۱

وهابیت ایران را عامل درگیری‌های فرقه ای در آفریقا معرفی می کند

عربستان سعودی درحالی سالانه میلیاردها دلار برای ترویج وهابیت در قاره سیاه هزینه می‌کند که رسانه‌های وابسته به ریاض، ایران را عامل درگیری‌های فرقه ای در این قاره معرفی می کنند!
کد خبر: ۱۹۴۷۹۰
۱۱:۵۶ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، درحال حاضر قریب به یک قرن از حاکمیت خاندان آل سعود بر عربستان سعودی سپری می شود و طی این مدت هیچیک از حکام این خاندان در طول تاریخ از هیچ تلاشی برای ترویج وهابیت در قاره سیاه دریغ نکرده است. این تلاش های مذبوحانه سعودی به ویژه در سایه حکمرانی ملک سلمان بیش از پیش تشدید شده است.

منطقه شرق آفریقا از جمله مناطق مهم قاره آفریقاست که از دهه ۱۹۶۰ مورد توجه عربستان سعودی قرار گرفت و دولتمردان این کشور، در راستای تبلیغ وهابیت توجه خاصی به کشورهای اوگاندا، تانزانیا و کنیا داشتند. اقدامات تبلیغی عربستان در دهه های هفتاد و هشتاد، با موجی از خشونت و افراطی گری علیه مسلمانان شرق آفریقا همراه بود. سعودیها با تلاش خود برای ترویج وهابیت در نقاط مختلف آفریقا ازجمله شرق آفریقا حملات تبلیغاتی شدیدی را علیه شیعیان در نقاط مختلف کلید زدند. در واقع، استراتژی اصلی و اساسی سعودیها در آفریقا همواره مبتنی بر گسترش اندیشه های خشن وهابیگری بوده است.

نتایج ترویج وهابیت در کشورهای آفریقایی از جمله کشورهای کنیا، اوگاندا و تانزانیا وقوع اقدامات خشونت آمیز از سوی پیروان این فرقه ضاله را به دنبال داشته است و درست به همین دلیل است که رسانه های سعودی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت این اقدامات، علیه جمهوری اسلامی ایران دست به فرافکنی زده و می زنند. این رسانه ها به منظور سرپوش گذاشتن بر گسترشِ خشونت ورزیِ ناشی از ترویج وهابیت، مدعی اقدام ایران در گسترش تشیع در کشورهای آفریقایی هستند؛ حال آنکه ظهور و تقویت تشیع در قاره سیاه دارای ریشه داخلی و نه خارجی بوده است.

این ادعای سازمان یافته رسانه های سعودی علیه جمهوری اسلامی ایران برای سرپوش گذاشتن بر نتایج وخیم گسترش وهابیت در کشورهای آفریقایی درحالی است که ایران هیچ وقت پشت سر گسترش تشیع در آفریقا نبوده است. اما در مقابل، همانگونه که پیشتر گفته شد، عربستان سعودی فعالیت های زیادی را در مسیر گسترش وهابیت در قاره سیاه انجام می داد و می دهد.

به عنوان نمونه، پیشتر استراتژی عربستان اعطای بیش از ۳ هزار بورسیه تحصیلی دانشگاه های عربستان سعودی به مسلمانان کشورهای کنیا، تانزانیا و اوگاندا بود. در واقع، عربستان در تلاش بود تا نسل جدیدی از روحانیان وابسته به خود را که در دانشگاه های این کشور به خصوص دانشگاه مدینه تحصیل کرده اند، در رأس جماعات اسلامی این کشورها قرار دهد تا بدین ترتیب، موقعیت خود را در آفریقا هر چه بیشتر مستحکم سازد.

عربستان سعودی در طول ده های گذشته به منظور تأثیرگذاری بر افکار و اندیشه های موجود در کشورهای آفریقایی و به ویژه کشورهای شرق آفریقا صدها میلیارد دلار هزینه کرده است. خاندان آل سعود در طول سالیان متمادی گذشته پروژه های زیادی را از جمله ساخت مدارس، مساجد و مکان های فرهنگی و ... کرده اند تا در پوشش آن ها اقدام به ترویج وهابیت و تأثیرگذاری سوء بر اندیشه آفریقایی ها کنند. این ها بخشی از سلسله اقدامات سعودیها برای ترویج وهابیت در آفریقا محسوب می شود.

این در حالی است که تشیع، عادی و طبیعی در آفریقا گسترش یافته است و جمهوری اسلامی ایران اساسا پشت این قضیه نبوده است. در طول قریب به ۴ دهه ای که از پیروزی انقلاب اسلامی سپری می شود، هیچیک از مقامات جمهوری اسلامی ایران سخنی از تلاش برای گسترش تشیع در کشورهای آفریقایی مطرح نکردند، چراکه اساسا گسترش تشیع در این کشورها در زمره سیاست های جمهوری اسلامی نبوده است. تشیع در کشورهای آفریقایی خود به صورت خودجوش و بر اساس خواسته ساکنان این کشورها گسترش یافته است.

با تمامی این ها، درحال حاضر، عربستان سعودی‌ بیش از ۷۰ شبکه ماهواره‌ای دینی به زبان‌های مختلف دارد که مطالب تفرقه انگیز را در فضای منطقه و آفریقا منتشر می‌کند تا بدین ترتیب زمینه های گسترش وهابیت در قاره سیاه را فراهم آورد. سعودیها علاوه بر سرمایه گذاری های گسترده در کشورهای آفریقایی برای ترویج وهابیت، مبلغان زیادی را نیز در همین راستا به این کشور اعزام کرده اند.

طبق آخرین گزارش ها، در حال حاضر علاوه بر شیخ ها و ائمه جمعه و جماعات وابسته به عربستان که اغلب در دانشگاه های عربستان تحصیل کرده اند، ده ها مبلغ وهابی اعزامی از عربستان به طور رسمی به تبلیغ وهابیت مشغول بوده و از ریاض حقوق ثابت دریافت می کنند. این مبلغان، در مساجد و مدارس اسلامی کشورهای شرق آفریقا به صراحت به تبلیغ وهابیت پرداخته، در مراسم و مناسبت های دینی نیز به ستایش از آیین وهابیت می پردازند.

آل سعود بسیاری از فعالیت های خود در راستای ترویج وهابیت در کشورهای آفریقایی را در پوشش فعالیت های سازمانی تحت عنوان «رابطه العالم الاسلامی» انجام می دهد. این سازمان جهانی با بیش از ۵۰ سال فعالیت در مکه مکرمه واقع شده است. این سازمان، طی دو دهه اخیر، با صرف هزینه های هنگفت، ده ها باب واحد مسکونی برای شیخ ها و علمای وهابی یا متمایل به وهابیت، در شهرها و روستاهای شرق آفریقا احداث نموده است و به طور غیر مستقیم در حال ترویج وهابیت در قاره سیاه است.

از سوی دیگر، مقامات سازمان رابطه العالم الاسلامی هر سال، تعداد زیادی از کتاب ها و مجلات اسلامی چاپ عربستان را در مساجد و مدارس اسلامی سراسر کشورهای آفریقا توزیع می کنند. این نشریات به دو دسته تقسیم می شوند؛ بخش قابل ملاحظه ای از این کتاب ها، مربوط به آیین وهابیت است و مبلغان وهابی سعی می کنند با این کتاب ها به معرفی این فرقه پرداخته و آن را میان مسلمانان تبلیغ کنند.

از دیگر اقدامات عربستان در جذب شیوخِ صاحب نفوذِ کشورهای آفریقایی به آیین ضاله وهابیت، پرداخت وام های بلاعوض و یا با اقساط دراز مدت به آنها است. در واقع، سازمان رابطه العالم الاسلامی تلاش می کند با سوء استفاده از فقر مسلمانان در آفریقا، رهبران مسلمان این کشورها را به هر طریق، از جمله تطمیع و پرداخت مبالغ نقدی قابل ملاحظه به سمت خود جذب کند.

تمامی موارد یاد شده تنها بخشی از سلسله تلاش های مذبوحانه رژیم سعودی برای ترویج وهابیت در کشورهای مختلف آفریقایی به ویژه در شرق آفریقا محسوب می شود؛ این درحالی است که رسانه های وابسته به عربستان سعودی با پیگیری یک خط مشی مشخص، عامل کشمکش های مذهبی در کشورهای آفریقایی را فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در راستای ترویج تشیع، معرفی می کنند!

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
ایران عربستان ترکیه امارات قطر ...