۰

فاتحه خوانی آنلاین

پول می دهید خدمات آنلاین برای متوفی دریافت می کنید. پیش از این اگر برای خرید کالاهای مختلف روزمره به سایت های اینترنتی سر می زدید و سفارش می دادید، حالا برای فاتحه خوانی و مزارشویی هم سفارش خرید به صورت آنلاین انجام می گیرد.
کد خبر: ۱۹۲۵۰۴
۱۵:۰۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، روزگاری اقوام با یکدیگر رفت و آمد داشتند و دور هم غذا می خورند و دورهمی می گرفتند، می گفتند و می خندیدند. دربیشتر مواقع به فریاد هم می رسیدند.

با گذشت زمان این دیدار ها کمتر شد و بیشتر در یک احوالپرسی های تلفنی بسنده شد. رفته رفته بیشتر اقوام همدیگر را تنها در عزاداری ها و عروسی ها می دیدند. ناگفته نماند نوروز هم سالی یکبار بهانه ای می شود تا اقوام همدیگر را ببیند که باز هم به پررنگی ایام قدیم نیست.

پس از مدتی، جایگزین این دورهمی ها را شبکه های اجتماعی گرفتند. این روزها بیشتر اقوام از یکدیگر در فضای مجازی با خبر هستند که به روز ترین آمار را از یکدیگر دارند اما باز هم این آمارها جایگزین دورهمی که در ایام گذشته بود را نمی گیرد. افراد به معنای واقعی از احوالات یکدیگر باخبر نیستند.

حالا، تصور کنید این موضوع از دنیای زنده ها به دنیای مرد ه ها هم راه یافته است. اگر کسی فوت می کرد، اقوام نزدیک هفته ای یکبار یا چند وقت یکبار و به رسم سنت و بنا به توصیه روایات، پنجشنبه ها و جمعه ها به زیارت درگذشتگان خود می رفتند، همزمان با بیشتر شدن مشغله های زندگی ، این موضوع هم کمرنگ تر شد.

اکنون با کمرنگ شدن دیدارها چه با زنده ها و چه با مرده ها، خدماتی در هزاره سوم به وجود آمده که دیگر نیازی به حضور فیزیکی بر سر مزار نیست. حتی این کمرنگی حضور بر سر مزار متوفی هم در حال از بین رفتن است. اکنون به صورت آنلاین می توان فاتحه خوانی کرد. اما یک نکته پنهان در خود دارد و نشان می دهد عذاب وجدانی از این همه دوری ها وجود دارد و مردم به دنبال راحترین راه حل ممکن هستند تا وجدان خود را راحتتر کنند.

به همین دلیل، اکنون خدمات آنلاین پا به عرصه گذاشته اند، پول می دهید خدمات آنلاین برای متوفی دریافت می کنید. پیش از این نیز در خبرگزاری شبستان گزارشی در این باره با عنوان «چند می گیری مزار بشوری» منتشر شده بود، در آن گزارش سفارش خدمات به صورت تلفنی بود و در صورت درخواست مشتری عکسی هم ارسال می شد.

 

حالا سفارش خدمات شیک تر شده است و به صورت آنلاین سفارش خدمات صورت می گیرد؛ شما حتی می توانید تعداد گل ها و نوع آن را هم تعیین کنید.

پیش از این اگر برای خرید کالاهای مختلف روزمره به سایت های اینترنتی سر می زدید و سفارش می دادید، حالا این امر میسَر شده است که برای فاتحه خوانی و مزارشویی هم سفارش خرید دهید.

در یکی از سایت ها که آیتم های مختلف سفارش دارد اینگونه آمده است« شستشوی مزار و یک شاخه گل ( مخصوص پنج شنبه و جمعه ها ) 220 هزار تومان»، «پوشاندن مزار با گلهای پرپر و 2 عدد شمع 150 هزارتومان»، «یک هفته آبیاری گیاهان سرمزار 150 هزارتومان»، «مزار شهدا – 20 شاخه گل و 20 شمع روشن و گلاب 180 هزار تومان»، «100 شاخه رز سفید + 20 شمع روشن و دیدن مزار آنلاین 345 هزارتومان»، «تعداد 4 دسته گل میخک + گلاب 70 هزارتومان» که بخشی از خدمات آنلاین است.

به تدریج این قبیل از خدمات بیشتر هم می شود مشتری های مختلف هم پیدا می کند. مشتری هایی از هر نوع جایگاه و طبقه اجتماعی به دلیل وجود مشغله های زیاد زندگی سفارش خدمات می دهند و تکلیف این سایت ها هم مشخص است و تنها ایجاد اشتغال و درآمدزایی هدف آن ها است اما یک پرسش پیش می آید که آیا فاتحه خوانی آنلاین می تواند جایگزین حضور بر سر مزار عزیزان شود؟ آیا کسانی که این خدمات را سفارش می دهند دلتنگی هایشان رفع می شود؟

در همین ارتباط رجوع می کنیم به صحبت های «مجید ابهری» متخصص علوم رفتاری که معتقد است «رفتار شناسی علت این کار کمرنگ شدن روابط عاطفی حتی با اموات می باشد. خیلی از افراد به دیدار پدر ومادر زنده خود نمی روند و با اعیاد و مراسم ها مختلف با یک پیامک با آن ها همدلی می کنند. چگونه این فاصله طول و دراز را از شمال تهران به جنوب تهران بروند و وقت خود را صرف کنند. آن هم برای کسی که از دنیا رفته است. دلیل این رفتار کمرنگ شدن روابط عاطفی، فاصله گرفتن از ارزش های دینی و اخلاقی و از نظر اجتماعی و فرهنگی برتری جویی و گرایش به زندگی اشرافی و اینکه بتوانند با یکدیگر در این زمینه ها رقابت کنند».

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: