۱

آیا جامعه کنونی ایران توان عادی‌سازی مسئله چندهمسری را دارد؟

اگر کسی بخواهد دلیل چند همسری را، مجوز اسلام برای این مسئله اعلام کند، با یک سؤال ساده شهید مطهری می‌توان پاسخ او را داد، اما اتفاقاتی که در روزهای اخیر در بین سیاسیون و هنرمندان کشور در خصوص چندهمسری رخ داده، هیچ وجه دینی ندارد، اما تأثیر منفی اجتماعی بسیار ناگواری دارد که به کیان خانواده‌ها آسیب می‌رساند.
کد خبر: ۱۹۰۲۸۶
۰۹:۵۹ - ۱۱ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، اگر کسی بخواهد دلیل چند همسری را، مجوز اسلام برای این مسئله اعلام کند، با یک سؤال ساده شهید مطهری می‌توان پاسخ او را داد، اما اتفاقاتی که در روزهای اخیر در بین سیاسیون و هنرمندان کشور در خصوص چندهمسری رخ داده، هیچ وجه دینی ندارد، اما تأثیر منفی اجتماعی بسیار ناگواری دارد که به کیان خانواده‌ها آسیب می‌رساند.

اعلام همسر دوم بودن در فضای مجازی آن هم به صورت رسمی! به راستی این اقدام چه لزومی دارد؟ زندگی شخصی هر فرد متعلق به خود اوست اما از دیدگاه اسلام هیچ فردی حق ندارد که با رفتارهای شخصی خود به بدنه و متن جامعه صدمه وارد کند. وقتی سیاسیون و هنرمندان و هر فرد شناخته‌شده‌ای به راحتی و به مدد فضای مجازی، خصوصی‌ترین مسئله زندگی خود را با افتخار علنی می‌کند، آیا به فکر تأثیر اجتماعی این موضوع بر بدنه جامعه و خانواده‌ها هست؟

به راستی طی هفته‌های اخیر سوء ظن چند خانم به همسر خود افزایش یافته و در ذهن چند مرد و زن قبح اجتماعی چندهمسری شکسته یا حداقل کاهش یافته است؟ انتشار تصاویر ارتباط عاشقانه همسر دوم با روان جامعه زنان و مردان چه می‌کند؟ چرا افراد به خود اجازه می‌دهند بدون در نظر گرفتن شرایط جامعه‌ای که بسیاری از جوانان آن حتی توان ازدواج کردن را ندارند، داشتن همسر دوم یا همسر دوم بودن خود را جار بزنند؟

البته در جامعه‌ای که یکی از موضوعات محوری سریال‌ها و فیلم‌ها چندهمسری است و مدام این مسئله در بوق و کرنای سریال‌ها و فیلم‌ها دمیده می‌شود، جای تعجب ندارد که در کنار مبارزه زنان برای گرفتن حقوق برابر با مردان و کسب احترام و شأن اجتماعی در خور، عده‌ای هم تصمیم بگیرند نفر دوم باشند و عجیب اینکه خود این افراد دست به افشاگری در مورد زندگی به اصطلاح خصوصی خود می‌‌زنند و در ادامه خواهان حفظ حریم خصوصی‌شان هستند!

چندهمسری در اسلام شرایط خاص خود را دارد اما آیا به راستی جامعه کنونی ایران با توجه به تلاش بانوان جامعه برای تحصیل، اشتغال، ارتقای جایگاه اجتماعی و فرهنگی و ... توان عادی‌سازی مسئله چندهمسری را دارد؟ سری به روانشناسان و مشاوران کشور بزنید؛ چند دختر و پسر به دلیل آنچه خیانت می‌نامند دچار مشکلات روحی شده‌اند و در حال درمان هستند؟ چند خانم و آقا در تلاش برای بازگشت به زندگی عادی خود پس از شکست‌های عاطفی هستند؟ چرا در حال قبح زدایی از بی‌وفایی هستیم؟

شهید مطهری در آخرین صفحات کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» پس از آنکه مسئله چندهمسری در اسلام و اشکالاتی را که مخالفان درباره این مسئله مطرح می‌کنند آن را بیان و تحلیل و سؤال جالبی را مطرح می‌کند.

شهید مطهری در این بخش نوشته‌اند:

انصاف باید داد، افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاً رعایت می‌کنند بسیار کم‌اند. در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ البته این پرسش‌ها پرسش‌های درستی است. چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند.

ولی نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر(عمرتان) از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ من که نشنیده‌ام. حتماً شما هم نشنیده‌اید.

سهل است، مردم ما با علم و تصمیم اینکه به عدالت رفتار نکنند، زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و با سرپوش اسلامی انجام می‌دهند. اینها هستند که با عمل ناهنجار خود اسلام را بدنام می‌کنند. اگر تنها کسانی اقدام به تعدد زوجات کنند که لااقل این یک شرط را واجد باشند، جای هیچ گونه بهانه و ایرادی نبود». (منبع کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» نوشته استاد مطهری).

اگر کسی بخواهد دلیل چند همسر داشتن خود را، مجوز اسلام برای این مسئله اعلام کند، با همین یک سؤال ساده شهید مطهری می‌توان پاسخ او را داد، اما اتفاقاتی که در روزهای اخیر در بین سیاسیون و هنرمندان کشور در خصوص اتخاذ چندهمسری رخ داده، قدر مسلم هیچ وجه دینی ندارد اما تأثیر منفی اجتماعی بسیار ناگواری خواهد داشت که به کیان و استحکام خانواده‌ها آسیب می‌رساند.

اگر به هر دلیلی همسر دوم هستید یا دارید، این مسئله به خود شما مربوط است اما لطفاً به ساحت جامعه‌ای که به خودی خود درگیر مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیار بغرنج است ضربه وارد نکنید.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۰
ولی من پسندیدم