۰

تلاش آیت‌الله آصف محسنی برای به رسمیت شناختن مذهب جعفری در قانون اساسی افغانستان

مراسم بزرگداشت آیت الله محسنی، عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.
کد خبر: ۱۹۳۴۹۷
۰۹:۲۳ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله «محمدآصف محسنی» عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور شخصیت هایی از جمهوری اسلامی ایران و افغانستان و با شرکت گسترده مهاجرین افغانستانی عصر روز جمعه 25 مرداد 1398 در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن مجید آغاز شد و در ادامه آقای فرخ به شعرخوانی درباره شخصیت مرحوم آیت الله آصف محسنی پرداخت. سپس در بین برنامه پیام های تسلیت مقام معظم رهبری، آیت الله  سیستانی، آیت الله فیاض و یادگار امام راحل به مناسبت ارتحال این عالم فقید قرائت شد. همچنین خانم عصمت زاده از انجمن خواهران ستاد ارتحال با ارائه مقاله ای گوشه ای از زندگینامه آیت الله آصف محسنی را برای حضار بیان نمود.

 اولین سخنران این مراسم مولوی «امانی» امام جمعه اهل سنت شهریار بود که وی درباره نقش و جایگاه آیت الله آصف محسنی در بحث اتحاد و وحدت اهل سنت و شیعیان افغانستان سخن گفت و آیت الله آصف محسنی را از شخصیت های شیعی مورد احترام اهل تسنن برشمرد و گفت: آیت الله آصف محسنی شخصیتی بی نظیر بود که همیشه مردم را به اتحاد و وحدت دعوت می کرد و ملت افغانستان به این شخصیت افتخار می کند.

دومین سخنران این مراسم فرزند حجت الاسلام «محمدعلی مدرسی حجازی» بود که وی طی سخنانی مروری به زندگینامه و فعالیت ها و مبارزات این عالم مجاهد افغانستانی پرداخت.

دکتر «سید عبدالقیوم سجادی» نماینده مردم در مجلس نمایندگان افغانستان سومین سخنران این مراسم بود که وی از یاران و همراهان فکری آیت الله آصف محسنی بود و در این مراسم وی به ابعاد برجسته شخصیت علمی، سیاسی، اجتماعی آیت الله آصف محسنی پرداخت و گفت: یکی از اقدامات آیت الله آصف محسنی به رسمیت شناختن مذهب جعفری در قانون اساسی افغانستان بود که ایشان با تلاش و جدیت آن را به ثبت نمود و این از برکات تلاش این فقیه مجاهد است.

سخنران پایانی این مراسم حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن اختری» دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام) بود که وی با تشریح جایگاه عالمان دینی در نزد خدا و اهل بیت(علیهم السلام) به فعالیت های علمی، سیاسی و جهادی آیت الله آصف محسنی اشاره و بیان کرد: اولین میدانی که ایشان وارد شد، میدان علم و دانش، تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت(علیهم السلام)، دانش و دانش پروری بود. اما وقتی ایشان با اشغال افغانستان توسط کمونیست های شوروی روبرو شد، دید در این میدان هم نیاز به ورود است، ولی یک میدان خاص است که نیاز به تشکیلات و تجهیزات دارد و این یکی از امتیازات آیت الله محسنی است که سریع به این فکر افتاد که باید یک تشکیلات و حزبی راه اندازی کند تا بتواند افراد شایسته ای را جذب کند.

گفتنی است؛ این مراسم از سوی ستاد مردمی ارتحال آیت الله آصف محسنی در قم با حضور جمعی از مسئولین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان، با حضور خانواده و فرزندان آیت الله آصف محسنی، ائمه جمعه اهل سنت تهران، جامعه انصارالمهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مجمع قائم آل محمد(ص)، معاون اتباع و مهاجرین استانداری تهران، نماینده دفتر آیت الله حکیم در تهران و جمع کثیری از مهاجرین افغانستان در حرم مطهر امام راحل برگزار شد.

منبع: ABNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: