۱

آیا امام حسین (ع) دختری بنام رقیه داشته است؟

کد خبر: ۱۹۵۲۳۰
۰۹:۲۱ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، سه تن از مراجع عظام به پرسشی درباره وجود مطهر حضرت رقیه (س) پاسخ گفته اند.

 متن پرسش وپاسخ های مطرح شده بدین شرح است:

پاسخ آیت الله صافی

س: آیا طبق تاریخ و روایات معتبر، امام حسین علیه‌السلام دختری به نام رقیّه داشته‌اند یا خیر؟ آیا تردید در وجود چنین فرزندی و نیز انتساب بارگاه مطهّر دمشق به ایشان جایز است؟

بسم الله الرحمن الرحیم

علیکم السلام و رحمه ‌الله

طبق بعض کتب مقاتل و تاریخ، حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام چنین فرزندی داشته‌اند که در شام رحلت کرده‌اند. علاوه بر شهرت این موضوع، به طور کلّی مشاهد و مقامات مشرّفه از جهت انتساب به اهل بیت علیهم‌السلام مزار، و مورد تجلیل و احترام است چنان‌که شهرت اشخاص به سیادت جایز الانکار نیست.

شهرت مثل این بارگاه مقدسه نیز مخصوصاً با توجه به قرائن معتبر مورد انکار نیست. این مشاهد و روضه‌های مقدّسه‌ی سادات عظام و مفاخر اسلام نیز از این جهت که از مراکز ذکر فضایل آن بزرگواران و تبلیغات اسلامی و ذکر دعا است باید محترم باشد و این تردیدها بی‌جا است و سزاوار نیست. موفق باشید

پاسخ آیت الله مکارم

پرسش :نظر شما در مورد دختر سه ساله امام حسین علیه السلام (رقیه علیها السلام) چیست؟
پاسخ :این مطلب که دختر کوچکی از امام حسین علیه السلام در شام رحلت فرمودند مطلب مسلمی است اما این که نام او رقیه بوده یا فاطمه یا نام دیگری داشته مورد اختلاف است.

پاسخ آیت الله سید صادق روحانی

آیا اعتقاد به وجود مقدس حضرت رقیه، جزء باورها و اعتقادات خاص شیعیان است و یا در منابع اهل سنت نیز مى توان مصادرى یافت که گویا و معترف به وجود حضرت رقیه باشند؟ جهت استناد به این منابع براى شیعه و سنى، لطفا به آنها اشاره بفرمایید.

جواب:باسمه جلت اسمائه؛ از منابع تشیع که درباره حضرت رقیه سخن گفته اند مى‏ توان به ارباب مقاتل و از منابع اهل سنت نیز مى ‏توان به منابع زیر اشاره نمود:

عبدالوهاب فرزند احمد شافعى مصرى (متوفى در سال ۹۷۲ ه) در کتابش «المنن: باب دهم» درباره مرقد رقیه‏ علیها السلام چنین گفته است:

این خانه، بقعه‏ اى است در دمشق که به وسیله آل پیامبر صلى الله علیه وآله و رقیه شهیده، دختر حسین ‏علیها السلام شرف پیدا کرده است.

علامه شیخ حافظ سلیمان القندورى الحنفى (متوفى در سال ۱۲۹۴ ه) نام رقیه ‏علیها السلام را از زبان ابا عبدالله ‏علیه السلام ذکر کرده:

(پس ندا کرد اى ام‏ کلثوم، و اى سکینه، و اى رقیه ،و اى عاتکه، و اى زینب، و اى اهل بیت من درود من بر شما باد).

علامه حائرى در کتاب معالى السبطین مى ‏نویسد: دختران امام حسین‏ علیه السلام عبارتند از: سکینه، فاطمه صغرى، فاطمه کبرى و رقیّه علیهنّ السّلام. (۱-ستاره درخشان شام ۱۹۷) مادرش طبق نقل‏ ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شاه زنان بوده است.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
کامران
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
حتما کلیپ مجادله و بحث حضرت ایت الله میر سید محمد یثربی را در دفاع از حضرت رقیه(س) در مقابل یک روحانی جاهل ببینید، خیلی زیبا است.
آیارات :
د
دفاع حضرت آیت الله سید محمد یثربی از حضرت رقیه