۰

طالبان ارزیابی سند توافق‌ نهایی با آمریکا را آغاز کرده است

یک منبع دفتر طالبان در دوحه گفت، گفت‌وگوهای درون‌گروهی پس از پایان عید قربان شروع شده که هم میان اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه و هم در سطح رهبری طالبان در جریان است.
کد خبر: ۱۹۳۳۶۶
۰۷:۴۴ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، گروه طالبان تا دو روز دیگر تصمیم نهایی‌ خود را در مورد «توافق نهایی» با آمریکا خواهد گرفت.

او با اشاره به این که طالبان ارزیابی سند توافق‌ نهایی با آمریکا را آغاز کرده است، افزود، در صورتی که در متن نهایی توافق‌نامه با آمریکا تغییراتی ایجاد شود، نیاز است تا نشست دیگری بین نمایندگان این گروه و آمریکا به زودی برگزار شود.

پس از پایان دور هشتم مذاکرات میان زلمای خلیلزاد و نمایندگان طالبان در ۱۲ اوت در دوحه قطر، هر دو طرف اعلام کردند که باید با رهبران خود درباره آخرین تصمیم گفت‌وگو کنند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان پس از این نشست در توییتی نوشت: موافقت کردیم در مورد اقدامات آینده هر دو طرف با رهبران خود مشورت کنیم.

فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان پیش از سفر به دوحه برای مذاکرات دور هشتم با طالبان گفت: ما نقش خود را ایفا خواهیم کرد و توافقنامه‌ای را که ماه‌ها رویش کار کردیم، به نتیجه می‌رسانیم.

دولت افغانستان پیش از این از تشکیل هیأت ۱۵ نفری مذاکره‌کننده با طالبان خبر داد اما همزمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در اولویت قرار داده و مصمم است تا بیش از یک ماه دیگر آن را برگزار کند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در سخنرانی‌ خود پس از نماز عید قربان اشاره کرد که حکومت در آخرین مرحله مدت قانونی‌ خود قرار دارد و نمی‌تواند در مورد صلح تصمیم بگیرد.

محمد سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهوری هم در دیدار با شماری از مردم گفته‌ است، دور هشتم مذاکرات آمریکا و طالبان تمام شده اما گفت‌وگوهای بین‌الافغانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آغاز خواهد شد.

با این حال، منبع دفتر سیاسی طالبان می‌گوید، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری «به معنای مخالفت با صلح» است.

منابع آمریکایی هم به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته‌اند، نخستین دور مذاکرات بین‌الافغانی قرار است پس از توافق نهایی آمریکا و طالبان در یک کشور اروپایی برگزار شود.

این منبع افزود که در این نشست بین‌الافغانی در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تصمیم گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان به بی‌بی‌سی گفت: طالبان نمی‌تواند مقابل خواست اکثریت مطلق مردم افغانستان قرار گیرد.

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: