۰

تصمیم جید دولت بنگلادش برای مسلمانان روهینگیا

وزارت ارتباطات بنگلادش از شرکت های مخابراتی این کشور خواست از فروش سیم کارت و ارائه خدمات اینترنتی به حدود یک میلیون پناهجوی روهینگیایی در منطقه کاکس بازار خودداری کنند.
کد خبر: ۱۹۵۴۲۳
۱۱:۲۲ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، این تصمیم دولت بنگلادش با توجه به وقوع چندین درگیری خشونت آمیز در اردوگاه مسلمانان روهینگیا گرفته شده است.

وزارت ارتباطات بنگلادش در بیانیه خود که روز گذشته منتشر شد به شرکت های مخابراتی این کشور هفت روز مهلت داده است تا برای توقف خدمات به اردوگاه های مهاجران در منطقه کاگس بازار اقدام کنند.

در دو سال گذشته بیش از ۳۰ نفر از جمله چند رهبر محلی روهینگیا در اردوگاه های مهاجران در بنگلادش به قتل رسیده اند.

پلیس چندین نفر را در ارتباط با این قتل ها بازداشت کرده است اما به گفته مقامات پلیس انگیزه این قتل ها اغلب مشخص نمی شود.

این قتل ها که معمولا در طول شب و توسط گروه های مسلح انجام می شود سبب ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان این اردوگاه ها شده است. ارتش بنگلادش در طول روز مسوولیت محافظت از اردوگاه های روهینگیا را بر عهده دارد اما به هنگام شب تعداد کمتری از پلیس از این اردوگاه ها محافظت می کند.

این درحالی است که تلاش جدید بنگلادش و میانمار برای بازگشت مسلمانان روهینگیا در روز های پایانی ماه گذشته با شکست روبرو شد.

مسلمانان روهینگیا با درخواست از دولت میانمار برای جهت تامین امنیت و احیای حقوق شهروندی خود، حاضر به بازگشت به کشور میانمار نشدند.

بنگلادش و میانمار در 25 ماه نوامبر ۲۰۱۷( 4 آذر 1396) یک توافق نامه برای بازگشت پناهجویان روهینگیا به خانه های خود در راخین امضا کردند.

بر اساس این توافق روند بازگشت مسلمانان روهینگیا به تدریج انجام خواهد شد درحالی که دو کشور باید امنیت، سلامت و کرامت آنها را تامین کنند.

اما این توافق به دلیل فراهم نشدن شرایط مناسب از سوی دولت میانمار اجرایی نشده است.

بسیاری از مردم میانمار روهینگیایی‌ها را مهاجرانی غیرقانونی می‌دانند و لذا این مردمان از تبعیض‌هایی که علیه‌شان می شود در رنج هستند. دولت میانمار با روهینگیایی‌ها همانند مردمانی فاقد ملّیت و بی‌خانمان برخورد می‌کند و به آنها تابعیت نمی‌دهد. روهینگیایی‌ها با محدودیت‌های سفت و سختی از جمله محدودیت در جابجایی، دسترسی به امکانات پزشکی و آموزشی مواجه هستند.

به گفته مقامات بنگلادشی از ماه اوت( مرداد) سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیا وارد بنگلادش شده اند درحالی که پیش از این حدود ۴۰۰ هزار نفر از مسلمانان روهینگیا در مناطق مختلف بنگلادش زندگی می کردند.

هم اکنون بیش از ۹۰۰ هزار مسلمان روهیگنیا در اردوگاه های مهاجران در منطقه "کاگس بازار" بنگلادش حضور دارند. نزدیک به ۶۸۸ هزار نفر از این تعداد پس از آغاز دور جدید خشونت ها در میانمار در اواخر ماه اوت سال گذشته به بنگلادش آمده اند.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: