۰

افزایش مسمومیت با مواد مخدر، محرک و الکل

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بررسی روند مراجعان بیمارستانی مسموم با مواد مخدر، محرک و الکل در استان سمنان از سال ۹۰ تا ۹۴ و پیش بینی آن تا سال ۱۴۰۰، نشان از افزایش این نوع مسمومیت‌ها دارد.
کد خبر: ۱۹۰۷۵۹
۱۳:۱۲ - ۱۸ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بررسی روند مراجعان بیمارستانی مسموم با مواد مخدر، محرک و الکل در استان سمنان از سال ۹۰ تا ۹۴ و پیش بینی آن تا سال ۱۴۰۰، نشان از افزایش این نوع مسمومیت‌ها دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: بررسی روند مراجعان بیمارستانی مسموم با مواد مخدر، محرک و الکل در استان سمنان از سال ۹۰ تا ۹۴ و پیش بینی آن تا سال ۱۴۰۰، نشان از افزایش این نوع مسمومیت‌ها دارد.

پرویز کوخایی ، بیان کرد: یکی از وظایف اصلی همه نظام‌های سلامت، مدیریت بیماری‌ها است.

وی با اشاره به تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان درباره تعداد مراجعان بیمارستانی مسموم از مصرف مواد مخدر، محرک و الکل، ابراز داشت: مطالعه این پژوهشگران با هدف بررسی روند مراجعان مسمومین با مواد مخدر، محرک و الکل در استان سمنان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ و پیش بینی آن تا سال ۱۴۰۰ انجام شد.

کوخایی ادامه داد: داده‌ها از کل بیمارستان‌های استان سمنان در سال ۹۶ جمع آوری شد و اطلاعات مربوط به مسمومیت و مرگ به علت مصرف مواد در بیمارستان‌ها به صورت الکترونیک و با کد مخصوص به خود موجود بود.

وی با اشاره به اینکه این کدها که در سیستم مدارک پزشکی بیمارستان‌ها در پرونده‌های ارجاعی درج می شود، افزود: داده‌های مورد استفاده شامل موارد ارجاع شده از فروردین ۹۰ تا ۹۴ بوده که به صورت تعداد ارجاعات به تفکیک ماه می باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان درباره مهمترین یافته‌های این پژوهش گفت: تعداد این مراجعان از ۴۰۰ نفر در سال ۹۰ به ۷۳۵ نفر در سال ۹۴ متغیر بوده است.

وی افزود: میزان بروز مسمومیت از ۶.۴۷۸ در ۱۰ هزار نفر در سال ۹۰ به ۱۱.۱۶۵ در ۱۰ هزار نفر در سال ۹۴ رسیده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه بین میزان‌های بروز مردان و زنان در سال‌های ۹۲، ۹۳ و ۹۴ تفاوت آماری معنی داری مشاهده می شود، گفت: بر اساس یافته‌های زمانی داده‌ها، تعداد کل مراجعان به بیمارستان‌ها دارای روند افزایشی خطی است و اثر فصلی منظمی ندارد.

وی اضافه کرد: میانگین ماهانه تعداد مسمومان مراجعه کننده به بیمارستان‌های منتخب تا سال ۱۴۰۰، برابر ۵۸.۲ پیش بینی شده است.

کوخایی با بیان اینکه این مطالعه نشان از روند صعودی مراجعان با مواد مخدر در طی دوره زمانی داشت، گفت: فرایند مدلسازی به منظور پیش بینی نشان داد، در صورت نبود مداخله مناسب، این روند تا سال ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های لازم برای مقابله با این روند باید انجام شود، گفت: اقدامات لازم برای مقابله اگر به موقع انجام نگیرد، باید شاهد صرف هزینه های بیشتری در بحث اعتیاد، اقدام به خودکشی و مواردی از هر دو این بیماری‌ها در جامعه باشیم.

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: