۰
پژوهشگر اسلامی مطرح کرد:

اختلافات میان مسلمانان جنبه سیاسی دارد

پژوهشگر اسلامی و استاد دانشگاه جرج میسون ویرجینیای آمریکا گفت: در برخی کشوهای اسلامی، دین و اخلاق به خاطر مسائل و منافع سیاسی در حاشیه قرار گرفته‌اند که همین امر موجب اختلافات میان مسلمانان شده است.
کد خبر: ۱۹۴۷۴۸
۱۰:۰۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، پژوهشگر اسلامی و استاد دانشگاه جرج میسون ویرجینیای آمریکا گفت: در برخی کشوهای اسلامی، دین و اخلاق به خاطر مسائل و منافع سیاسی در حاشیه قرار گرفته‌اند که همین امر موجب اختلافات میان مسلمانان شده است.

«عبدالعزیز ساشادینا»، اسلام‌شناس و استاد مطالعات مذهبی دانشگاه جرج ماسون ایالت ویرجینیای آمریکاست که زمینه‌های تحقیق و تدریس او، اسلام‌شناسی به‌ویژه شیعه و سنی، اخلاق زیستی اسلامی، اسلام در دوران معاصر، دموکراسی و حقوق بشر در اسلام بوده‌ است.

ساشادینا در خانواده‌ای هندی تبار شیعه در تانزانیا در شرق آفریقا به دنیا آمد. وی در هند، عراق، ایران تحصیل کرده و مدرک دکتری‌اش را در رشته مطالعات اسلامی از دانشگاه تورنتو کانادا دریافت کرد. او پس از پایان تحصیل به تدریس و تحقیق در دانشگاه‌های مختلف آمریکا، کانادا، اردن و سایر کشورهای خاورمیانه پرداخت.

در همین راستا ایکنا گفتگویی را با پروفسور عبدالعزیز ساشادینا انجام داده که در ادامه از نظر می‌گذرد.

راه‌حل اختلافات شیعه و سنی

ساشادینا در پاسخ به این سؤال که راه‌حل اختلافات بین شیعه و سنی چیست؟ علت اختلافات میان شیعه و سنی در خاورمیانه را بیشتر جنبه‌های سیاسی دانست و گفت: افراد زیادی از علمای شیعه و سنی در حال کار برای صلح و حل اختلافات میان مسلمانان هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: مسئله دیگر در این زمینه، ظهور وهابیت و سلفی‌گری در افغانستان و پاکستان است که به وسیله عربستان تأمین مالی می‌شود؛ درنتیجه سخت است که راه‌حلی منطقی برای حل اختلافات متصور شد.

این پژوهشگر اسلامی راجع به حقوق بشر و دموکراسی در جهان اسلام نیز گفت: معتقدم که انسان دارای کرامت و حقوق ذاتی است و وظیفه عمومی هر دولت مسلمان یا غیرمسلمان، احترام به حقوق و ارتقای منافع همه مردم است. این نکته‌ای بسیار مهم است که دولت‌های مسلمان باید متعهد شوند که از حقوق همه شهروندان خود بدون تبعیض حفاظت کنند.

اسلام‌هراسی در کشورهای غربی

وی در مورد اینکه علت اسلام‌هراسی در کشورهای غربی و آمریکا چیست، گفت: اسلام‌هراسی در حال گسترش است و مسلمانان از حقوق اساسی و انسانی خود در بسیاری از کشورهای جهان محروم شده‌اند. مسلمانان در هر جای جهان در زیر فشار حداکثری هستند، زیرا آنها را تهدیدی برای کشورهای غربی می‌بینند و آمریکا، کانادا یا کشورهای اروپایی در این زمینه تفاوتی با هم ندارند.

ساشادینا با اشاره به اینکه زندگی مسلمانان در خطر است و زنان و کودکان مسلمان در کشورهای غربی در امنیت نیستند، گفت: البته خشونت داعش و حامیان آن، یکی از عوامل اسلام‌هراسی است.

وی افزود: مسلمانان باید براساس اخلاق و عدالت متحد شوند تا بتوانند دیدگاه برخی از مردم کشورهای غربی در مورد اسلام را تغییر بدهند.

اختلافات میان مسلمانان جنبه سیاسی دارد

اخلاق زیستی در اسلام

ساشادینا در پاسخ به پرسشی در زمینه اخلاق زیستی و مدارا در اسلام اظهار کرد: دانشمندان و متخصصان زیاد برای بهبود جایگاه اخلاق که در جهان اسلام ضعیف شده است، در زمینه‌های مختلف در حال کار کردن هستند. در کشورهای اسلامی ما به حلال و حرام توجه زیادی می‌کنیم، اما درست و نادرست بودن اخلاقی را نادیده می‌گیریم. اکنون زمان آن است که دولت‌های مسلمان به ارتقای اخلاق شغلی و اجتماعی در همه زمینه‌ها توجه کنند.

علت جنگ و آشوب‌ها

وی در مورد علت جنگ‌ها و آشوب‌هایی که در کشورهای اسلامی به وجود آمده، تصریح کرد: در کشورهای جهان اسلام، مسائل سیاسی بر دین و اخلاق برتری داده شده‌اند. این جنگ‌ها و درگیری‌ها در صورتی متوقف می‌شوند که نوع صحیحی از حکمرانی در این کشورها ظهور کند. البته فساد، نژادپرستی و حکمرانی بد، مشکلی مشترک در همه جهان است.

این پژوهشگر اسلامی در پایان بیان کرد: مسلمانان باید خود را ملزم به رعایت حق و عدالت كنند و از سرزنش دیگران به خاطر مشکلات اقتصادی و خودساخته دست بردارند. فقط در این صورت است که مردم جهان اسلام می‌توانند به رفاه و موفقیت برسند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: