۰

ادعای تازه در زمینه صادرات مواد شیمیایی آلمانی به سوریه

یک روزنامه آلمانی مدعی شد که شرکت‌های شیمیایی آلمان در سال 2014 به سوریه موادی را فروخته‌اند که در ساخت گاز سارین کاربرد دارد.
کد خبر: ۱۹۰۰۱۵
۱۱:۵۸ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه آلمانی «زوددویچه» نوشت که آلمان به رغم تحریم‌های اروپا، مواد شیمیایی را که در ساخت تسلیحات شیمیایی کاربرد دارند را به سوریه فروخته است.

زوددویچه مدعی شده است که شرکت‌های آلمانی در صادرات مواد شیمیایی نقش داشتند که می‌توان از آنها در ساخت گاز سارین که نوعی گاز اعصاب است استفاده کرد.

رادیو بایریش و گروه رسانه‌ای «تامدیا» در سوئیس، دیگر رسانه‌های اروپایی هستند که به این موضوع پرداخته‌اند. طبق آنچه در این رسانه‌ها آمده، شرکت آلمانی Brenntag AG با استفاده از یک شرکت تابعه در سوئیس، در سال ۲۰۱۴ ایزوپروپونال و دیتیلامین به سوریه فروخته‌اند و طرفی که این مواد را دریافت کرده، یک شرکت شیمیایی در ارتباط با دولت سوریه بوده است.

این رسانه‌ها همچنین اعلام کردند که دیتیلامین در شرکت شیمیایی آلمانی BASF در شهر «آنتورپ» سوئیس و ایزوپروپونال هم در شرکت «ساسول سولونتس» آلمان در شهر هامبورگ تولید شده‌اند.

این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که مواد شیمیایی را می‌توان در ساخت دارو‌های درمانی به کار برد.

آمریکا و متحدانش تا کنون دوبار به بهانه استفاده دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از تسلیحات شیمیایی حملاتی به مواضع ارتش سوریه انجام داده‌اند.

ادعاها درباره احتمال استفاده دمشق از سلاح‌های شیمیایی در حالی صورت می‌گیرد که دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ بعد از یک توافق میان آمریکا و روسیه و با نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی، تسلیحات خود را یا نابود کرده و یا به خارج از سوریه ارسال کرده است.

مقام‌های سوری نیز بارها اعلام کرده‌اند که این کشور هیچ سلاح شیمیایی در اختیار ندارد.

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: