۰

درخواست مجدد مجامع حقوق بشر برای توقف فروش سلاح به عربستان و امارات

تعدادی سازمان غیر دولتی حقوق بشری در بیانیه‌ای از فرانسه خواسته‌اند فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را به خاطر استفاده آنها در جنگ یمن متوقف کند.
کد خبر: ۱۹۵۸۷۵
۱۲:۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، 17 سازمان غیر دولتی حقوق بشر، روز پنجشنبه بار دیگر از فرانسه خواستند فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده را «فورا» متوقف کند.

این سازمان‌ها، که در زمینه امور انسان‌دوستانه و دفاع از حقوق بشر فعالیت می‌کنند، در بیانیه‌ای تصریح کردند که «درخواست‌شان را با توجه به دو رویداد مهمی که طی هفته جاری رخ داد، مجددا مطرح می‌کنند».

این سازمان‌ها افزودند: «روز یکشنبه بیش از یکصد زندانی در حمله هوایی در استان ذمار در غرب یمن کشته شدند، همچنین گزارشی که روز سه‌شنبه از سوی گروه کارشناسان سازمان ملل متحد درباره یمن منتشر شد، ماهیت خشونت‌آمیز بودن حملات( ائتلاف متجاوز) به غیرنظامیان یمنی را برملا کرد به همین خاطر ضرورت فوری ایجاب می‌کند که برخی کشورها مانند فرانسه به تغذیه جنگ یمن با سلاح‌های‌شان پایان دهند.»

تیم کارشناسان در شورای حقوق بشر سازمان ملل، که در سال 2017 تشکیل شد، در گزارش خود «تعدادی جنایات جنگی» از سال 2014 در یمن را مطرح کرده است.

ائتلاف متجاوز سعودی از 25 مارس 2015، با آغاز جنگ همه‌جانبه علیه یمن که از آن از تسلیحات پیشرفته آمریکا و برخی کشورهای غربی استفاده می‌کند، ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی را به کام مرگ کشانده و تاسیسات حیاتی این کشور را نابود کرده است.

کارشناسان سازمان ملل همچنین از جامعه جهانی خواسته‌اند که از فروش تسلیحاتی که احتمالا در جنگ علیه یمن استفاده می‌شوند، خودداری کنند.

انگلیس در ماه ژوئن گذشته فروش تسلیحات به عربستان سعودی را به دلیل استفاده از آنها در جنگ یمن، به حال تعلیق درآورد.

این سازمان‌ها از فرانسه خواسته‌اند مانند انگلیس به فروش سلاح به ریاض و ابوظبی پایان دهد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: