۰

پاکسازی ۱۱ روستا از لوث بقایای داعش

منابع عراقی از ورود عبدالمهدی و مقامات ارشد به استان دیالی و پاکسازی ۱۱ روستا در نینوا از لوث بقایای داعش خبر دادند.
کد خبر: ۱۹۲۵۶۰
۱۰:۱۹ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، شبکه السومریه روز دوشنبه از ورود عادل عبدالمهدی نخست وزیر به‌همراه رئیس ستاد مشترک ارتش، معاون رئیس هیئت حشد شعبی و وزیران دفاع و کشور عراق به استان دیالی خبر داد.

این هیئت در بیانیه‌ای آورده است عادل عبدالمهدی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح، سرلشگر ستاد عثمان الغانمی رئیس ستاد مشترک ارتش، ابومهدی المهندس نایب‌رئیس هیئت حشد شعبی، یاسین الیاسری وزیر کشور و نجاح الشمری وزیر دفاع وارد استان دیالی شدند.

این بیانیه آورده است هدف از این سفر، نظارت بر عملیات اراده پیروزی در مرحله سوم آن است.

نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق روز دوشنبه سومین مرحله عملیات اراده پیروزی را برای جست‌وجو و پاکسازی مناطق شمال شهرهای جلولا‌ء‌ و المقدادیه در دیالی و مناطق جنوبی استان نینوا برای از بین بردن بقایای داعش و پایان دادن به تهدید آن آغاز کردند.

پاکسازی 11 روستا در نینوا از لوث بقایای داعش

حشد شعبی در بیانیه دیگری از پاکسازی 11 روستا در استان نینوا از لوث بقایای گروه تروریستی داعش در چارچوب مرحله سوم عملیات اراده پیروزی خبر داد.

بر اساس بیانیه واحد اطلاع‌رسانی حشد شعبی، نیروهای تیپ 33 به پیشروی خود در چارچوب عملیات اراده پیروزی در مرحله سوم آن برای پاکسازی مناطق جنوب استان نینوا ادامه دادند، نیروهای این تیپ توانستند روستاهای «رأس السهل، مخزکى، الطایش الشرقیة، خربت عبادی الغربی، خربت عبادی الشرقی، أم‌کرون و النداس را پاکسازی و یک مقر داعشی‌ها را در غرب القیاره کشف کنند که تجهیزات لجستیکی در آن قرار داشت.

این بیانیه آورده است یک یگان مشترک از گردان ششم و تیپ 14 نیز روستاهای «العصفورة، شیقرة، زرنوک و لزاکة و رشته‌کوه‌های بادوش و عطشانه در شمال‌غربی موصل را در چارچوب عملیات اراده پیروزی پاکسازی کردند.

گزارشی از روند قانونگذاری در پارلمان عراق

سخنگوی رئیس پارلمان عراق از دستاوردهای پارلمان در اولین سال قانونگذاری چهارمین دوره پارلمانی که روز یکشنبه (سیزدهم مرداد) پایان یافت، خبرداد.

شاکر حامد گفت تعداد قوانینی که از سوی دولت در طول سال اول قانونگذاری به پارلمان رسید، 83 قانون بود که پارلمان به 20 مورد آن رأی مثبت داد. وی افزود پارلمان همچنین طی اولین سال قانونگذاری، 65 جلسه برگزار کرد.

وی افزود فعالیت‌های میدانی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی ریاست پارلمان از بصره، نجف، موصل، بابل و الانبار آغاز شد و به واشنگتن، لندن، آلمان، قطر، اردن، مصر، امارات، کویت، ایران و ترکیه رسید.

سخنگوی رئیس پارلمان عراق گفت مهمترین دستاورد پارلمان، برگزاری نشست پارلمان‌های کشورهای همسایه عراق در بغداد بود.

تأکید عبدالمهدی بر ثبات و وحدت ملی در عراق

عبدالمهدی شامگاه یکشنبه در دیدار وزیران خارجه مصر و اردن تأکید کرد عراق شاهد ثبات و وحدت ملی و گام‌های پرشتاب در تمام زمینه‌هاست. بر اساس بیانیه دفتر عبدالمهدی، سامح حسن شکری وزیر خارجه مصر و ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن روز یکشنبه در دفتر نخست وزیر عراق با وی دیدار کردند. عبدالمهدی تصریح کرد عراق شاهد ثبات و وحدت ملی و گام‌های پرشتاب در تمام زمینه‌هاست و نتایج نشست سه‌جانبه سران که اخیراً در قاهره برگزار شد، مهم بود و موفقیتی برای کشورها و ملت‌های عربی به‌شمار می‌رود.

عبدالمهدی افزود: عمق عراق، عربی و اسلامی است و روابط و همکاری مشترک ما تأثیر مثبتی بر ثبات داخلی کشورهایمان می‌گذارد، ما حد و مرزی برای همکاری قائل نیستیم.

تاکید مصر، عراق و اردن بر پایبندی به اصل همکاری استراتژیک با یکدیگر

مصر، عراق و اردن در بیانیه‌ای بر پایبندی خود به تحکیم اصل همکاری استراتژیک و مبارزه با تروریسم تاکید کردند.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد محمد الحکیم، ایمن الصفدی و سامح شکری وزیران خارجه عراق، اردن و مصر در پی مذاکرات خود در بغداد بر حمایت از تلاش‌های عراق برای نابودی بقایای گروه تروریستی داعش و تامین امنیت بازگشت آوارگان و حمایت از عراق در بازسازی مناطق آزاد شده(از اشغال تروریسم) تاکید کردند.

وزیران سه کشور عراق، مصر و اردن همچنین پیشنهاد برگزاری کارگاه‌های عملی برای بازرگانان و سرمایه گذاران با هدف اطلاع یافتن از فرصت های سرمایه گذاری در سایه همکاری سه جانبه و پیشبرد مسیر همبستگی عربی به گونه ای که به تحقق خواسته های ملت های سه کشور در زمینه توسعه و رفاه کمک کند، تصویب کردند.

این بیانیه آورده است سه وزیر خارجه در این نشست به تبادل دیدگاه ها و افکار درباره مسائل منطقه ای و ارزیابی تحولات و هماهنگی مواضع در محافل بین المللی و منطقه ای برای مقابله با چالش ها پرداختند.

در مارس گذشته، نشست سران در پایتخت مصر با حضور عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، عبدالله دوم پادشاه اردن و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برگزار شد.

عراق، مصر و اردن برای تشکیل ائتلاف سه جانبه برای هماهنگ کردن مواضع خود در خصوص مسائل منطقه و تقویت همکاری اقتصادی و امنیتی میان خود و نیز احداث خط لوله انتقال نفت عراق از طریق اردن به مصر تلاش می کنند.

نشست عراق و شورای همکاری خلیج فارس

خبر دیگر اینکه نشست عراق و شورای همکاری خلیج فارس طی دو ماه آینده برگزار می شود.

دبیرخانه شورای وزیران عراق در بیانیه ای اعلام کرد نشست عراق و شورای همکاری برای بررسی تحولات منطقه و مبارزه با تروریسم طی دو ماه آینده برگزار می شود.

این دبیرخانه اعلام کرد کمیته گفت‌وگوی راهبردی با شورای همکاری خلیج(فارس) تصمیم گرفته است تیمی را تشکیل دهد که مسئولیت هماهنگی میان دولت عراق و شورای همکاری را درباره برگزاری دومین نشست در عراق طی دو ماه آینده برای تثبیت مصوبات نشست آوریل گذشته در ریاض برعهده دارد.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: