۰

انتقاد آیت الله سبحانی از بدگویی نسبت به علما و مراجع

 آیت الله سبحانی با تاکید براینکه مباحث فلسفی باید به صورت عام و خاص در حوزه تدریس شود، گفتند: اگر مسائل و مباحث عقلی تعطیل شود، خرافات وارد دین می شود.
کد خبر: ۱۹۲۹۱۱
۱۳:۰۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، ایشان در آخرین جلسه درس اندیشه اسلامی در مدرسه عالی نواب مشهد به پیامدهای منفی تعطیلی مباحث عقلی اشاره کرد و بیان داشتند: اگر مسائل و مباحث عقلی تعطیل شود، خرافات وارد دین می شود و در این خصوص می توان به افکار ابن تیمیه اشاره کرد که مباحث عقلی را تحریم کرده و تنها به روایاتی که اهل کتاب نقل کردند، گوش می کند.

آیت الله سبحانی عنوان کردند: مسائل فلسفی از دروس عامه نیست لذا در حوزه باید مسائل فلسفی دوگونه تدریس شود، گاهی به صورت «الموجز» که من در اصول فقه نوشتم و نوعی آگاهی کلی در خصوص مسائل فلسفی باشد و گاهی هم فیلسوف وار، مطهری و طباطبایی گونه تدریس شود.

آیت الله سبحانی تصریح کردند: مسائل فلسفی به صورت موجز می تواند بحث عمومی باشد اما به صورت اجتهادی مسلما استعداد خاص می خواهد، هرفردی نباید دنبال این علم برود.

ایشان بیان داشتند: کتاب های فلسفی با توجه به وجود مسائل کهنه شده باید تنقیح شود چون این مسائل از بین رفته است و تنها علم فلسفه را متورّم کرده است. مسائل فلسفی نباید روی این مسائل طبیعی و فلکی که امروز دیگر از نظر علم جوابگو نیست، بماند.

 آوردن اقوال پیشینیان در علم فلسفه، ما را از حقیقت دور می دارد البته این مباحث را خراب نمی دانیم بلکه آنها را متعلق به علوم فلکی و طبیعی می دانیم.

ایشان تصریح کردند: در نوشته های خود نباید کلمه ای بیاوریم که دشمن از آن سوء استفاده کند، مولف کتاب التفکیک فرد عالم و از دوستان ماست اما دشمن از نام کتاب سوء استفاده می کند؛ او نمی فهمد مراد مولف تعطیل نیست اما این تعبیر برای دشمن سرمایه می شود.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه در نقدها باید از کلمات خوب استفاده کرد، عنوان داشت: علمای بزرگ نسبت به کسانی که مودبانه نقد می کنند احترام دارند، ما باید کلمات ادیبانه به کار ببریم اما در عین حال انتقاد خود را هم داشته باشیم.

ایشان با اشاره به سخنی از امیرالمومنین(ع) گفتند: ایشان می فرماید:«اگر دیدید باطل در جامعه راه پیدا کرده، بدانید باطل مطلق نیست بلکه همراه حق است، اگر حق از مزاج باطل جدا شود این باطل پیشرفت نمی کند و بطلانش برای طلاب مخفی نمی ماند».

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کردند: این فلسفه که از دوران های یونان و ایران و مصر آمده به تمامی باطل نمی باشد چون اگر همه اش باطل بود، این همه رواج نمی یافت بنابراین معلوم می شود هم حق و هم باطل دارد.

ایشان از مدیریت حوزه علمیه مشهد جهت فراهم آوردن شرایط تدریس اندیشه اسلامی در مدرسه عالی نواب تشکر کرده و سپس با اشاره به حدیثی از امام حسین(علیه السلام) گفتند: قرآن کریم در بسیاری موارد از عالم غیب و شهادت نام می برد لذا گمان می کنیم عالم غیب و عالم شهادت یکی است درحالیکه ما از عالم غیب خبر نداریم و آنچه می بینیم عالم شهادت است.

آیت الله سبحانی بیان داشتند: این عوالم با این کهکشانها و تلخی و شیرینی نسبت به عالم دیگر کوچک است و لذا امام حسین(علیه السلام) می فرماید:« بدانید همه این دنیا با شیرینی و تلخی هایش، همه خواب است».

ایشان گفت: در عین حالی که درس می خوانیم اما مراقب باشیم، دنیا فریبمان ندهد بنابراین دنیا پایدار نیست و آخرت پایدار است و سرمایه آخرت، علم و ایمان است.

مرجع تقلید شیعیان خطاب به طلاب گفتند: کمال در این است که در دوران جوانی، غیر از کار علمی، کار دیگری انجام ندهید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: