۰

شعارهای ضد سعودی علیه عادل الجبیر در سودان

وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه، که برای حضور در مراسم امضای توافق سیاسی به پایتخت سودان رفته بود با شعارهای ضد سعودی بدرقه شد.
کد خبر: ۱۹۳۷۰۴
۱۳:۴۹ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، عادل الجبیر وزیر خارجه سابق و وزیر مشاور کنونی دولت سعودی در امور خارجه، هنگام حضور در خارطوم پایتخت سودان، با شعارهای ضدسعودی روبه‌رو شد.

الجبیر که برای شرکت در مراسم جشن امضای توافق نهایی طرفین درگیر در سودان (شورای نظامی و احزاب معارض) به خارطوم سفر کرده بود با برگزاری یک کنفرانس خبری در حاشیه این مراسم، قول داد کشورش تلاش خود را برای خارج کردن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم به کار می‌بندد.

روزنامه فرامنطقه القدس العربی گزارش داد، الجبیر پس از خروج از سالن کنفرانس به همراه هیئت همراه خود هدف شعارهای ضد سعودی شهروندان سودانی قرار گرفت که با تجمع چند هزار نفری خود در حال برپایی جشن شادی به مناسبت امضای توافق سیاسی میان شورای نظامی سودان و احزاب معارض اعلان الحریه و التغییر( ائتلاف آزادی و تغییر) بودند.

به گفته شاهدان، شهروندان سعودی شعار «مرگ مرگ بر عربستان» سر می‌دادند و از همین رو محافظان عادل الجبیر او را سریعا با خودرو از محل دور کردند.

ده‌ها هزار سودانی شنبه شب برای شرکت در مراسم مردمی و برپایی مراسم جشن توافق نهایی انتقال قدرت به غیرنظامیان به دعوت ائتلاف «قوی الحریة والتغییر» (آزادی و تغییر) خود را به میدان الحریه در جنوب خارطوم رساندند.

توافق نهایی مرحله انتقالی قدرت در سودان روز شنبه پس از مذاکرات طولانی میان ائتلاف اعلان الحریه و التغییر (ائتلاف آزادی و تغییر سودان) و شورای نظامی حاکم که از آوریل (فروردین ماه) آغاز شده بود حاکم امضا شد.

هیئت‌هایی از کشورهای عربی، آفریقا و دنیا در این مراسم که نام آن «شادی سودان» گذاشته شده بود حضور داشتند .

«سلواکر میاردیت»، رئیس جمهور سودان جنوبی، «ادریس دبی»، رئیس جمهور چاد، «آبی احمد»، نخست وزیر اتیوپی، «اهورو کنیاتا»، رئیس جمهور کنیا و مصطفی مدبولی نخست وزیر مصر و وزرای خارجه چندین کشور و نمایندگان نهادهای منطقه و دنیا در مراسم امضای توافق نهایی در خارطوم حضور داشتند.

جشن‌های سودانی‌ها به مناسبت این اتفاق تاریخی از سالن الصداقه خارطوم محل امضای این توافق آغاز شد به گونه‌ای که هزاران نفر در اطراف آن جمع شده بودند و خودورها هم بوق شادی به صدا درآوردند.

بسیاری از سودانی‌ها معتقدند عربستان، امارات و مصر در مدت اخیر درصدد تحکیم قدرت شورای نظامی و ممانعت از تغییر دموکراتیک مطلوب سودانی‌ها بودند.

خارطوم همچنین اخیرا شاهد یک تظاهرات گسترده مردمی به سمت مقر سفارت مصر در خارطوم بود و تظاهرات کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه عبدالفتاح السیسی و دخالت‌های آن در امور سودان آنجا را محاصره کردند.

سودانی‌های مقیم خارج هم چندین بار از زمان حادثه کشتار معترضان مقابل مقر ستاد فرماندهی ارتش با برپایی تجمع‌های اعتراضی برابر سفارتخانه‌های مصر، عربستان و امارات دخالت این کشورها در امور سودان را محکوم کردند.

از نیمه‌های آوریل گذشته تاکنون صدها نفر قربانی شدند تا راه برای تشکیل دولت مدنی در سودان هموار شد و به رغم وقوع حوادث خونبار این مدت سودانی‌ها پایبندی خود را به مسالمت آمیز بودن انقلابشان ثابت کردند.

برجسته‌ترین اتفاق این مدت کشتار میدان تحصن خارطوم در برابر ستاد فرماندهی کل ارتش به دست نظامیان در سوم ژوئیه گذشته بود که بیش از یک صد کشته بر جای گذاشت. علاوه بر ده‌ها تظاهرات کننده دیگری که به ضرب گلوله نظامیان در حمله به تظاهرات مسالمت آمیز مردمی که خواهان انتقال قدرت به غیرنظامیان بودند کشته شدند.

عمر البشیر بعد از سه دهه زمامداری قدرت در سودان به دنبال اعتراضات مردمی این کشور در یازدهم آوریل از قدرت کنار زده شد.

حالا سودانی‌ها امیدوارند که به دنبال توافق سیاسی میان حکومت نظامیان با مخالفان برای انتقال به حکومت مدنی زمینه دستیابی به آزادی و اصلاح شرایط اقتصادی فراهم شود.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: