۰

افزایش تنش در روابط عربستان و ترکیه

تنش در روابط ریاض و آنکارا در نتیجه قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان به کاهش چشمگیر گردشگران عربستانی به ترکیه منجر شده است؛ امری که ضربه‌ای دردناک به ترکیه در سایه مشکلات اقتصادی آن محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۹۰۹۵۱
۲۲:۲۷ - ۲۲ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، به نقل از روسیا الیوم، پیامدهای دیپلماتیک قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، که در 2 اکتبر 2018 در کنسولگری این کشور در استانبول توسط تیم ویژه سعودی انجام شد، از هجوم گردشگران سعودی به ترکیه کاسته است و همزمان برخی خواستار تحریم ترکیه به‌دلیل انتقادهای شدیداللحن آن از این کشور پادشاهی و رهبری آن، به‌ویژه از «محمد بن‌سلمان» ولیعهد، شده‌اند به‌ویژه این‌که چنین انتقادهایی غالباً از زبان «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه مطرح می‌شود.

با وجود این‌که روابط میان «دو قدرت سُنّی» از مدت‌ها پیش در قالب دو رقیب بزرگ تعبیر شده است ولی صدها هزار گردشگر عربستانی سالیانه به ترکیه سفر می‌کنند. صنعت توریسم بخش مهمی از درآمدهای اقتصادی ترکیه را تأمین می‌کند.

طبق اعلام «مرکز پژوهش‌ها و تحقیقات اسلامی ملک فیصل»، میانگین هزینه‌های یک گردشگر سعودی در ترکیه 500 دلار است و این رقم خیلی بیشتر از میانگین هزینه‌های گردشگران اروپایی است، همچنان‌که عربستان سعودی یکی از مهم‌ترین خریداران املاک در ترکیه و یکی از بزرگ‌‌ترین سرمایه‌گذاران در این بخش است.

ولی تنش اخیر باعث شده است کمپین گسترده‌ای در عربستان سعودی با مشارکت بسیاری از فعالان و رسانه‌های نزدیک به حکومت تشکیل شود و آنها تحریم ترکیه، سفر نکردن به این کشور و عدم خرید ملک از آن را درخواست کنند و درباره خطرات امنیتی، که ممکن است گردشگران عربستانی در این کشور با آن روبه‌رو شوند، هشدار دهند.

طی ماه‌های اخیر، این تحرکات ماهیت دیپلماتیک رسمی نیز پیدا کرده است به‌گونه‌ای که هیئت‌های سعودی در ترکیه هشدارهایی به شهروندان عربستانی مقیم در ترکیه صادر کرده و از موارد سرقت گذرنامه‌ها و خطرات سرمایه‌گذاری در بخش املاک و نیز دیگر جنایات کوچک سخن گفته‌اند.

همچنین به این کمپین برخی از مسئولان سعودی، از جمله «عجلان العجلان» رئیس هیئت مدیره اتاق صنعت و تجارت در ریاض، پیوسته‌اند. العجلان در روز 29 ماه مه در توییتر نوشت: «سخنرانی‌ها و کمپین‌های خصمانه سازمان‌یافته دولت ترکیه علیه پادشاهی عربستان برای همگان آشکار است. با صراحت می‌گویم که دولت کنونی ترکیه به‌ریاست اردوغان دشمن پادشاهی عربستان و رهبری و ملت آن است و هرگونه سرمایه‌گذاری یا گردشگری در ترکیه در واقع حمایت از این دشمن محسوب می‌شود».

این تحرکات به نتایج ملموسی منجر شده است؛ وزارت گردشگری ترکیه اخیراً اعلام کرد که شمار گردشگرانی، که از عربستان وارد ترکیه می‌شوند، طی 5 ماه نخست سال 2019 شاهد کاهش شدیدی بود و 30 درصد نسبت به دوره مشابه سال 2018 کاهش یافته است.

خبرگزاری فرانسه در همین راستا نوشت، کمپین خصمانه سعودی برای تحریم گردشگری و توقف سرمایه‌گذاری در بخش املاک در ترکیه ممکن است «ضربه‌ای بالقوه» به اقتصاد ترکیه تلقی شود که از سال گذشته بحران گسترده‌ای را به‌دلیل کاهش ارزش لیر ترکیه تجربه کرده است.

«حسین آبیش» از محققان مؤسسه کشورهای عربی خلیج فارس در واشنگتن به خبرگزاری فرانسه گفت: «بازار املاک ترکیه ممکن است با فرار مشتریان عربستانی مواجه شود. این توپی است که ریاض تاکنون استفاده نکرده است».

«کونتان دو بیمودان» تحلیلگر در مؤسسه مطالعات اروپایی و آمریکایی در آتن دراین‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «عربستان سعودی با یک سنگ دو گنجشگ را هدف قرار می‌دهد؛ ترکیه را از استفاده از گردشگران سعودی محروم می‌کند و از سوی دیگر، شهروندانش را به هزینه‌ کردن پول‌های‌شان در داخل کشور متقاعد می‌کند».

یک منبع سعودی به پایگاه خبری «عربی21» گفته است، ولیعهد سعودی متقاعد شده است که آنکارا تمایلی به آرام کردن جو در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی ندارد و به همین دلیل سیاست مقابله با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و دولت این کشور را اتخاذ کرده است.

این منبع سعودی تأکید کرد، بن‌سلمان با این استراتژی موافقت کرده است و به همین دلیل به‌طور مستقیم از اردوغان برای حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی در مکه دعوت نکرد و دعوت از وی تنها توسط این سازمان را کافی دانست.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: