۰

آشنایی با نخستین مسجد جامع در استانبول

مسجد جامع «العرب» با معماری متفاوت و تلفیقی از سبک اندلسی و عثمانی نخستین مسجد جامع در استانبول است که اذان از این مسجد برای نسختین بار در استانبول طنین انداز شد.
کد خبر: ۱۸۹۹۹۳
۰۹:۴۳ - ۰۵ تير ۱۳۹۸

به گزارش «شیعه نیوز»، مسجد جامع «العرب» نخستین مسجد جامع در استانبول است که به دست «بن عبدالملک» فرماندهن مسلمان عرب در طول محاصره این شهردر سال 717 میلادی ساخته شد. اما بعدها به کلیسا تبدیل شد و سپس سلطان محمد الفاتح آن را دوباره در سال 1453 به مسجد جامع بازگرداند.این مسجد در غالاطا در منطقه بی اوغلو در مرکز استانبول قرار دارد .

باوجود اینکه ارتش اسلام نتوانست به مدت یکسال استانبول(قسطنطنیه پیشین) را فتح کند، اما در آن زمان بر منطقه غالاطا سیطره یافت. در نتیجه آن توافقنامه ای را با «لیون» امپراطوری بیزانس منعقد کرد که براساس آن مسجد جامع در این منطقه ساخته شد و برای نخستین بار اذان در سال 717 در آسمان استانبول طنین انداز شد.

ارتش اسلام به مدت هفت سال در این مسجد قبل از بازگشت به بلاد شام به ادای عبادت پرداخت، اما پس از بازگشت از این منطقه، راهبان مذهب دومینیکن از ترک ارتش بهره برداری کردند و این مسجد را به کلیسا تبدیل کردند و در آن برج ناقوس را بنا کردند، نام آن را کلیسا «سن پاولو» نامیدند.

اما پس از فتح استانبول به دست «سلطان محمد فاتح» در سال 1453 میلادی، این ساختمان دوباره به مسجد تبدیل شد. به افزودن محراب و منبر به آن دستور داده شد. نام آن را مسجد جامع «العرب» نامیدند.

تعدادی عملیات توسعه و بازسازی در این مسجد جامع به دست مادر سلطان «محمود اول» و همسر سلطان«مصطفی دوم» و دختر «سلطان محمود دوم» انجام شد. هنگام عملیات بازسازی سال 1913 میلادی، قبرهایی متعلق به لاتین ها و جنوبی ها در قسمت پایین این مسجد کشف شد که به موزه باستان شناسی استانبول منتقل شد.

معماری این مسجد جامع از عجیب ترین ساختارهای مساجد جامع در استانبول به شمار می آید، به طوری که سبک معماری آن متفاوت است و به طوری که در از معماری اندلسی نیز استفاده شده است، همچنین ساخت گلدسته آن به سبک معماری عثمانی است. این مسجد 22 ستون چوبی دارد که هشت ستون از سنگهای مرمر است. متشکل از سه طبقه است که 70 پنجره دارد.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: