۰

ترس دولت نیجریه از زکزکی مجروح

رهبر جنبش اسلامی نیجریه نیجریه قرار است پس از ۱۳۰۰ روز اسارت، به طور مشروط برای درمان به هند اعزام شود.
کد خبر: ۱۹۳۰۱۱
۰۹:۴۳ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، منابع خبری نیجریه اعلام کردند که شیخ «ابراهیم زکزکی» رهبر جنبش اسلامی نیجریه این کشور قرار است پس از ۱۳۰۰ روز اسارت، به طور مشروط برای درمان به هند اعزام شود.

تارنمای روزنامه "ونگارد" نیجریه دوشنبه گذشته اعلام کرد که شیخ زکزکی با حکم دادگاه ایالت "کادوما" برای درمان به هند عزیمت خواهد کرد، اعزامی که مشروط به همراهی عوامل امنیتی نیجریه با رهبر جنبش اسلامی این کشور است.

در آذر ماه سال ۹۴ یعنی حدود ۱۳۰۰ روز پیش بود که ارتش و پلیس نیجریه با یورش به "حسینیه بقیه‌الله" (عج) در شهر "زاریا" و منزل شیخ زکزکی در ایالت "کادونا" در شمال نیجریه، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به همراه همسرش «زینت ابراهیم» و یکی از پسرانش دستگیر کردند؛ در این یورش که به عملیات نظامی شبیه بود صدها نفر از شیعیان نیجریه نیز به شهادت رسیدند. برخی از رسانه ها شمار افراد شهید شده در حمله به خانه شیخ زکزکی را تا ۲۰۰۰ نفر ذکر کرده اند.

در این یورش شیخ زکزکی به شدت مجروح شد و سه پسر وی نیز به شهادت رسیدند؛ سه پسر دیگر رهبر جنبش اسلامی نیجریه یکسال قبل یعنی در روز قدس سال ۱۳۹۳ با شلیک گلوله از سوی پلیس این کشور به شهادت رسیده بودند.

حکم دادگاه برای اعزام شیخ زکزکی به هند به منظور درمان دومین حکم برای رهبر شیعیان نیجریه می باشد؛ در اولین حکم، دادگاه عالی نیجریه در دسامبر ۲۰۱۶ حکم آزادی فوری شیخ زکزکی را صادر و ارتش و سازمان‌های امنیتی این کشور را به پرداخت ۱۵۰ هزار دلار غرامت به خانواده وی محکوم کرده بود، اما ارتش و سازمان های امنیتی ضمن امتناع از اجرای این حکم، شیخ زکزکی را همچنان در بازداشت نگه داشته اند.

دولت نیجریه تاکنون از آزادی زکزکی به بهانه های مختلف جلوگیریی کرده و حتی به وی امکان دسترسی به خدمات درمانی را نیز نداده است. در ماههای اخیر که وضعیت جسمانی زکزکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر شیعیان نیجریه شده اند.

به گفته "بدیعه" دختر شیخ زکزکی، شرایط جسمی پدر و مادرش مساعد نیست و نیاز است که برای درمان به بیمارستانی در هندوستان بروند.

بدیعه زکزکی چند روز پیش اعلام کرد که یک گروه از پزشکان خارج از نیجریه برای بررسی وضعیت سلامت شیخ و همسرش به این کشور سفر کردند و آزمایشاتی را انجام دادند که براساس نتیجه‌های اعلام شده، شیخ زکزکی و همسرش دارای مشکلات متعددی از جمله از ناحیه سر، گردن، چشم و... هستند.

"جنبش اسلامی نیجریه" نیز اخیرا اعلام کرده که شیخ زکزکی توسط دولت در زندان مسموم شده است.

در همین حال، محدودیت های دولت نیجریه، علیه جنبش اسلامی این کشور افزایش یافته است. دفتر "محمدو بوهاری" رئیس جمهوری نیجریه اخیرا فعالیت جنبش اسلامی این کشور را ممنوع اعلام کرد.

در ماه های اخیر مردم نیجریه بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ زکزکی شده اند، اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تجمعات را سرکوب کرده اند.

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که به رغم اعلام حکم دادگاه نیجریه در دسامبر سال ۲۰۱۶ درخصوص آزادی فوری شیخ زکزکی و دستور پرداخت غرامت به وی، تاکنون رهبر جنبش اسلامی نیجریه با اعمال نفوذ آمریکایی ها و صهیونیست ها آزاد نشده و اعزام وی به هند نیز که با شروط خاص انجام شده، فقط در راستای رسیدگی پزشکی به وی، آن هم پس از ۱۳۰۰ روز با محدودیت های فراوان می باشد.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: