۰

طرز تهیه سه نوع غذای محلی لذیذ

در این مطلب طرز پخت سه نوع غذای محلی با طعم عالی را که حتما اسم آن‌ها را شنیده‌اید به شما آموزش می‌دهیم.
کد خبر: ۱۹۰۴۵۵
۱۳:۲۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

با این‌که این روز‌ها ذائقه بیشتر مردم به سمت غذا‌های فست فود و فرنگی رفته، اما وقتی سخن از غذا‌های ایرانی و محلی می‌شود کمتر کسی است که آن‌ها را ترجیح ندهد، چون این نوع غذا‌ها با گوشت و خون‌مان پیوند خورده است.

در این مطلب طرز پخت سه نوع غذای محلی با طعم عالی را که حتما اسم آن‌ها را شنیده‌اید به شما آموزش می‌دهیم که امیدواریم آن‌ها را طبخ کرده و از مزه آن‌ها لذت ببرید.

بزقرمه (کرمان)

طرز تهیه سه نوع غذای محلی لذیذ

مواد لازم:

گوشت بدون استخوان: نیم کیلو / نخود: یک پیمانه / پیاز: نیم کیلو / سیر: ۵ حبه / گردو: ۱۰۰ گرم / آب گوشت: ۲ لیوان / نعناداغ: به میزان لازم / کشک، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

پیاز‌ها را پوست کنده و در کمی روغن سرخ می‌کنیم. نصف پیازداغ را جدا کرده و سیر خرد شده را به باقی پیازداغ اضافه کرده و سرخ می‌کنیم. سپس زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و تفت می‌دهیم.

نخود را هم چند ساعت قبل از پخت خیس کرده، چندبار آبش را عوض می‌کنیم و خوب می‌پزیم. گوشت را هم خرد کرده و با یک پیاز و آب می‌پزیم به طوری که وقتی پخت دو لیوان آب داشته باشد.

همه مواد را با هم مخلوط کرده و خوب له می‌کنیم. کشک و زعفران را اضافه کرده و قابلمه را روی حرارت کم می‌گذاریم تا غذا جا بیفتد. در آخرین مرحله نمک غذا را اندازه می‌کنیم. بزقرمه را در ظرف مناسبی ریخته و با کشک، پیازداغ، گردوی خرد شده و نعناداغ تزیین و سرو می‌کنیم.

بریونی (اصفهان)

طرز تهیه سه نوع غذای محلی لذیذ

مواد لازم:

گوشت گردن گوسفند: نیم کیلو / جگر سفید گوسفند: ۲۵۰ گرم / پیاز متوسط: ۲ عدد / نعنا خشک، پودر دارچین، زعفران دمکرده، زردچوبه، ادویه، نمک و فلفل: به میزان لازم / روغن: به میزان لازم / گردوی خرد شده، خلال پسته و بادام: به میزان لازم

جگر سفید را خرد کرده و با یک پیاز خرد شده، چند قاشق روغن، نمک، فلفل و کمی آب می‌پزیم به طوری که وقتی پخت آب نداشته باشد. وقتی کمی خنک شد آن را چرخ کرده و کنار می‌گذاریم. گوشت را با یک پیاز و ادویه، چند قاشق روغن و دو لیوان آب می‌پزیم. وقتی گوشت کامل پخت آب گوشت را جدا کرده و گوشت را با نعنا خشک، فلفل، نمک و زعفران دمکرده خوب مخلوط کرده و چرخ می‌کنیم. سپس مواد بریونی را با دست مانند همبرگر شکل داده و روی آن کمی پودر دارچین می‌ریزیم و در قابلمه که کمی چرب کرده‌ایم می‌گذاریم. وقتی یک طرف آن سرخ شد طرف دیگرش را هم سرخ می‌کنیم. این کباب خوشمزه معمولا با نان سنگک خورده می‌شود. کمی آب گوشت روی نان ریخته، بریانی را روی آن قرار داده و با جگر سفید چرخ شده و سبزی تازه تزیین و سرو می‌کنیم.

واویشکا (گیلان)

طرز تهیه سه نوع غذای محلی لذیذ

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: نیم کیلو / گوجه فرنگی متوسط: ۳ عدد / رب گوجه: ۲ قاشق غذاخوری / پیاز بزرگ: یک عدد / سیر: ۲ حبه / آب: نصف لیوان / تخم مرغ: ۲ عدد / گرد غوره: یک قاشق غذاخوری / زردچوبه، نمک و فلفل: به میزان لازم

سیر و پیاز را خرد کرده و در کمی روغن تفت می‌دهیم. سپس گوشت را همراه رب گوجه و زردچوبه به سیر و پیاز اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا گوشت سرخ شود. بعد گوجه فرنگی‌ها را خرد کرده و با نصف لیوان آب، فلفل، نمک و گرد‌غوره به گوشت اضافه می‌کنیم. در ظرف را گذاشته و حرارت را کم می‌کنیم تا آب گوشت تمام شود.

در این مرحله تخم مرغ‌ها را روی گوشت ریخته و در ظرف را می‌گذاریم تا بپزد. برای پخت این خورشت خوشمزه شمالی به جای گوشت می‌توانیم از جگرسیاه و سفید و دل گوسفند هم استفاده کنیم. خورشت که آماده شد و جا‌افتاد آن را با برنج سرو می‌کنیم.

 

منبع: جام جم

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: