۰

عقاید سلفی-وهابی در واحدهای درسی دانشجویان افغان

شماری از اساتید دانشگاه در کابل با ترویج برنامه ریزی شده عقاید سلفی-وهابی در واحدهای درسی، دانشجویان افغان را به افراط گرایی و پیوستن به خلافت داعش ترغیب می‌کنند.
کد خبر: ۱۹۰۳۲۰
۱۴:۰۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره فعالیت جریان‌های وهابی-سلفی در غرب افغانستان وجود داشت و به تازگی رسانه‌های افغانستان از گسترش نفوذ این جریان‌ها در کابل نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

شماری از دانشجویان دانشگاه کابل به روزنامه «هشت صبح» گفتند که برخی از اساتید این دانشگاه به جای تدریس تاریخ فرهنگ اسلامی به صورت برنامه ریزی شده به ترویج افراط گرایی و تبلیغ نظریه خلافت داعش می‌پردازند.

«ثقافت اسلامی» یکی از مضمون‌های فرعی است که در راستای معرفی فرهنگ و تاریخ اسلام در دانشکده‌های مختلف افغانستان تدریس می‌شود اما اساتید دانشگاه تحت عنوان این مضمون و با جزوه‌های مختلفی مانند «نظام اجتماعی اسلام»، «نظام سیاسی اسلامی» و «نظام اقتصادی اسلام» به ترویج عقاید خلافت داعش می‌پردازند.

مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان نیز در گزارشی تصریح کرد که در قالب درس‌ها و گفتارها درباره نظام سیاسی اسلام در دانشگاه‌های افغانستان، عقاید افراط گرایی در بین دانشجویان ترویج می‌شود.

«رامین کمانگر» در رساله تحقیقی «ریشه‌یابی رادیکالیزم دینی در نظام آموزشی افغانستان» نوشت که تدریس مضامین ثقافت اسلامی در مراکز آموزشی این کشور باعث ترویج و تقویت افراط گرایی شده است.

بازداشت شماری از اساتید دانشگاه کابل

در سالهای اخیر جریان‌های وهابی-سلفی با پشتوانه مالی و سیاسی کشورهای عربی بویژه عربستان سعودی فعالیت‌های خود را بویژه در دانشگاهای افغانستان گسترش داده است که در برخی از موارد واکنش ریاست امنیت ملی افغانستان را در پی داشته است.

«عبدالظاهر داعی» و «معروف راسخ» اساتید دانشکده «شرعیات» دانشگاه کابل شب گذشته از سوی نیروهای امنیت ملی افغانستان بازداشت شدند، ظاهرا این اساتید نیز در اتهام به ترویج افراط گرایی بازداشت شدند.

«عبدالمتین شهیدی» از مسئولین دانشکده شرعیات دانشگاه کابل بازداشت دو تن از اساتید این دانشکده از سوی نیروهای امنیتی افغان را در گفت‌وگو با به خبرگزاری «آوا» تائید کرده است.

داعی در سخنرانی‌های خود مردم و دانشجویان را به پیروی از «محمد بن عبدالوهاب» دعوت کرده است و سایر مذاهب اسلامی بویژه اهل تشیع را تکفیر می‌کند.

وی علمای اهل تسنن را نیز بارها به دلیل شرکت در مراسم اخوت با علمای شیعه صب و لعن کرده است.

«مبشر مسلمیار» از اساتید دانشکده شرعیات دانشگاه کابل و سرپرست مجمع «احیای سنت» نیز 5 ماه پیش از سوی نیروهای ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شد.

مجمع احیای سنت که شماری از اساتید دانشکده شرعیات در آن عضویت دارند نیز بین دانشجویان و عموم مردم از طریق منابر و شبکه‌های اجتماعی اقدام به ترویج عقاید سلفی می‌کند.

«ابوعبیدالله متوکل» از اعضای این مجمع که چندی پیش از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شده بود اعتراف کرد که مسئول جذب نیروی گروه تروریستی داعش در کابل بود.

اگر چه شماری از اساتید دانشگاه کابل از سوی ریاست امنیت ملی افغانستان بازداشت شدند اما این اقدامات به هیچ عنوان برای مبارزه موثر با جریان‌های وهابی-سلفی در این کشور کفایت نمی‌کند.

فعالیت جریان‌های وهابی-سلفی نگران‌کننده است زیرا رشد جریان‌های فکری تندروانه می‌تواند زمینه‌ساز تقویت داعش و سایر جریان‌های تکفیری شده و بر چالش‌های امنیتی در این کشور بیفزاید.

برخی از کارشناسان معتقدند که حمایت سیاسی و مالی گسترده کشورهای عربی به‌ویژه عربستان سعودی از جریان‌های وهابی-سلفی باعث شده تا دولت افغانستان به صورت جدی این موضوع را دنبال نکند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: