جمله سنگال و کشورهای غرب آفریقا که فرانسوی‌زبان هستند فعالیت تبلیغی برای مذهب اسلام دارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: