۰

در ماجرای تولد علی( علیه السلام ) در کعبه، راوی این ماجرا چه کسی بود؟

براى یقین پیدا کردن به این که امام علی ( علیه السلام ) در کعبه زاده شد، همین بس که بعضى علماى اهل سنت با آن موافق ‏اند و آن را روایت کرده‏اند؛ زیرا این فضیلتى است که گوش دشمنان او، از شنیدنش ابا دارد و کسانى که بر مجد و بزرگى او حسد مى ‏ورزند، براى نابودى آن تلاش مى‏کنند.
کد خبر: ۱۹۵۷۷۴
۰۷:۵۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸

شیعه نیوز:
پرسش
در ماجرای تولد علی( علیه السلام ) در کعبه اولاً: راوی این ماجرا چه کسی بود؟ بنده شنیدم که یزید نامی بوده که مشرک بوده و مشرک هم مرده است. آیا درست است؟یا که خیر کسان دیگری هم این ماجرا را دیده و روایت کرده اند؟ دیگر اینکه چرا حضرت ابوطالب در جریان غیبت همسرش پیگیر ماجرا نشده و سکوت کرده و نپرسیده که فاطمه بنت اسد سه روز است که کجا رفته؟ و نیز چرا با وجود حدوث این معجزه در کعبه ایی که پر از بت بوده، مشرکان از این ماجرا استفاده ابزاری نکردند و آن را دلیل بر حقانیت بتها ندانستند؟ و نیز چرا عام الفیل و نجات کعبه و آن معجزه الهی پرنده گان ابابیل در یادها ماند ولی این معجزه دیگر یعنی شکافتن دیوار کعبه و تولد نوزادی در آن و حتی صحبت کردن علی ( علیه السلام ) در نوزادی که مشابه ماجرای حضرت مریم است را فقط شیعیان نقل می کنند و آن هم به صورت مبهم؟ پیرو این مسئله چه شد که فاطمه بنت اسد و علی ( علیه السلام ) در شهر مکه(مانند عیسی و مریم) قدیس نشدند؟ در آخر اینکه چرا خود علی ( علیه السلام ) به این ماجرا افتخار نکرده؟
پاسخ اجمالی

در پاسخ به پرسش مطرح شده، توجه به نکات زیر ضروری است.

  1. براى یقین پیدا کردن به این که امام علی ( علیه السلام ) در کعبه زاده شد، همین بس که بعضى علماى اهل سنت با آن موافق ‏اند و آن را روایت کرده‏اند؛ زیرا این فضیلتى است که گوش دشمنان او، از شنیدنش ابا دارد و کسانى که بر مجد و بزرگى او حسد مى ‏ورزند، براى نابودى آن تلاش مى‏کنند.

این خبر در منابع اهل سنت و شیعه، از طریق راویان مختلف نقل شده است؛[1] مانند عباس بن عبد المطلب، و منحصر در فردی به نام یزید نیست. علاوه بر این، یزید بن قعنب نیز حتی با فرض پذیرش مشرک بودنش، انگیزه ای برای جعل این خبر نداشته؛ زیرا اثبات کرامت برای علی ( علیه السلام ) تأییدی است برای اسلام که مشرکان از هر طریقی در صدد ضربه زدن به اسلام بوده اند، نه اثبات حقانیت آن.

  1. آیا هیچ دلیل و شواهدی وجود دارد که ابوطالب از این قضیه بی اطلاع بوده تا بخواهد دنبال همسرش بگردد؟
  2. کعبه اگرچه مملو از بت ها بود، اما خود مشرکان و بت پرستان نیز آن را خانه خدا می دانستند.
  3. مشابه این اشکال هم وارد است که مثلاً چرا داستان موسی و عیسی ( علیه السلام ) عالم گیر شده، اما تنها کتاب ها اسلامی به پیامبر و معجزاتش پرداخته اند؟
  4. آیا پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) به تمام امتیازات خود افتخار کرده است؟ تا علی ( علیه السلام ) به ولادت در کعبه استناد و به آن مباهات کند؟! بدیهی است که آنان در پی افتخار و فخر فروشی نسبت به دیگران نبودند، البته در جاهایی برای احتجاج در مقابل مخالفان، ناگزیر به بیان برخی از ویژگی ها و امتیازات خود می شدند![2]

 

[1] به عنوان نمونه ر. ک: مسعودی، مروج الذهب، ج 2، ص 349، دار الهجرة، قم، چاپ دوم، 1409ق. «و کان مولده فی الکعبة».

[2] برای آگاهی بیشتر در این باره، ر. ک: مظفر، محمد رضا، دلائل الصدق، ترجمه، سپهری، محمد، ج ‏2، ص 437- 439، امیر کبیر، تهران، 1377ش.

 

 

T

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: