۰

توسعه مسیر اصلی تردد زوار با مشکلات فراوانی مواجه شده است

کمتر از ۱۰۰ روز دیگر تا اربعین حسینی باقی‌مانده و توسعه زیرساخت‌های مرز مهران به‌عنوان مسیر اصلی تردد زوار به دلیل نبود اعتبار با مشکلات فراوانی مواجه شده است.
کد خبر: ۱۹۱۹۰۸
۱۴:۰۲ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مرز مهران در استان ایلام هر ساله در ایام اربعین به دلیل امنیت و نزدیک بودن به عتبات عالیات مورد استقبال خیل عظیم زائران قرار می‌گیرد.

در اربعین ۹۸ با توجه به حذف ویزا و پیش‌بینی تردد چهار تا پنج میلیون زائر اربعین از مرزهای کشور که بالای ۶۰ درصد آن‌ها از مرز مهران تردد می‌کنند، توجه به زیرساخت‌های ارتباطی استان را دوچندان شده است.

زیرساخت‌های استان و مرز مهران سال‌هاست در بخش‌های مختلف با مشکل مواجه است و هر ساله در ایام اربعین چالش‌هایی را پیش پای زائران قرار می‌دهد.

زیرساخت‌های حوزه راه‌سازی برای اربعین از مهم‌ترین بخش‌های موردنیاز در استان ایلام است، طی سال‌های اخیر حجم عظیم ترافیک باعث اختلال تردد در جاده‌های استان طی این ایام شده است.

چهار بانده کردن محور ایلام-مهران مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان ایلام هنوز به اتمام نرسیده و حتی چند ماهی است که پیمانکاران پروژه به دلیل نبود اعتبار کار را تعطیل کرده‌اند.

بازدیدهای میدانی هفتگی از پروژه ایلام-مهران

البته استاندار ایلام از آغاز فعالیت این پروژه در حوزه زیرساخت‌های استان خبر داد و گفت: تا قبل از اربعین بازدیدهای میدانی هفتگی از پروژه چهار بانده شدن محور ایلام-مهران برای بررسی پیشرفت پروژه خواهیم داشت و قطعاً بخش عظیمی از این پروژه تا اربعین به بهره‌برداری می‌رسد.

چهار بانده کردن محور ایلام-مهران مهمترین پروژه زیرساختی استان ایلام هنوز به اتمام نرسیده و حتی چند ماهی است که پیمانکاران پروژه به دلیل نبود اعتبار کار را تعطیل کرده‌اند

قاسم سلیمانی دشتکی در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: طی هفته‌های گذشته رایزنی‌های بسیار گسترده‌ای با مسئولان بلندپایه کشوری برای پرداخت مطالبات پیمانکاران انجام شده است.

وی افزود: بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات پیمانکاران پروژه چهار بانده کردن محور ایلام-مهران به‌زودی ابلاغ می‌شود.

استاندار ایلام در مورد دیگر زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران برای اربعین ۹۸، اظهار داشت: امسال برای کاهش ترافیک در مسیر پایانه مهران، از کنارگذر شرقی و غربی مهران جاده‌های جداگانه برای پایانه برکت محل استقرار اتوبوس‌ها برون‌شهری ساخته می‌شود.

وی ادامه: یک طرح روگذر و زیرگذر در ورودی مهران برای کاهش بار ترافیک نیز در حال ساخت است.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه با تمهیداتی که صورت گرفته در اربعین پیش رو گره ترافیکی نخواهیم داشت، اضافه کرد: ۹ استان به‌عنوان معین ایلام قول همکاری برای اعزام ماشین‌آلات راه‌سازی و سنگین داده‌اند.

وی اظهار داشت: علاوه بر توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، در بحث موکب‌ها دنبال یک راهکار اساسی برای حل مشکلات سال گذشته هستیم و سپاه نیز به دنبال احداث یک مجموعه بسیار بزرگ در بحث موکب‌های دائمی است.

وی تصریح کرد: به دلیل گرم بودن هوا، ایجاد پنج هزار مترمربع سایبان و ۶۰۰ سرویس بهداشتی در پایانه‌های برکت و مهران نیز در حال اجراست.

سلیمانی دشتکی عنوان کرد: با توجه به حذف ویزا بین ۴ تا ۵ میلیون تردد زائران در اربعین امسال خواهیم داشت و باید اقدامات بهتری انجام دهیم البته امسال بحث کاپوتاژ خودرو هم در مرز مهران وجود ندارد.

آخرین وضعیت پروژه چهار بانده کردن محور ایلام-مهران

علاوه بر اظهارات استاندار ایلام در مورد آخرین وضعیت چهار بانده کردن محور ایلام-مهران، مدیرکل راه و شهرسازی ایلام هفته گذشته در بازدید از پروژه چهاربانده کردن ایلام-مهران با اشاره به اینکه طول این بزرگراه از ورودی شهر ایلام (میدان ارغوان- کنارگذر شرقی ایلام) تا پایانه مرزی مهران ۱۰۲ کیلومتر است، افزود: ۸۲ کیلومتر این محور به‌صورت چهار خطه زیر بار ترافیک قرار دارد.

وی افزود: البته در قسمت‌هایی از این ۸۲ کیلومتر لایه روکش آسفالت نهایی و نصب جداکننده‌های بتونی باید به انجام برسد و ۲۰ کیلومتر باقیمانده در قطعات سه‌گانه مسیر توسط پیمانکاران در حال اجرا است.

کاظمی عنوان کرد: تا اربعین امسال تلاش خواهد شد تا نقاط حساس و گره‌های ترافیکی با تکمیل پل‌های بزرگ برطرف شود و مسیر اربعین امسال در استان ایلام هموارتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

تا اربعین امسال تلاش خواهد شد تا نقاط حساس و گره‌های ترافیکی با تکمیل پل‌های بزرگ برطرف و مسیر اربعین امسال در استان ایلام هموارتر از سال‌های گذشته خواهد بود

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: در محور ایلام به مهران هم‌اکنون دو دستگاه تونل در حال احداث است، تونل موازی تونل راه کربلا به طول ۷۶۰ متر حفاری آن به پایان رسیده و پیمانکار مشغول مراحل کف برداری و لاینینگ (حفاظ بتونی) است و تونل کیلومتر ۵ ایلام- مهران به طول ۸۴۰ متر که اخیراً آغازشده و ۱۰۰ متر آن حفاری شده است.

وی عنوان کرد: در منطقه کنجانچم نیز مسیر رفت اصلاح‌شده و حجم عظیم عملیات خاکی مسیر برگشت نیز به انجام رسیده و باید پل‌های این قسمت نیز تکمیل شوند، که غیر از قسمت‌هایی که ذکر شد بقیه مسیر برای اربعین امسال به‌صورت چهار خطه زیر بار ترافیک قرار خواهد رفت.

«ترشابه» مسیر جایگزین زائران در بن‌بست

در ایام اربعین به‌خصوص در زمان بازگشت زائران به دلیل ترافیک و حجم زیاد زائران مسیر مهران-ایلام یک‌طرفه و از مسیر مهران-ملکشاهی-ایلام معروف به جاده ترشابه استفاده می‌شود.

سال‌های گذشته اقداماتی در این محور انجام‌شده ولی ترشابه کماکان حادثه‌خیز بوده و نیاز است در فرصت باقی‌مانده برای رفع این مشکل توجه ویژه شود، هرچند طبق گفته اهالی ملکشاهی در این جاده بعد از اربعین سال گذشته فعالیت عمرانی صورت نگرفته است.

طبق اعلام معاون عمرانی استاندار ایلام شهرستان ملکشاهی دارای نقاط حادثه‌خیز زیادی است که امسال ۱۵ نقطه حادثه‌خیز از مسیرهای ارتباطی شهرستان ملکشاهی حذف شده است.

احمد کرمی افزود: برای مسیر ملکشاهی به ایلام اعتبار ملی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در مسیر ملکشاهی به مهران، ۴.۵ کیلومتر از گردنه ترشابه راه‌سازی شده و قطعاً مسیر ایلام-ملکشاهی-مهران موردتوجه ویژه خواهد بود.

آخرین وضعیت تونل قلاجه

تونل قلاجه یا اربعین از دیگر زیرساخت‌های مهم حوزه اربعین در استان است که هرچند در سال گذشته افتتاح‌شده ولی به دلیل نواقص متعدد هنوز مورداستفاده قرار نگرفته است.

این تونل در شهرستان ایوان قرار دارد و از مسیر کرمانشاه-ایوان-ایلام می‌تواند مورداستفاده زوار قرار گیرد، طبق گفته معاون عمرانی استاندار ایلام، روشنایی تونل قلاجه امسال به سرانجام می‌رسد و این پروژه برای ایام اربعین مورداستفاده قرار می‌گیرد.

احمد کرمی اظهار داشت: روشنایی این تونل شامل ۸۰۰ پایه چراغ است که تاکنون ۳۰۰ پایه چراغ آن نصب‌شده و پیمانکار مشغول نصب مابقی این پایه‌ها است.

وی عنوان کرد: در بخش تهویه نیز ۱۸ عدد جت فن از ۴۲ عدد جت فن لازم نصب‌شده و سایر جت فن‌ها نیز در حال نصب است.

ساماندهی زائران اربعین حسینی از سال‌های گذشته متفاوت است

فرمانده انتظامی استان ایلام نیز در جمع فرماندهان انتظامی استان با اشاره به اینکه استقبال امسال زائران از این کنگره عظیم گسترده خواهد بود، افزود: همان‌گونه که جمعیت امسال زائران از سال‌های دیگر بیشتر است، مدیریت و ساماندهی زائران اربعین حسینی نیز باید متفاوت‌تر و بهتر باشد.

سردار نورعلی یاری، از آمادگی پلیس برای حضور بیش از چهار میلیون زائر در پایانه مرزی مهران طی ایام اربعین ۹۸ خبر داد.

تأمین امنیت و آرامش زائران اربعین حسینی (ع) و سهولت تردد در محورهای مواصلاتی از مهمترین اولویت‌های پلیس برای این کنگره عظیم خواهد بود

وی افزود: تأمین امنیت و آرامش زائران اربعین حسینی (ع) و سهولت تردد در محورهای مواصلاتی از مهم‌ترین اولویت‌های پلیس برای این کنگره عظیم خواهد بود و به همین منظور پلیس با به‌کارگیری تجهیزات الکترونیکی، هوشمند و پیشرفته و همچنین نیروی انسانی کارآمد برای انجام این مأموریت بیش از هرسال دیگری از آمادگی لازم برخوردار است.

سردار یاری گفت: نیروی انتظامی به‌منظور ایمنی در تردد زائران در محورهای مواصلاتی همانند سال گذشته تمامی راه‌ها را به‌وسیله دوربین‌های کنترلی و هوشمند توسط مانیتورینگ شبانه‌روزی مورد رصد قرار می‌دهد تا علاوه بر کنترل جمعیت برای ورود و خروج از پایانه مرزی مهران، برابر قانون با رانندگان متخلف برخورد شود.

با توجه به حذف ویزا و افزایش تردد زوار در اربعین امسال نیاز است مسئولان توجه ویژه‌ای به زیرساخت‌های مرز مهران و استان ایلام داشته باشند، هرساله در ایام اربعین مسئولان ارشد کشوری متعددی از مرز مهران بازدید و وعده‌هایی را برای توسعه این مرز مهران اعلام می‌کنند که بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شود.

آنچه مسلم است اینکه زیرساخت‌های مرز و استان برای اربعین در طول سال مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، البته طرح جامعی نیز در این زمینه نیز وجود ندارد.

منبع: MEHR NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: