۰

مرجع تقلیدی که هیچ مالی به ارث نگذاشت

مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی(ره) اولین مرجعی بود که برای طلاب، خانه ساخت. فرزند ایشان نیز این کار را ادامه داد و مجتمعی مسکونی در قم برای استفاده طلاب علوم دینی بنا نهاد.
کد خبر: ۱۹۴۰۵۸
۰۹:۲۱ - ۳۱ مرداد ۱۳۹۸

مراسم چهلمین روز درگذشت فقیه اهل بیت عصت و طهارت آیت الله حاج «سید محمد حسینی شاهرودی» (قدس سره الشریف) با حضور نمایندگان بیوت مراجع تقلید، اعضای شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، علماء، اساتید و طلاب حوزه علمیه قم و اقشار مختلف مردم قدرشناس، برگزار شد.

در این مراسم با شکوه که شامگاه روز چهارشنبه 30 مردادماه 1398 در مسجد امام رضا(علیه السلام) قم بر پا گردید، پس از قرائت قرآن کریم، حجت الاسلام والمسلمین «یگانه» از شاگردان آن فقید سعید به ایراد سخن پرداخت.

وی که آیه 34 سوره فاطر (ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتٰابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنٰا مِنْ عِبٰادِنٰا فَمِنْهُمْ ظٰالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سٰابِقٌ بِالْخَيْرٰاتِ بِإِذْنِ اللّٰهِ ذٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِير) را محور بحث خود قرار داده بود، اقسام مختلف ذریه حضرت رسول اکرم(ص) را توضیح داد.

این خطیب توانا سپس، مرحوم آیت الله شاهرودی را از آن دسته ذریه پیامبر اکرم(ص) دانست که هم به لحاظ " نسب" و هم "علم" با آن حضرت ارتباط دارند و گفت: آن فقید سعید در شانزده سالگی وارد درس خارج شد و در جوانی در فقه آل محمد(ص) به اجتهاد رسید. اما در عصر حاضر، حوزه های علمیه دیگر شاهد اینچنین طلابی نیست که در سن جوانی به آن درجه رفیع علمی برسند.

یگانه همچنین به عشق وافر آن فقید و والد معظمش به امام حسین(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: آن دو عالم بزرگ بیش از صد سفر پیاده به کربلا رفتند. وقتی هم که آیت الله العظمی سید محمود حسینی شاهرودی(ره) به دلیل کهولت سن توان این کار را نداشتند، این برنامه ترک نشد و آیت الله سید محمد شاهروی یا برادرشان مرحوم آیت الله «سید علی شاهرودی» این سنت را ادامه دادند.

وی با ذکر اینکه "مرحوم آیت الله سید محمود حسینی شاهرودی(ره) اولین مرجعی بود که برای طلاب، خانه ساخت" افزود: فرزند ایشان نیز این کار را ادامه داد و مجتمعی مسکونی در قم برای استفاده طلاب علوم دینی بنا نهاد.

حجت الاسلام والمسلمین «یگانه» با ذکر زهد وافر آن مرجع فقید هم گفت: ایشان وقتی از دنیا رفت، هیچ مال و منالی از خود بر جای نگذاشت و هر چه بود را در راه ترویج دین به مصرف رسانده بود.

 

شایان ذکر است آیت‌ الله سید محمد حسینی شاهرودی از مراجع عالیقدر تقلید، عصر روز یکشنبه 17 تیر 1398 در سن 94 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

پیکر این عالم ربانی با حضور جمع کثیری از علماء، طلاب، اساتید حوزه و اقشار مختلف مردم شهیدپرور ایران اسلامی تشییع و در جوار ضریح حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به خاک سپرده شد.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: