۰

ترامپ با حمله به ایلهان عمر به دنبال بدنام‌سازی مسلمانان است

رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده که ایلهان عمر نماینده زن مسلمان دموکرات کنگره آمریکا را یک هدف مناسب برای حمله شناخته تا به این ترتیب مسلمانان را نیز بدنام کرده و استراتژی انتخاباتی خود را به پیش ببرد.
کد خبر: ۱۹۱۲۲۹
۱۴:۱۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه گاردین در تحلیلی درباره حملات مکرر و ادامه‌دار دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و حامیان جمهوری‌خواهش علیه ایلهان عمر نماینده دموکرات زن مسلمان و سومالیایی تبار مجلس نمایندگان آمریکا می‌نویسد:

«رئیس جمهور آمریکا و همچنین همپیمانانش سرانجام ایلهان عمر را یک بهانه خوب برای بدنام‌ ساختن مسلمانان یافته‌اند.

روز چهارشنبه گذشته پس از آنکه دونالد ترامپ در یک سخنرانی به ایلهان عمر حمله کرد، جمعیت حامی او یک صدا شعار می‌دادند: "او را به کشورش برگردانید".

ایلهان عمر شهروندی آمریکا را دارد اما در سن ۱۲ سالگی همراه با خانواده‌اش از سومالی به آمریکا مهاجرت کرد.

این نخستین بار نبود که دونالد ترامپ تلاش کرد به ایلهان عمر حمله کند؛ ایلهان عمری که در ماه نوامبر تبدیل به یکی از اولین زنان مسلمانی شد که وارد کنگره آمریکا می‌شود و یکی از اهداف اصلی حملات رئیس جمهور آمریکا و جمهوریخواهان حامی او بوده است.

با این حال در حالی که ترامپ روز چهارشنبه گذشته دوباره حملاتش به ایلهان عمر را تشدید کرد و هیچ گونه تلاشی برای ساکت کردن حامیان خود در حین شعار دادن علیه ایلهان عمر نکرد یک زمینه کلی برای تشخیص راهبرد انتخاباتی ترامپ دیده شد.

رئیس جمهور آمریکا در ایلهان عمر فرصتی دیده است تا با استفاده از آن دست به بدنام سازی مسلمانان بزند و همپیمانان ترامپ نیز این فرصت را دریافته‌اند.

کیس الیسون، دادستان کل ایالت مینه‌سوتا که اولین مسلمان انتخاب شده به نمایندگی کنگره در تاریخ آمریکا به حساب می‌آید گفت: ترامپ می‌خواهد ایلهان عمر را شرارت آمیز نشان دهد تا تضمین کند پایگاه حامیانش در انتخابات بعدی دوباره برای رای دادن به او شرکت کنند.

او در ادامه تصریح کرد: ترامپ تلاش می‌کند به نفرت و هیستری دامن بزند تا در این فضا حداکثر شرکت حامیانش در انتخابات را رقم بزند. او به حامیانش امر می‌کند که به من رای بدهید چون ترس‌ها و اضطراب‌ها و تعصبات من مشابه با مال شما هستند و من ترس‌ها و اضطراب‌های شما را می‌فهم و با آنها مقابله می‌کنم.

حملات ترامپ به جامعه مسلمانان آمریکا چندان جدید نیستند و به نوعی مشابه با دستور کار محافظه کارانه او نسبت به مهاجران است.

در سال ۲۰۱۶ ترامپ در حالی که نامزد ریاست جمهوری بود روی وعده انتخاباتی خود برای ممنوع کردن ورود مسلمانان به آمریکا مانور داد و مدعی شد "اسلام از ما نفرت دارد".

او مدعی شد که مسلمانان در روز رخ دادن حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به جشن و پایکوبی در آمریکا پرداختند و از ایده ثبت مشخصات مسلمانان در آمریکا حمایت کرد. بعداً نیز در زمان ریاست جمهوری‌ یکی از اولین اقدامات ترامپ صدور فرمان ممنوعیت سفر مسلمانان چندین کشور به آمریکا بود.

در حالی که ایلهان عمر به عنوان یک صدای مترقی برجسته در واشنگتن خودش را بالا کشید ترامپ در او یک فرصت دید تا از هویت و مذهبش به عنوان یک سلاح استفاده کند.

ترامپ ادعا کرده که ایلهان عمر از آمریکا متنفر است و به دروغ او را به تروریست‌ها نسبت داده و اوایل سال جاری میلادی ویدئویی منتشر کرد و صحبت‌های ایلهان عمر را همراه با تصاویر حملات ۱۱ سپتامبر نمایش داد.

حامیان محافظه‌کار ترامپ نیز از این رویکرد او پیروی کردند و از امکانات قدرتمند خود برای اشاعه تئوری‌های توطئه در مورد سوابق ایلهان عمر استفاده کردند.

اوایل سال جاری میلادی "جِنین پیرو" یک مجری فاکس نیوز در اظهاراتش مدعی شد که مذهب اسلام و حجابی که ایلهان عمر دارد با قانون اساسی آمریکا مغایر است و به همین سبب نیز از کار معلق شد اما ترامپ در مقام دفاع از او برآمد و از شبکه فاکس نیوز شخصا درخواست کرد او را دوباره به سر کار برگرداند.

"آدام بداوی"، یک تحلیلگر سیاسی در شورای امور عمومی مسلمانان آمریکا گفت: این حقیقت که ایلهان عمر همه این هویت‌ها را دارد در حالی که تا مقطع فعلی هیچ نماینده‌ای برای این هویت‌ها در آمریکا وجود نداشت سبب شد او تبدیل به یک هدف آسان شود.

او اظهار داشت: من فکر می‌کنم ترامپ این کارها را به این امید انجام می‌دهد که مسلمانان آمریکا را به حاشیه برده و منزوی سازد.

با این حال طبق اعلام این شورا و دیگر گروه‌های متعلق به جامعه مسلمانان در آمریکا، حملات ترامپ باعث تقویت تعامل مدنی در میان مسلمانان آمریکا شده است و در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ مشارکت بی سابقه‌ای از سوی این مسلمانان و همچنین رکورد جدیدی در اعلام کاندیداتوری آنها اتفاق افتاد.

محمد جولا، یک مدیر اجرایی در سازمان "امگیج"، یک گروه حامی حقوق مدنی مسلمانان آمریکا گفت: ما مشاهده کرده‌ایم که تعداد هر چه بیشتری از مسلمانان این میل را پیدا کردند تا حرفشان را به گوش همه برسانند و برای کنگره و مناصب دولتی و حتی مناصب محلی نزدیک به خود نامزد شوند.

طبق تحلیل سازمان امگیج در سال ۲۰۱۸ بالغ بر صد کاندیدای مسلمان اقدام به پیگیری مناصب دولتی با ثبت کاندیداتوری خود کردند و این بالاترین آماری بوده که در آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون از این بابت ثبت شده است. این گروه همچنین برآورد کرد نوامبر گذشته مشارکت رای‌دهندگان مسلمان در انتخابات آمریکا در مقایسه با انتخابات میاندوره‌ای سال ۲۰۱۴ و حتی انتخابات میاندوره ای سال ۲۰۱۰ ، ۲۵ درصد افزایش یافته است.

جولا گفت: من فکر می‌کنم جامعه مسلمانان آمریکا و خود ما از این دو نماینده زن مسلمان (ایلهان عمر و رشیده طلیب ) قدرت می‌گیریم.

ایلهان عمر در برابر حملات ترامپ سر خم نکرده است حتی با وجود این که نگرانی‌هایی نسبت به امنیت شخصی خود او به وجود آمده است.

ایلهان عمر در پاسخ به شعار "او را به کشورش برگردانید" که در جریان تجمع چهارشنبه گذشته حامیان ترامپ و در زمان سخنرانی این رئیس جمهور آمریکا مطرح شد گفت: من در جایی که به آن تعلق دارم هستم، در خانه مردم و شما مجبور هستید با این مساله کنار بیاید.

در روزهای اخیر ایلهان عمر با همکاری مشترک رشیده طلیب و جان لویس، یک نماینده ایالت جورجیا و از رهبران حقوق مدنی، قطعنامه‌ای را ارائه و به موجب آن بر حق آمریکایی‌ها برای بایکوت کردن "در راستای پیگیری حقوق بشر و حقوق مدنی" تاکید کردند.

این قطعنامه تلاشی برای مقابله با یک رای‌گیری برنامه ریزی شده در مجلس نمایندگان آمریکا برای محکوم کردن جنبش جهانی بایکوت و تحریم اسرائیل مطرح شد.

انتقادات تند ایلهان عمر از سیاست آمریکا در قبال اسرائیل ، جمهوریخواهان آمریکا را بنا داشته تا ایلهان عمر را یهودی‌ستیز معرفی کنند.

البته برخی از دموکرات‌ها هم به کارها و حرف‌های او اعتراض کرده و به صورت خصوصی نارضایتی خود از بابت حرفهای ایلهان عمر علیه اسرائیل را ابراز کرده‌اند.

اخیراً کمیته ملی کنگره‌ای جمهوریخواهان آمریکا به عنوان بازوی سیاسی جمهوریخواهان مجلس نمایندگان در ایمیلی نوشت: ما شاهد هستیم که ایلهان عمر یهودی ستیز متعهد به معرفی قوانین یهودی‌ستیزانه شده است.

حتی با وجود آنکه یکسری محافظه‌کاران برجسته شعار "او را به کشورش برگردانید" در جمع حامیان ترامپ را نکوهش کردند اما آنها هم دیدگاه‌های ایلهان عمر را "غیروطن‌پرستانه و شرورانه" خواندند.

لیندسی گراهام یک سناتور جمهوریخواه از کارولینای جنوبی و همپیمان نزدیک ترامپ هم اخیراً گفت: اگر ایلهان عمر دست از انتقاد از رئیس جمهور بردارد دیگر از او خواسته نخواهد شد به کشورش برگردد.

او اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم یک پناهنده سومالیایی که از ترامپ حمایت می‌کند با درخواست بازگشت روبه‌رو شود. اگر شما فکر می‌کنید ترامپ یک نژادپرست است این نظر خود شما است من اما چنین فکری نمی‌کنم.

ایلهان عمر این اظهارات لیندسی گراهام را مغایر با آزادی بیان دانست و به خبرنگاران در کنگره آمریکا گفت: قرار بود آمریکا کشوری شود که ما اجازه بحث و مناظره دموکراتیک و ابراز مخالفت را در آن پیدا کنیم اما موضوع مربوط به من نیست و اکنون می‌بینیم که موضوع جنگیدن با چیزی است که این کشور باید حقیقتا باشد و شایستگی آن را دارد.»

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: