۰

روز مباهله مانند عید غدیر تجلیل شود

آیه الله صافی گلپایگانی در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز مباهله عنوان کردند: بیست و چهارم ذی الحجه که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت علیهم السلام است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود.
کد خبر: ۱۹۴۳۹۵
۱۴:۲۷ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مرجع عالی قدر آیه الله صافی گلپایگانی در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز مباهله عنوان کردند: بیست و چهارم ذی الحجه که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت علیهم السلام است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود.

 متن پیام این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین علیهم السلام لاسیما مولانا بقیه الله المهدی عجل الله تعالى فرجه الشریف و رزقنا الفوز بلقائه

السلام علیکم و رحمه الله

با تبریک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجه به خصوص گرامی‌داشت روز بزرگ و جاودانی مباهله، عید معرّفی امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان نفس نفیس پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، این چند کلمه را به حضور عزیزان تقدیم می‌دارم:

نصوص صریحه بر ولایت و خلافت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام در قرآن کریم، بر دو بخش می‌باشد: نصوص جلیّه و نصوص خفیّه.

نصوص جلیّه قرآنیه، مثل آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللهُ» و سایر آیاتی که شماری از آنها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شریف “خصائص الوحی المبین فی مناقب امیرالمؤمنین علیه السلام”، با سندهای معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانید عامه روایت نموده است.

و نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جلیه، موقعیتی بسیار محکم دارند، و ولایت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علیه السلام و سائر ائمه طاهرین علیهم السلام را اثبات می‌نمایند، آیات قرآنیه‌ای است که: با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَ فَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ یَهِدِّی إِلا أَنْ یُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ» و از این آیات، به وضوح، از نظر اظهر مصادیق، بر حقّ‌بودن امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت علیهم‌السلام به امر خلافت و امامت و هدایت استفاده می‌شود.

یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. قال الله تعالی: «فَمَنْ حاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْد مَا جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوا نَدْعُ ابْناءَنَا وَ ابْناءَکُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَکُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَی الْکاذِبینَ‏»

این آیه، از جمله آیاتى است که بر فضیلت و بلندى رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است.

شرکت‏‌دادن على و حسن و حسین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم اجمعین در مباهله که به تعیین و دستور خداوند متعال بود، دلیل بر آن است که این چهار نور مقدّس و عظیم، که با پیامبر در مباهله حاضر شدند، شایسته‌‏ترین و گرامى‌‏ترین خلق در نزد خدا، و عزیزترین اشخاص در نزد پیامبر رحمت بودند.

این فضیلت بسیار با عظمتی براى این چهار نور مطهّر می‌باشد که در چنین واقعه با اهمیت و تاریخى، هم‌دوش و همراه پیامبر شوند، و از میان تمام امّت، از صغیر و کبیر و زن و مرد، فقط آنها را خداوند انتخاب نماید.

آری، بیست و چهارم ذی الحجه که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت علیهم السلام است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرائی نمایند.

در پایان، با عرض خاکساری و عجز و ناتوانی از اظهار وجود در عرصه‌ای که عرض وجود در آن شأن اولیا و بزرگان و اعاظم است پوزش می‌طلبم؛ امید است این عرایض کمترین در بارگاه ملکوتی و ملائک‌پاسبان اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین به شرف قبول نایل شود و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لطف الله صافی
۲۳ ذی الحجه الحرام ۱۴۴۰

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: