۰
مقام سازمان ملل متحد:

داعش همچنان در آرزوی جهانی شدن است

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم گفت: برخلاف از بین رفتن قلمرو داعش در ماه مارس 2019 در سوریه، این گروه تروریستی همچنان به دنبال آرزوی جهانی شدن خود است.
کد خبر: ۱۹۴۷۳۰
۰۹:۰۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم گفت: برخلاف از بین رفتن قلمرو داعش در ماه مارس 2019 در سوریه، این گروه تروریستی همچنان به دنبال آرزوی جهانی شدن خود است.

ولادیمیر ورونکوف عصر سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع صلح و امنیت بین المللی افزود: داعش در حملات مرتبط و الهام بخشیدن، سرمایه گذاری می کند و برآورد می شود هنوز 300 میلیون دلار در دسترس آنها باشد.

وی با بیان اینکه حملات داعش در سوریه مشابه آن چیزی است که در سال 2017 در عراق شاهد آن بودیم به فعالیت داعش و وابسته های القاعده در آفریقا اشاره کرد و گفت: حملات در غرب آفریقا افزایش یافته است.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم افزود: دولت اسلامی غرب آفریقا یکی از قوی ترین مرتبطان داعش با حدود جهار هزار جنگجو است.

ورونکوف به اروپا هم اشاره کرد و ادامه داد: رادیکال شدن در زندان ها و خطر ناشی از بازگشت زندانی های آزاد شده، نگرانی بزرگی است که با خطر تروریسم خانگی و حملات الهام گرفته از آن ترکیب می شود به خصوص زمانی که داعش اعزام جنگجویان به اروپا را سخت می یابد.

وی فعالیت داعش در آسیا را اینگونه توصیف کرد که برخلاف فشارهای نظامی، تهدیدهای ناشی از داعش ادامه دارد. تخمین زده می شود که این گروه حدود 2 هزار و 5000 تا چهار هزار جنگجو داشته باشد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم اضافه کرد: مرتبطان داعش در جنوب شرق آسیا همچنان برای انجام حملات با گسترش دو موضوع، توانایی دارند.

ورونکوف به کارگیری زنان برای انجام حملات انتحاری و هدف قراردادن اماکن مذهبی را دو نگرانی مهم از سوی داعش در این منطقه نامید و اظهار کرد: همانگونه که ما در یکشنبه در سریلانکا شاهد بودیم که تعداد زیادی از بیگناهان قربانی شدند.

وی با بیان اینکه در هفت ماه گذشته، هزاران مظنون داعشی به همراه خانواده های آنها در عراق و سوریه بازداشت شده اند، گفت: تعداد زیادی از آنها در اردوگاه های با شرایط بد نگهداری می شوند که از نظر امنیتی و انسانی نگران کننده است.

این مقام سازمان ملل متحد یادآور شد: تنها در اردوگاه الحول سوریه، بیش از هزار نفر شامل زنان و کودکان نگهداری می شوند که با گروه های تروریستی شناخته شده در سازمان ملل متحد، ارتباط دارند.

ورونکوف ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود چالش های قابل ملاحظه و چند وجهی که کشورهای عضو این سازمان برای بازگشت اتباع خود از مناطق تحت کنترل داعش مواجه هستند را به رسمیت می شناسد اما در عین حال، از اعضای سازمان مل می خواهد تا نسبت به اتباع خود مسئولیت داشته باشند و از اقدام یا سیاستی که این افراد را بدون تابعیت قرار دهد، اجتناب کنند.

وی یادآور شد: برخی از کشورها همچون آذربایجان، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان زنان و کودکان از جمله یتیمان را از عراق و سوریه بازگردانده اند.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریسم به طرح این مرکز برای همکاری نهادها و ارگانهای منطقه ای برای فراهم کردن حمایت لازم از تقاضای کشورهای عضو اشاره کرد و توضیح داد: در این طرح، از غربالگری، تعقیب قانونی، توانبخشی و الحاق مظنونان انفرادی یا محکومان به ارتکاب اقدامات تروریستی، خانواده ها و وابستگان آنها حمایت می شود.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: