۰

کشته شدن مقام حقوق بشری در افغانستان

مقامات افغانستان ربایش و کشته شدن سرپرست دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور توسط طالبان و همچنین دیگر عملیات تروریستی روزهای اخیر در این کشور را نشانه ای از عدم پایبندی این گروه به صلح می دانند.
کد خبر: ۱۹۵۸۹۷
۱۳:۵۱ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مقامات افغانستان ربایش و کشته شدن سرپرست دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور توسط طالبان و همچنین دیگر عملیات تروریستی روزهای اخیر در این کشور را نشانه ای از عدم پایبندی این گروه به صلح می دانند.

به گزارش روز شنبه رسانه های افغان، «عبدالصمد امیری» سرپرست دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که روز پنجشنبه هفته گذشته، از شهر کابل افغانستان به سمت ولایت «غور» حرکت می کرد، در میدان وردک توسط طالبان از خودرو پیاده شده و توسط اعضای همین گروه سر بریده شد.

به گفته مقامات افغان، جسد عبدالصمد امیری به کابل منتقل و به خانواده اش تحویل داده شد؛ تمام اعضای این کمیسیون در شوک و ناراحتی عمیق به سر می برند و مسئولین در حال تحقیق و بررسی جزئیات این آدم ربایی و قتل هستند.

طالبان بلافاصله در مورد قتل امیری که به گفته سازمان عفو بین الملل نوعی "جنایت جنگی" است، اظهار نظر نکرده است.

به گفته «سمیرا حمیدی» محقق آسیای جنوبی در سازمان دیده بان حقوق بشر مستقر در لندن، با اینکه طالبان ادعا می کند به دنبال صلح است اما همچنان به کشتار وحشیانه مردم و افراد بی گناه ادامه می دهد؛ امیری زندگی خود را وقف ایستادگی برای احقاق حقوق دیگران کرد.

این فاجعه، خطرات جدی که مدافعان و فعالان حقوق بشر با آن رو به رو هستند را تاکید می کند و از بی دفاع بودن آنها حکایت دارد.

وقوع این قتل دو هفته پس از هشدار سازمان عفو بین الملل در مورد "تشدید حملات" علیه گروه های حقوق بشری، از سوی مقامات و گروه های مسلح، انجام شد.

به گفته این نهاد، فعالان حقوق بشر در افغانستان با ارعاب، آزار و اذیت، تهدید و خشونت رو به رو هستند.

به گزارش سازمان ماموریت کمک سازمان ملل متحد در افغانستان، بیش از سه هزار و ۸۰۰ غیرنظامی در شش ماه نخست سال جاری در افغانستان کشته یا زخمی شده اند.

تاکنون ۹ دور از مذاکرات طالبان و آمریکا درباره صلح افغانستان برگزار شده است؛ مذاکرات صلحی که چندین ماه به درازا کشیده است اما کوچکترین نشانه ای از صلح را در این کشور به ارمغان نیاورده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که آمریکا از مذاکره با طالبان تنها به دنبال منافع مالی و نظامی خود است.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: